Outdoor physical education activities in rural schools. A case study

Autores/as

  • Ma Luisa Santos Pastor Universidad Autónoma de Madrid
  • L. Fernando Martínez Muñoz Universidad Autónoma de Madrid

Palabras clave:

Qualitative research, case studies, rural school, physical education, natural way

Resumen

This paper is aimed at examining the relevance of the rural environment for the Physical Education
development in Rural Schools. The context where the school is located might be a determining factor
when choosing the educational contents, particularly those related to motor skills. A research on a
case study was carried out in order to understand this reality. The case study is a Grouped Rural
Centre from the Castilian area in Spain, called “Cereal Lands”. This research allows understanding
how the environment in Rural Schools is more than just a place to develop an educational task, and it
becomes the educational key for its approach. These issues are the beginning for analysing the
relevance of using the environment in Physical Education.

Citas

Boix, R. (1995). Estrategias y Recursos Didácticos en la Escuela Rural. Barcelona: Graó.

Boix, R. (coord.) (2004). La escuela rural: funcionamiento y necesidades. Madrid: Cisspraxis.

Bustos, A. (2007). Enseñar en la escuela rural aprendiendo a hacerlo. La evolución de la identidad profesional en las aulas multigrado. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 11 (3), 1-26. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev113COL5.pdf

Bustos, A. (2009). La escuela rural española ante un contexto en transformación. Revista de Educación, 350, 449-462. Disponible en: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350.htm

Carmena, G. y Regidor, J.G. (1985). La escuela en el medio rural. Madrid: Servicio de publicaciones del MEC.

Contreras, J. (1976). Cultura Rural, educación escolar y dependencia campesina. Cuadernos de Pedagogía, suplemento 2.

Corchón, E. (2000). La Escuela Rural: Pasado, presente y perspectivas de futuro. Barcelona: Oikos-Tau.

Cortés, N. y cols. (2002). Una educación física diferente para una escuela diferente. La escuela rural. Tándem Didáctica de la Educación Física, 9, 7-19.

Del Barrio, J.M. (1996). ¿Existe la escuela rural?. Cuadernos de Pedagogía, 251, 85-89.

Las actividades en el medio natural en la educación física de la escuela rural 232

Gómez, C. (2002). Una educación física en escuelas en el medio rural, una experiencia personal. Tándem Didáctica de la Educación Física. 9, 20-28.

Gracia, F. (2002). La Educación Física en la escuela rural. Tándem Didáctica de la Educación Física, 9, 48-58.

Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía: Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

Hervás, M.J. (1995). Por la dignidad de la escuela en el medio rural. Cuadernos de Pedagogía, 232, 80-83.

Jiménez, J. (1983). La Escuela Unitaria. Barcelona: Laia.

López Pastor, V.M. (2003). La Educación Física en la Escuela Rural: revisión de su evolución en la última década. En V.M. López, R. Monjas y A. Fraile (coords.): Los últimos diez años de la Educación Física Escolar. Universidad de Valladolid.

López Pastor, V.M. (2006). La Educación Física en la Escuela Rural. En V.M. López (coord.): La Educación Física en la Escuela Rural. Características, problemáticas y posibilidades: presentación de

experiencias prácticas de diferentes grupos de trabajo (19-36). Madrid: Miño y Dávila.

Martínez Bonafé, J. (1990). Estudio de casos en la investigación educativa. En Martínez Rodríguez, J.B. (Ed.). Hacia un enfoque interpretativo de la enseñanza (57-68). Servicio de Publicaciones.

Universidad de Granada.

Miles, MB y Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sorcebook. Newbury Park, CA: Sage.

Ortega, M.A. (1995). La Parienta pobre (Significante y significados de la Escuela Rural). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia. CIDE.

Ponce de León, A., Bravo, E. y Torroba, T. (2000). Los Colegios Rurales Agrupados, primer paso al mundo docente. Contextos Educativos, 3, 315-347.

Ruiz Omeñaca, J.V. (2008). Educación física para la escuela rural. Singularidades, implicaciones y alternativas en la práctica pedagógica. Barcelona: Inde.

Santos, M. L. (2000). Las actividades en el medio natural en la Educación Física Escolar. Tesis Doctoral. Universidad de Valladolid.

Sauras, P. (2000). Escuelas Rurales. Revista de Educación, 322, 29-44.

Serrano De Haro, A. (1941). La escuela rural. Madrid: Escuela Española.

Stake, R.E. (1998). Investigación con estudio de caso. Madrid: Morata.

Uriel, J.R. (2002). Educación física en el medio rural. Revista Didáctica de la Educación Física, Tándem, 9, 29-47.

Descargas

Publicado

2011-09-01