Digitization of rural schools in Asturias: Rural teachers 2.0 and local development

Autores/as

  • Ma Esther del Moral Pérez Universidad de Oviedo
  • Lourdes Villalustre Martínez Universidad de Oviedo

Palabras clave:

rural school, teachers 2.0, digital competences, local development

Resumen

Rural schools are characterized by their permeability to absorb the technological innovations of
the digital age in which it is inserted. The Project School 2.0, which is promoting the Ministry of
Education and the Autonomous Communities, is a clear example of the digitization process that is
developing in rural schools, by equipping classrooms and students with different technological
resources.
It is true that technology pervades the school and that all efforts are aimed at qualifying teachers
to use digital tools. Significantly, the increase in enrolment of students in teacher training, from
the 9 universities that comprise the Shared Virtual Campus of G9 in "Education in the rural area"
from the year 2002-2003 to 2009-2010 -, highlighting demand that they make a better adaptation
of training contents to the rural context.
The rural teacher 2.0 training requires a focused, first, to know the web 2.0 tools for use in the
classroom teaching, and secondly, to understand the learning processes developed in a rural
context. The teacher should be able to design projects and initiatives that integrate all the social
educational and facilitate the sharing of experiences and activities to learn about other realities
and contexts, but without renouncing their own identity and traditions, promoting their
development.

Citas

Abós, P. (2007). La escuela rural y sus condiciones ¿tiene implicaciones en al formación del

profesorado?. Aula Abierta, 35 (1-2), 83-90.

Becta (2010). Extending opportunities. British Educational Communications and Technology Agency. Disponible en http://www.becta.org.uk/ [Consulta: 20/10/2010].

Boix, R. (2007). La escuela rural en Cataluña. Problemáticas, propuestas y retos de futuro. Aula Abierta, 35 (1-2), 77-81.

Bustos, A. (2007). Enseñar en la escuela rural aprendiendo a hacerlo. Evolución de la identidad

profesional en las aulas multigrado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del

Profesorado, 11 (3), 1-26. Disponible en http://www.ugr.es/~recfpro/rev113COL5.pdf

Bustos, A. (2008). Docentes de escuela rural. Análisis de su formación y sus actitudes a través de un estudio cuantitativo en Andalucía. Revista de Investigación Educativa (RIE), 26 (2), 485-519

Bustos, A. (2009). La escuela rural española ante un contexto en transformación. Revista de Educación, 350, 449-461. Disponible en http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_19.pdf

Conserjería de Educación de Asturias (2010). Proyecto Escuela 2.0. Asturias. Disponible en

http://www.educastur.es/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=15&id=411 &Itemid=87 [Consulta: 11/10/2010]

Davies, J.A & Merchant, G. (2009). Web 2.0 for Schools. Learning and Social Participation. New York: Peter Lang Publishing, Inc.

Del Moral, M.E. (2007). La contribución de las TIC al desarrollo y progreso de la escuela rural del S. XXI. En Cid y Rodríguez (coords.) (2007). A Fenda dixital e as súas implicacións educativas. Santiago de Compostela. Nova Escola Galega; 67-78.

Del Moral, M.E. (2009a). Blogs y wikis: visibilización de proyectos entre escuelas rurales y comunidades de práctica. Ponencia en las Jornadas sobre la Educación en el medio rural: encrucijadas y respuestas. Celebradas el 22-23 de mayo, Teruel.

Del Moral, M.E. (2009b). La escuela digital. En Exposición 65 aniversario de la Escuela de Magisterio de la Universidad de Oviedo: “La escuela y la formación de maestros en Asturias”. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Del Moral, M.E. y Villalustre, L. (2006a). Educación en el ámbito rural. Guía didáctica multimedia. Ediciones KRK. Oviedo. [En Cd-Rom].

Del Moral, M.E. y Villalustre, L. (2006b). Herramientas digitales para facilitar el “blended learning” y el desarrollo de competencias: Webquest y Weblog. En R. Rodríguez y J. Hernández: Docencia Universitaria. Proyectos de Innovación Docente. Documentos ICE. ICE Universidad de Oviedo; (pp. 221-249).

Del Moral, M.E. y Villalustre, L. (2007). Herramientas de la Web 2.0 y desarrollo de proyectos

colaborativos en la escuela rural. Aula Abierta, 35 (1-2), 105-116. Disponible en:

http://www.uniovi.es/ICE/publicaciones/Aula_Abierta/numeros_anteriores/i8/105_pdfsam_AulaAbierta_35_2007.pdf

Del Moral, M.E. y Villalustre, L. (2008). Las wikis, facilitadoras del aprendizaje colaborativo y el

desarrollo de competencias. Comunicación y Pedagogía, 226, 13-17.

Del Moral, M.E. (1997). La actualización docente en nuevas tecnologías ante las exigencias de su integración en los diseños curriculares. Aula Abierta, 70, 77-93.

Digitalización de las escuelas rurales asturianas: maestros rurales 2.0 y desarrollo local

ÉDUNET (2008). Introduction: les TIC à l'école. Ministèrie de l’ Education Nationale. Disponible en http://www.educnet.education.fr/primaire/infrastructures/guide_equipement

[Consulta: 20/10/2010]

Eppley, K. (2009). Rural Schools and the Highly Qualified Teacher Provision of No Child Left Behind: A Critical Policy Analysis. Journal of Research in Rural Education, 24 (4) Disponible en

http://jrre.psu.edu/articles/24-4.pdf

Guijarro, J. (2007). Las TIC al servicio de los Objetivos del Desarrollo del Milenio: Claves para optimizar los beneficios. Bit, 166 (agost-sept), 96-100. Disponible en http://www.coit.es/publicaciones/bit/bit164/96-100.pdf

Holcomb, L.B. (2009). Results & Lessons Learned from 1:1 Laptop Iniciatives. A Collective Rewiew. TechTrends: Linking Research and practice to Improve Learning, 53 (6), 49-55.

Kozna, R.B. & Anderson, R.E. (2002). Qualitative case studies of innovative pedagogical practices using ICT. Journal of Computer Assisted Learning, 18 (4), 387-394.

Ministerio de Educación de Chile (2010). Libro Abierto de la Informática Educativa: lecciones y desafíos de la red Enlaces. Santiago de Chile: Ministerio de Educación. Disponible en

http://intranet.redenlaces.cl/index.php?id=11414&no_cache=1&uid=3973&org=11413

[Consulta: 20/10/2010]

Thomas, C. Y Hernández, R. (2005). El rol del profesor en la educación rural chilena. En Revista Digital eRURAL, Educación, cultura y desarrollo rural, año 3, no 5, junio. En http://www.red-

ler.org/rol-profesores-educacion-rural-chilena.pdf [Consulta: 15/06/2010]

Descargas

Publicado

2011-09-01