Learning how to teach in the rural school. The evolution of the professional identity in the multigrade classroom

Autores/as

  • Antonio Bustos Jiménez C.E.I.P. "Juan Ramón Jiménez", Stª Cruz del Comercio (Granada)

Palabras clave:

rural, primary school, organisation of education, training, qualitative methodology, teaching profession, multigrade

Resumen

The study presented explores the procedures used by teaching staff to overcome the deficiencies that have grown in rural schools, the construction of their professional identity on the basis of the conditions that exist in this type of school, and the organisation of the teaching to match modern requirements. The work draws together the most relevant aspects from a study in which ethnic methodology was used in a well developed investigation in Andalusia over the period 2003 to 2006 in rural infant and primary schools. The circumstance of the environment in which they find themselves is central, and control of the profession, through experience, constitutes an element to improveeducational efficiency that the fraternity of teachers offers as an answer to the training shortfall they have suffered. Furthermore, it is verified that putting into practice flexible levels of instruction and didactic models, matched to the circunstances, respond to the exigencies resulting from the differing ages of the pupils in the rural multigrade classroom. The results also highlight that in the education and learning scene of the rural school, the teaching staff form part of the structure which enables social interaction and coexistence of those who form the Educational Community.

Citas

Alonso, M. y Matilla, L. (1997). Imágenes en acción. Análisis y práctica de la expresión audiovisual en la escuela activa. Madrid: Akal.

Arnold, M.L., Newman, J.H., Gaddy, B.B. y Dean, C.B. (2005). A look at the condition of rural education research: setting a direction for future research. Journal of Research in Rural Education, 20(6).

Barley, Z.A. y Beesley, A.D. (2007). Rural school success: What can we learn? Journal of Research in Rural Education, 22(1).

Beckner, W. (1996). Improving rural teacher education. Hadbook of research on teacher education (2ª edition). New York: Associtation of Teacher Educators.

Bolívar, A. (2002). El estudio de caso como informe biográfico-narrativo. Revista Arbor, monográfico Estudio de Caso (pp. 559-576). Madrid: CSIC.

Brown, M. (1998). Educational researchers in universities: the condition of the workplace. British Educational Research Journal, 24, 125-139.

Bustos, A. (2006). Los grupos multigrado de Educación Primaria en Andalucía. Granada: Editorial de la Universidad de Granada.

Coladarci, T. (2007). Improving the yield of rural education research: an editor’s Swan Song. Journal o Research in Rural Education, 22(3).

Coller, X. (2000). Estudio de casos. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas (Cuadernos Metodológicos).

Consejería de Educación y Ciencia (2001): Diferentes aspectos relacionados con los Colegios Públicos Rurales e Itinerancias. Junta de Andalucía (acuerdo entre administración y sindicatos). Disponible en http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~18602088/novedad/acu_iti.htm

Cotton, K. (1996). School size, school climate, and student performance. Portland, Oregon: Northwest Regional Educational Laboratory.

Durston, J. (2004). La participación comunitaria en la gestión de la escuela rural. Centro Interamericano de Investigación y Documentación sobre Formación Profesional. Disponible en http://www.cinterfor.org.uy

Feu, J. (2003). La escuela rural en España: apuntes para un debate. Cuadernos de Pedagogía, 327, 90-94.

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Flyvbjerg, B. (2004). Cinco malentendidos acerca de la investigación mediante los estudios de caso. REIS, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 106, 36-62.

González-Vallinas, P.; Oterino, D. y San Fabián, J.L. (2007). Factores asociados a la formación permanente del profesorado de Educación Secundaria en Asturias. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 11. Disponible en http://www.ugr.es/local/recfpro/rev111ART1.pdf.

Gregory, T. (1992). Small is too big: Achieving a critical anti-mass in the high school. Source book on school and district size, cost, and quality. Minneapolis: Minnesota University.

Levin, H. (2000). Las escuelas aceleradas: una década de evolución. Chile: Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe.

Martínez, J. B. (1990). Hacia un enfoque interpretativo de la enseñanza. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada.

MEC (2007). Informe sobre el estado y situación del sistema educativo (2004-2005). Disponible en http://www.mec.es/cesces/informe-2004-2005/b-indice.pdf

Molina, E. (2004). La mejora del Practicum, esfuerzo de colaboración. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 8(2). Disponible en http://www.ugr.es/local/recfpro/rev82ART4.pdf.

Sandín, M. P. (2003). Investigación cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: Mc Graw Hill.

Sanmartín, R. (2003). Observar, escuchar, comparar, escribir. Barcelona: Ariel.

Santos, M.A. (2002). Mi querida escuela rural. Participar y construir mejora desde un Contexto Rural. En M. Lorenzo (coord): Liderazgo educativo y Escuela Rural. (105- 112). Granada: Grupo Editorial Universitario.

Satué, E. (2000): Caldearenas (un viaje por la historia de la Escuela y el Magisterio Rural). Huesca, Enrique Satué Oliván.

Sauras, P. (2000). Escuelas rurales. Revista de Educación, 322, 29-44.

Schafter, E., Stringfield, S. y Wolfe, D. (1992). An innovate beginning teacher induction programa. A twoyear analysis of classroom interactions. Journal of Teacher Education, 43, 181-192.

Stake, R. E. (2005). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Stochkard, J. & Mayberry, M. (1992). Effective educational environments. Newbury Park: C.A.C. Corwin.

Tamir, P. (2005). Conocimiento profesional y personal de los profesores y de los formadores de profesores. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 9(2). Disponible en http://www.ugr.es/local/recfpro/Rev92ART3.pdf

Tonucci, F. (1996). Un modelo para el cambio. Cuadernos de Pedagogía, 247, 48-51.

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Books.

Vázquez, R. y Angulo, F. (2003). Introducción a los estudios de casos. Archidona: Ediciones Aljibe.

Descargas

Publicado

2007-12-01