Educational scientific guidance: A new area for improvement

Autores/as

  • José Moya Otero Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

Palabras clave:

research, improvement, advice, scientific based practices, scientific educational advice

Resumen

This article highlights the need to initiate a type of advice to schools: the scientificeducational advice. The purpose of this type of advice will be double: (i) facilitate research projects in schools and (ii) to promote the improvement of education through the construction of scientific based practices. The article presents an advisory experience of this type took place in the Canaries and presents some of the exemplary solutions encountered in the course of this experience.

Citas

CIDE (2000) El Sistema de Investigación Educativa en España. Madrid: CIDE.

CIDE (2005) Criterios y procedimientos de evaluación de la investigación educativa. Madrid: CIDE.

Cook, T. y Reichardt, CH. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

De Ketele, J.M. y Rogeirs, X. (1995). Metodología de la recogida de información. Madrid: Editorial La Muralla.

De la Orden, A. (1985). Investigación Educativa. Madrid: Anaya.

De Landsheere, G. (1981). La investigación pedagógica. Buenos Aires: Estrada.

De Landsheere, G. (1982). La investigación experimental en educación. París: UNESCO.

De Landsheere, G. (1985). Diccionario de la evaluación y de la investigación educativas. Barcelona: Oikos-Tau.

Denzin, N.K. y Lincoln, Y.S. (1994). Handbook of qualitative research. London: Sage Publication.

Denzin, N.K. y Lincoln, Y.S. (1994). Introduction. Entering the field of qualitative research. En Denzin, N.K. y Lincoln, Y.S. (eds.). Handbook of Qualitative Research. London: Sage.

Erickson, F. (1989). Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En Wittrock, M.C. (ed.). La investigación de la enseñanza. Madrid: Paidós-MEC.

Fox, D. (1981). El proceso de investigación en educación. Pamplona: Eunsa.

Guba, E. G. (1978). Toward a methodology of naturalistic inquiry in educational evaluation. Los Ángeles: Center for the Study of Evaluation.

Howe, K. y Eisenhart, M. (1993). Criterios de investigación cualitativa y cuantitativa. Revista de Educación, 300, 173-189.

Kaplan, A. (1964). The conduct of inquiry. Methodology for behavioral sciencies. S.Francisco: Chandier.

Kaplan, A. (1988). Research methodology: Scientific Methods. En Keeves, J.P. (ed.). Educational Research, Methodology, and Measurement: An International Handbook. Oxford: Pergamon Press.

Keeves, J. (1988). Educational Research, Methodology and Measurement. AnIntemational Handbook. Oxford: Pergamon Press.

Khun, T.S. (1989). ¿Qué son las revoluciones científicas? y otros ensayos. Barcelona: Paidos

Khun, T.S. (1978). Segundos pensamientos sobre paradigmas. Madrid: Tecnos.

Khun, T.S. (1980). La estructura de las revoluciones científicas. México: FCE Koetting, J. (1984). Foundations of naturalistic inquiry: developing a theory basis for understanding individual interpretations of reality. Oklahoma: University Press.

Koetting, J. (1983). La metodología de los programas de investigación científica. Madrid: Alianza.

Lakatos, L. (1986). Pruebas y refutaciones. La lógica del descubrimiento matemático. Madrid: Alianza Universidad.

Laudan, L. (1986). El progreso y sus problemas. Madrid: Encuentro Ediciones.

Lincoln, Y.S. y Denzin, N. (1994). The fifth moment. En Denzin, N.Y. Lincoln, Y.S. y GUBA,

E. (1985). Naturalistic Inquiry. Califomia: Sage.

Niaz, M. (1997). Can We Integrate Qualitative and Quantitative Research in Science Education?. Science and Education, 6, 291-300.

Olabuenaga, J.I. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

Olabuenaga, J.I.; Aristegui, I. y Melgosa, L. (1998). Cómo elaborar un proyecto de investigación social. Bilbao: Universidad de Deusto.

Popper, K.R. (1967). El desarrollo del conocimiento científico. Conjeturas y refutaciones.Buenos Aires: Paidós.

Popper, K.R. (1971). La lógica de la investigación científica. Madrid: Tecnos.

Shulman, L. (1989). Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza: una perspectiva contemporánea. En Wittrock, M.C. (ed.). La investigación de la enseñanza: Enfoques, teorías y métodos. Barcelona: Paidós.

Stenhouse, L. (1973). The Humanities Curriculum Project. En Butcher, H.J. Y Pont, H.B. (eds.). Educational Research in Britain. London: University of London Press.

Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata.

Descargas

Publicado

2008-04-01