A general guidance strategy for the improvement of educational practice

Autores/as

  • José Ramón Lago Universidad de Vic (Barcelona)
  • Javier Onrubia Universidad de Barcelona

Palabras clave:

advice, support, improvement, evaluation practices

Resumen

This paper presents a proposal of a general procedure for educational consultation processes addressed to assist teachers in improving their own teaching practices and promoting meaningful learning in the classroom. This proposal is based on research results coming from the analysis of a consultation process addressed to improve evaluation practices, which are first presented. The general procedure, which includes four different levels of joint action between teachers and the educational consultant, is then described. Finally, some critical elements for the efficacy of this kind of educational consultation process are summarized.

Citas

Ainscow, M., Bereford, J., Harris, A., Hopkins, D. y West, M. (2001). Crear condiciones para la mejora del trabajo en el aula. Madrid: Narcea.

Ainscow, M., Hopkins, D., Soutworth,G. y West, M. (2001). Hacia escuelas eficaces para todos. Madrid: Narcea.

Coll, C. (2001). Lenguaje, actividad i discurso en el aula. En C. Coll, J. Palacios i A. Marchesi (Comps.), Desarrollo psicológico i educación, 2. Psicologia de la educación escolar (387-413). Madrid: Alianza Editorial.

Fullan, M. (2002). Los nuevos significados del cambio en la educación. Barcelona:Octaedro.

García, J. R., Rosales, J. y Sánchez, E. (2003). El asesoramiento psicopedagógico como construcción de significados compartidos: un estudio sobre su dificultad. Cultura i Educación, 15(2), 129-148.

Guarro, A. (2001). Modelo de proceso o la estrategia del proceso de asesoramiento desde la colaboración: una (re)visión desde la práctica. En J. Domingo (Coord.), Asesoramiento al centro educativo ( 203-226). Barcelona: Octaedro-EUB.

Lago, J.R. (2005). Grupos Cooperativos. A modo de epílogo. Cuadernos de Pedagogía, 345, 78-80.

Lago, J.R. (2007) L’assessorament educatiu com a eina per a la reflexió i la millora de la pràctica educativa i escola inclusiva. Suports, Vol 11, 1.

Monereo, C. y Sole, I. (1996) El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional i constructivista. Madrid: Alianza Editorial.

Marcelo, C. (1996). Innovación educativa, asesoramiento i desarrollo profesional. Madrid: CIDE, MEC.

Nieto, J. M. (1996). Reconstruir el asesoramiento pedagógico como práctica de apoyo a los centros educativos. Revista de Educación, 311, 217-234.

Onrubia, J., Lago, J. R. y Pitarque, I. (1996). Dimensiones para el análisis de la práctica educativa desde una perspectiva psicopedagógica. En C. Monereo e I. Solé (Coords.), El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista (257-284). Madrid: Alianza Editorial.

Onrubia, J., Lago, J. R. y Pitarque, I. (2004). Proyectos i programas de innovación en la enseñanza i el aprendizaje de las matemátias. En A. Badia, T. Mauri i C. Monereo (Coords.), La práctica psicopedagógica en educación formal. Barcelona: Editorial UOC. 275-294.

Parrilla, A. (1996) Apoyo a la escuela: un proceso de colaboración. Bilbao: Mensajero.

Pérez Cabaní, M. L. y Carretero, M. R. (2003). Competencias profesionales del asesor psicopedagógico: competencias relativas a la utilización de métodos i procedimientos para la intervención psicopedagógica. En C. Monereo (Coord.), Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. (Módulo 2. cap. 3, 79 116). Barcelona: Fundació per a la Universitat Oberta de Catalunya.

Porlan, R. y Rivero, A. (1998). El conocimiento de los profesores. Sevilla: Díada.

Pujolas,P. y Lago, J.R. (2007) La organización cooperativa de la actividad educativa. En

Bonal,J. y Sanchez, M. (Coords) Manual de asesoramiento psicopedagógico; Barcelona. Grao

Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos: Hacia un nuevo diseño de la enseñanza i el aprendizaje de las profesiones. Barcelona: Paidós.

Schön, D. A. (1998). El profesional reflexivo: como piensan los profesores cuando actúan.

Barcelona: Paidós. Schulte, A. C. I Osborne, S. S. (2003). When Assumptive Worlds Collide: A Review of Definitions of Collaboration in Consultation [Versión electrónica]. Journal of Educational and Psychological Consultation, 14(2), 109-138.

Solé, I. (1997). La concepción constructivista i el asesoramiento en centros. Infancia Aprendizaje, 77, 77-95.

Solé, I. (1998). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Barcelona.

Descargas

Publicado

2008-04-01