The role of advisers’ and professors’ motivation in the guidance process

Autores/as

  • Reyes Carretero Universidad de Girona
  • Eva Liesa Universidad Ramon Llull
  • Paula Mayoral Universidad Ramon Llull
  • Núria Mollà Asesora psicopedagógica en centros docentes

Palabras clave:

psycho educational assessment, collaborative model, motivation, pattern analysis contexts advice

Resumen

The collaborative assessment scenario is a sociocultural setting where what is done and said determines the kind of interaction that will take place among the people involved as well as the activity carried out jointly. In this article we will reflect on the role of teachers and educational counselors' motivation to maintain assessment as well as the possibilities for the counselor to create and maintain an environment that is motivating for both him/herself and those being advised.

Citas

Bentley, R. y Rempel, A. (1980). Manual for the Perdue Teacher Opinionaire. West

Lafayette, Indiana: The University Book Store.

Comas, A. y Mascarell, M. (2005). Treballar amb una comunitat d’aprenentatge (la visió dels mestres). Educar, 35, 87-91.

Ferrer, G. (2005). Hacia la excelencia educativa en las comunidades de aprendizaje: participación, interactividad y aprendizaje. Educar, 35, 61-70.

Leal, J. (2002). La mirada del otro: la relación asesorada. Àmbits de Psicopedagogía, 5.

Mercer, N. (1997). La construcción guiada del conocimiento. El habla de profesores y alumnos. Barcelona: Paidós.

Molina, E. (2005). Creación y desarrollo de comunidades de aprendizaje: hacia la mejora educativa. Revista de Educación, 337, 235-250.

Mollà, N y Ojanguren, M.T. (2005). El asesoramiento a equipos directivos e instituciones educativas. En Monereo, C y Pozo, J.I. (Coord.). La práctica del asesoramiento educativo a examen (pág.184-202). Barcelona: Graó.

Monereo, C. y Castelló, M. (2004) Un modelo para el análisis de contextos de asesoramiento psicopedagógico en educación formal. En Badia, A; Mauri, T. y Monereo, C. (Coord.), La práctica psicopedagógica en educación formal (pág. 73-99). Barcelona: Editorial UOC.

Racionero, S. y Serradell, O. (2005). Antecedentes de las comunidades de aprendizaje.

Educar, 35, 29-39.

Sánchez, E. (2000). El asesoramiento psicopedagógico: un estudio observacional sobre las dificultades de los psicopedagogos para trabajar con los profesores. Infancia y

Aprendizaje, 91, 55-77.

Sánchez, E. y García, R. (2005). Sobre la noción de asesoramiento colaborativo: lo que se dice y lo que se hace. En J.I. Pozo y C. Monereo (coords.). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Graó.

Descargas

Publicado

2008-04-01