To advise is to accompany

Autores/as

  • Montse Ventura Universidad de Barcelona

Palabras clave:

Advising, responsibility and commitment

Resumen

“Advising” seeks to construct new knowledges and face up the necessity of change from teacher teams. This “advising” is based on teaching practice, people and institutions studies. It is the opportunity to rethink teaching from their own experiences. Thus, is the opportunity to let themselves to be questioned by the repercussions of the current world complexity that involve schools. From this point of view “advising” opens the possibility to reflect change repercussions as a new way to improve school. Is a work of giving new meanings which enable to think on teaching practices that include new cultures and narratives.

Citas

Clandinin, D.J. y Connnelly, F.M. (2000). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass.

Denzin, N. (1997). Interpretative Ethnography. London: Sage.

Dessors, D. y Guiho-Bailly, M.P. (1998). Inteligencia práctica y sabiduría práctica: dos dimensiones del trabajo real. Buenos Aires: Humanitas.

Fullan, M. (2002). Los nuevos significados del cambio en la educación. Barcelona: Octaedro.

Fullan, M. Y Hargreaves, A. (1997). ¿Hay algo por lo que merece la pena luchar en la escuela?. Trabajar unidos para mejorar. Sevilla: Publicaciones M.C.E.P.

Gilligan, C. (1982). In a different voice: psychological theory and women's development. Cambridge: Harvard University Press.

Goodson, I.F. (2003). Hacia un desarrollo de la hstorias personales y profesionales de los docentes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8, 19, 733-758.

Miles, M.B., y Huberman, A.M. (1984). Qualitative Data Analysis, 16. Newbury Park, CA: Sage.

Nicastro, S. y Andreozzi, M. (2003). Asesoramiento pedagógico en acción. Buenos Aires: editorial Paidós.

Morin, E. (2001). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Editorial Gedisa.

Parmiggiani, P. (1991). Consumo e identità nella società contemporanea. Milano: Franco Angeli.

Pozuelos, F. J. (2001). Asesorar desde la colaboración. Cuadernos de Pedagogía, 302, 50- 44.

Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. Madrid: Siglo XXI. Ricoeur, P. (2005). Caminos del reconocimiento. Madrid: Editorial Trotta.

Ventura, M. (2002). Intervención asesora en un espacio de relación y diálogo. Aula de Innovación Educativa, 108, 47-50.

Ventura, M. (2006). L’assessorament educatiu en la cruïlla de la formació del professorat. Temps d’Educació, 30, 77-91.

Descargas

Publicado

2008-04-01