Rethinking the role of the counselor: A review from the margins

Autores/as

  • Fernando Hernández Universidad de Barcelona

Palabras clave:

Adviser, School Innovation, Professional Identity

Resumen

Spanish current bibliography on school adviser has fixed a professional identity centered on the following characteristics: roles, knowledge, strategies, training and results of his/her actions. From this starting point, the thesis of this paper is that these areas of interest are linked, on the one hand, to the disciplinary foundations (from psychology and pedagogy) that guide the assumptions of what the adviser should be; and, on the other hand, these foundations represent the adviser’s identity from a modern approach. To exemplify this analysis three dominant trends on adviser’s identity are explored. In contrast, some scenes of practical work are reviewed in order to contribute to build an alternative narrative not only on these educational figures but on the school institution.

Citas

Cochran-Smith, M. y Lytle, S. (2003) Más allá de la certidumbre: adoptar una actitud indagadora sobre la práctica. En Liberman, A. y Miller, L. (eds) La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. (pp. 65-79). Barcelona: Octaedro.

Coll, C. (1996) Psicopedagogía: confluencia disciplinar y espacio profesional. En Monereo, C. y Solé, I. (Coords). (1996) El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. (pp. 33-52) Madrid: Alianza.

Cuesta, R. (2005) Felices y escolarizados. Crítica de la escuela en la era del capitalismo. Barcelona: Octaedro-EUB.

Denzin, N. (1997) Ethnographic poetics and narratives of the self. En Interpretative Ethnography. (p. 207-208). Londres: Sage.

Denzin, N. (1984) On Understanding Emotion. San Francisco: Jossey-Bass Domingo Segovia, J. (Coor.) (2001) Asesoramiento al centro educativo. Colaboración y cambio en la educación. Barcelona: Octaedro.

Haynes, L. (comp.) (1986) Investigación/acción en el aula. Valencia: Generalitat Valenciana.

Hernández, F. (1987). El asesor psicopedagógico y la innovación educativa. Revista de Innovación e investigación educativa, 3, 85-96.

Hernández, F. (2001) El saber del asesor: reconstrucción de un itinerario. En Domingo Segovia, J. (Coor.) Asesoramiento al centro educativo. Colaboración y cambio en la educación. (pp.89-105). Barcelona: Octaedro.

Hernández , F. (2002) Breve crónica de un transitar: de la intervención sobre el déficit al oficio de asesor. Àmbits de psicopedagogia, 5, 25-27.

Hernández, F. (2004) Pasión en el proceso de aprender. Cuadernos de Pedagogía, 332, 46-51.

Hernández Rivero, V.; Santana, L. y Cruz, A. (2007) El asesoramiento de los Equipos de Orientación Educativa y Psicopedagógica (EOEP) en el contexto de los centros educativos: un estudio cualitativo. Revista de Investigación Educativa, 25(2), 287- 304.

Ministerio de Educación y Ciencia (1989) Libro Blanco para la Reforma Educativa. Madrid.: Ministerio de Educación y Ciencia.

Marcelo, C. y López, J. L.(Coords.) (1997) Asesoramiento curricular y organizativo en educación. Barcelona: Ariel.

Marcelo, C. (1997) La naturaleza del proceso de cambio. En Marcelo, C. y López, J. L.(Coords.) (1997) Asesoramiento curricular y organizativo en educación. (pp. 9-39). Barcelona: Ariel.

Ministerio de Educación y Ciencia (1990) La orientación educativa y la intervención psicopedagógica. Madrid.: Ministerio de Educación y Ciencia.

Monereo, C. y Solé, I. (Coords). (1996) El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Madrid: Alianza.

Moore, H. (1994) A passion for difference. Bloomington, IN: Indiana University Press.

Murillo, P. (1997) El diseño de la función asesora en el nuevo sistema educativo: posibilidades y problemas. En Marcelo, C. y López, J. L. (Coords.) (1997) Asesoramiento curricular y organizativo en educación. (pp. 40-59). Barcelona: Ariel.

Nieto, J.M. y Portela, A (1992) Funciones, procesos y formación de apoyos externos e internos. En Escudero, J.M. y López Yáñez, J. (coords.) Los desafíos de las reformas escolares. Sevilla: Arquetipo, Rodríguez Romero, María del Mar (1996) El asesoramiento en la educación. (pp. 341-247). Archidona: Aljibe.

Rose, N. (2007) Terapia y Poder: Techné y Ethos. Archipiélago, 76, 101-124.

Sancho, J. M.; Hernández, F.; Carbonell, J.; Tort, A.; Sánchez-Cortés, E. y Simó, N. (1993) Aprendiendo de las innovaciones en los centros. Madrid: CIDE-MEC.

Sarason, S. (2003) El predecible fracaso de la reforma educativa. Barcelona: Octaedro.

Saville, C.J. (1981). Is the Role of the Adviser compatible with the Role of the Researcher? Ph.D. Thesis. University of East Anglia. School of Education.

Descargas

Publicado

2008-04-01