Help or obstacle? Meaning and credibility of the guidance role

Autores/as

  • Paulino Murillo Estepa Universidad de Sevilla

Palabras clave:

Function advices, Institutional analysis, Reflexive processes, Training and change

Resumen

The educational centres, before the continuous challenges they have to face, are immersed in complex processes of reorientation of their purposes and means, since they have to give some type of response to the situation that they have to live. In addition, the majority of the times they do not possess the supports and necessary resources at the moment of giving such responses or maybe they do, but in such an uncoordinated way and so scantily promoted, that instead of meaning an aid they can mean an added difficulty. In this article we analyze the institutional dimension of the advisory function with the intention of offering tracks that could contribute to its development in the centres, so that it becomes real aid for them, so that its value and true sense are perceived, recovering the lost credibility at previous times.

Citas

Bertalanffy, L. (1956). General systems theory. En: L. Bertalanffy y A. Rapoport (eds.) General systems. Yearbook of the Society for the Advancement of General Systems Theory.

Elkaïm, M. (1997). Si me amas, no me ames. Barcelona: Gedisa.

Esteve, J.M. (2002). Los educadores y la sociedad: expectativas mutuas. En Consejo Escolar del Estado, Seminario 2002. Los educadores en la sociedad del siglo XXI. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 59-84.

Gharajedaghi, J. (1999). System Thinking -Managing Chaos and Complexity- A Platform for Designing Business Architecture. Oxford: Butterworth Heinemann.

Herrscher, E.G. (2003). Pensamiento sistémico. Caminar el cambio o cambiar el camino. Buenos Aires: Granica.

López, J.; Sánchez, M.; Murillo, P.; Lavié, J.M. y Altopiedi, M. (2003). Dirección de centros educativos. Un enfoque basado en el análisis del sistema organizativo. Madrid: Síntesis.

Murillo, P. (2005). El Asesoramiento Externo en los Procesos de Formación del Profesorado Universitario. Investigación en la Escuela, 57, 59-67.

Murillo, P. y Olías, F. (2007). La consideración de itinerarios en la planificación de la formación de los equipos directivos. Taller presentado al I Congreso Internacional sobre Nuevas Tendencias en la Formación Permanente del Profesorado. Barcelona, 5-7 de septiembre. Actas del Congreso.

Nicastro, S. y Andreozzi, M. (2003). Asesoramiento pedagógico en acción. La novela del asesor. Buenos Aires: Paidós.

Parrilla, A. (1998). Los grupos de apoyo entre profesores en el contexto español: Origen, sentido y justificación. En: A. Parrilla y H. Daniels (Coords.). Creación y desarrollo de grupos de apoyo entre profesores. Bilbao: Mensajero, 49-70.

Sánchez Moreno, M. (1997). El proceso de asesoramiento. En: C. Marcelo y J. López (Coords.) Asesoramiento curricular y organizativo en educación. Barcelona: Ariel, 331-346.

Descargas

Publicado

2008-04-01