Institutional educational guidance: A view of the intervention frameworks

Autores/as

  • Sandra Nicastro Universidad de Buenos Aires

Palabras clave:

pedagogical counseling, advice, institutional development, improvement

Resumen

In this article we intend to review the practices of pedagogical counseling. We understand that there are questions and concerns about their potential to impact on the process of institutional improvement. To achive this, we will make special emphasis on thinking about the framework that holds an advice work, from an institutional perspective. Our focus will be on the schools, on their ways of listen and say, and on the specifics forms that adopt these institutions to understand the relationships between one and others, and among all the members of a school with the different projects. We are trying to recover some items on agenda today. That are unavoidable to keep thinking about the frameworks in any type of practice linked to the institutional counselling.

Citas

Ardoino,J (1981). El imaginario del cambio y el cambio del imaginario, en Guattari,F y otros, La intervención institucional, México: Folios.

Barbier, R (1977). La recherche-actionas dans l’institution éducative, París, (Francia). Guathier Villard, Bordas.

Berenstein,I.(2001). El sujeto y el otro. De la ausencia a la presencia, Buenos Aires (Argentina). Paidós.

Berenstein, I. y Puget, J.(1997). Lo vincular. Clínica y Técnica psicoanalítica, Buenos Aires, Barcelona, México: Paidós.

Bleger, J (1964). Psicología de la conducta. Buenos Aires (Argentina). Paidós.

Bleger, J. (1964). Psicohigiene y psicología institucional, Buenos Aires (Argentina). Paidós.

Bleger, J. (1968). Psicoanálisis y Materialismo dialéctico, Buenos Aires (Argentina). Paidós.

Castel, Robert (1991) La dinámica de los procesos de marginalización: de la vulnerabilidad a la exclusión en El espacio institucional Buenos Aires (Argentina). Lugar Editorial.

Castel, Robert (1995) La metamorfosis de la cuestión social Buenos Aires (Argentina). Paidós.

Cornu, L. (1999). La confianza en las relaciones pedagógicas, en Frigerio,G., Poggi, M. y Korinfeld, D. (comp)(1999). Construyendo un saber sobre el interior de la escuela, Bs. As. (Argentina). Centro de Estudios Multidisciplinarios y Ediciones Novedades Educativas.

Davezies, P. (1998). De la prueba a la experiencia, identidades y diferencias en Dessors, D., Guiho-Bailly, M., Organización del trabajo y salud. De la psicopatología a la psicodinámica del trabajo, Buenos Aires (Argentina): Lumen.

Dejours, C. (1990). Trabajo y Desgaste mental.Una contribución a la psicopatología del trabajo , Buenos Aires (Argentina). Humanitas.

Dessors, D., Guiho-Bailly, M. (1998). Organización del trabajo y salud. De la psicopatología a la psicodinámica del trabajo, Buenos Aires (Argentina). Lumen.

Enriquez, E.: (1999) El trabajo de la muerte en las instituciones en KAES, R.: La institución y las instituciones. Bs. Aires (Argentina). Paidós.

Enriquez, E.: (1992).L'organisation en analyse. Paris (Francia). PUF.

Frigerio, G. Poggi,M. Korinfeld,D. (comp.) (1999). Construyendo un saber sobre el interior de la escuela Buenos Aires (Argentina). Ediciones Novedades Educativas.

Giddens, A.(2000). Un mundo desbocado, Madrid (España). Taurus.

Larrosa,J. (2000). Pedagogía profana, Buenos Aires (Argentina). Novedades Educativas.

Moliner, P. (1998). Condiciones subjetivas y sociales del ingenio en el trabajo en Dessors, D., Guiho-Bailly, M., Organización del trabajo y salud. De la psicopatología a la psicodinámica del trabajo, Buenos Aires (Argentina). Lumen.

Nicastro, S. (2000). Conocidas cuestiones para nuevos tiempos... en Boggino, N. y Avendaño, F. (Compiladores). La escuela por dentro y el aprendizaje escolar. Rosario, (Argentina). Homo Sapiens Ediciones.

Nicastro, S. (2001). Trabajar en la escuela. Condiciones institucionales y modalidades de respuesta al cambio, en Revista ESPACIOS, Análisis institucional y Educación. Universidad Nacional de la Patagonia Austral, año VII Número 21.

Nicastro, S. (2006). Revisitar la mirada sobre la escuela. Exploraciones sobre lo ya sabido. Rosario (Argentina):Edit. Homo Sapiens.

Nicastro, S. Andreozzi, M. (2003) Asesoramiento pedagógico en acción. La novela del asesor. Bs. Aires (Argentina). Edit. Paidós.

Postman, N. (1999) El fin de la educación, Barcelona (España). Octaedro

Sennet, R. (2000) La corrosión el carácter Barcelona (España). Edit. Anagrama.

Téllez, M. (2003) La trama rota del sentido. En Kory Gonzàlez Luis. Hilos y Laberintos. Irrupciones Pedagógicas. Buenos Aires (Argentina). Miño y Dávila.

Téllez, M. (2002). La paradójica comunidad por – venir, en Larrosa,J. Skliar,C. (comp) Habitantes de Babel. Políticas y Poéticas de la diferencia, España: Laertes.

Ulloa, F. (1995). Novela clínica psicoanalítica. Historial de una práctica, Buenos Aires (Argentina). Paidos.

Zambrano, M. (2004). Hacia un saber sobre el alma. Madrid (España). Alianza editorial.

Descargas

Publicado

2008-04-01