Educational guidance and change in the University

Autores/as

  • Elisa Lucarelli Universidad de Buenos Aires

Palabras clave:

University teaching, university educational process consulting

Resumen

This article deals with problems related with the transformation processes of university teaching, based on the analysis of the role and functions of educational consultants recognised as members of a profession assisting the development of these processes. The description of the current situation of universities, the structure of the field of University Pedagogy and Teaching in Argentina, the presentation of a model to analyse the attributes that identify institutional consultants, together with the recognition of the theoretical perspectives that define their actions, are all elements that provide a framework to consider the results of research that has the university educational consultant at its core.

Citas

Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Barcelona. Gedisa.

Coraggio, J.L. (1996). Reforma pedagógica: eje del desarrollo de la enseñanza superior. Universidad Nacional de General Sarmiento. Documento interno.

Fernández, L. (1982). Asesoramiento pedagógico institucional. Una propuesta de encuadre de trabajo. (1ra. Parte). En Revista Argentina de Educación Año II no. 2. Buenos Aires. AGCE.

Lucarelli, E. (1998). La Didáctica de Nivel Superior. Buenos Aires. OPFYL. Fichas de Cátedra.

Lucarelli, E. (2004). El eje teoría práctica en cátedras universitarias innovadoras, su incidencia dinamizadora en la estructura didáctico curricular. Tesis doctoral. Buenos Aires. UBA, FFyL.

Lucarelli, E. (2007). La teoría y la práctica en la universidad: los que innovan en las aulas. Buenos Aires (en prensa).

Lucarelli, E. (comp.) (2000). Nepomneschi, M., Hevia, I.A. de, Donato, M.E., Finkelstein, C. y Faranda, C. El asesor pedagógico en la universidad. De la teoría pedagógica a la práctica en la formación. Buenos Aires. Paidós.

Nepomneschi, M. (2000). El rol del asesor pedagógico en la universidad: la búsqueda de un lugar. En Lucarelli, E. (comp.) Nepomneschi, M., Hevia, I.A. de, Donato, M.E.,Finkelstein, C. y Faranda, C.. El asesor pedagógico en la universidad. De la teoría pedagógica a la práctica en la formación. Buenos Aires. Paidós.

Santos, B. de S. (1998). De la mano de Alicia. Lo social y lo político en la posmodernidad. Bogotá. Uniandes.

Santos, B. de S. (2000). Para um novo senso comum: a ciência, o direito e a política na transiçao paradigmática. Vol. 1: a Crítica da razão indolente: contra o desperdícioda experiência. São Paulo. Cortez.

Santos, B. de S. (2005). La universidad en el siglo XXI. Buenos Aires. LPP - Miño y Dávila.

Santos, B. De S. (2000). A critica da razao indolente. Contra o desperdicio da experiencia. Vol.1 Para um novo senso comun. A ciencia, o dereito e a politica na transicao paradigmatica. S. Paulo. Cortez.

Descargas

Publicado

2008-04-01