Review of guidance practice based on teachers’ voices

Autores/as

  • Jesús Domingo Segovia Universidad de Granada
  • Víctor Manuel Hernández Rivero Universidad de La Laguna (Tenerife)

Palabras clave:

advice, school improvement, teachers, life histories, narrative research, learning statements

Resumen

This article analyzes how it sees the professorship the practice advises that it receives. It is important to know the perspective and meanings of the professorship on the support practice. The grammar of the change and the putting in scene of the improvement. For it she gathers the voice -traditionally forgotten- from the professorship. The advice, to the being a contextual practice, composed in a dialogue and controversial, has very much personal and cultural particular component. To enter the perception and experience of the processes of improvement and of support, it can be an important element of reflection and improvement. Only it comes near at the level of the world of the representations and the practical particular meanings from the statements of life and of learning. From this analysis and discursive reconstruction of the advice, it offers keys of comprehension and improvement of the practice advises.

Citas

Adelman, H. S., & Taylor, L. (2002). School counselors and school reform: New directions, Professional School Counseling, 5, 235–248.

Amatea, E. S., & Clark, A. (2005). Changing schools, changing counselors: A qualitative study of school administrators' conceptions of the school counselor role. ASCA, Professional School Counseling, 9, 16-27.

American School Counselor Association. (2003). The American school counselor association national model: A framework for school counseling programs. Alexandria,VA: Author.

Baker, S.B. & Gerler, E. R. (2004). School counseling for the twenty-first century. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.

Bolívar, A. (2002). “¿De novis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico–narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa (REDIE), 4(1). Disponible en http://redie.ens.uabc.mx/vol4no1/contenidobolivar.html

Bolívar, A. Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico–narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.

Bolívar, A. y Domingo, J. (2006). Biographical-narrative Research in Iberoamerica: Areas of Development and the Current Situation [112 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum Qualitative Social Research, 7(4), Art. 12. Disponible en http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/161/356

Boza, A. (2002). Evaluación de la orientación en educación secundaria: análisis de roles. XXI, Revista de Educación, 4, 217-238.

Boza, A., Toscano, M. y Salas, M. (2007). ¿Qué es lo que hace un orientador?. Roles y funciones del orientador en Educación Secundaria. XXI. Revista de Educacion, 9, 111-131.

Clandinin, D.J. y Connelly, F.M. (2000). Narrative inquirity: Experience and story in qualitative research. Nueva York: Teachers College Press.

Clark, M.A., & Amatea, E. (2004). Teacher perceptions and expectations of school counselor contributions: Implications for program planning and training. ASCA, Professional School Counseling, 8(2), 132-140.

Domingo, J. (2005). Aportaciones de la investigación biográfico-narrativa al conocimiento de la práctica asesora. En C. Monereo y J.I. Pozo (Coords.). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Graó.

Domingo, J. (2006). Los Departamentos de Orientación en la mejora cualitativa de la Educación Secundaria. Revista de Educación, 339, 97-118. Disponible en http://www.revistaeducacion.mec.es/re339/re339a07.pdf

Domingo, J. (2007). La asesoría a la escuela para impulsar la mejora de la enseñanza y el aprendizaje. Conferencia en el Foro Nacional: “Retos y perspectivas de la Educación Básica”. U.P.N. (México DF), 24/10/2007.

Domingo, J. (Dir). La mejora cualitativa de la Educación Secundaria. Redimensionar el papel de los Departamentos de Orientación. Proyecto de investigación (I+D+I) (2004–2007).

Domingo, J. y Hernández, V.M. (2008). Una mirada crítica a la función asesora de los servicios de apoyo externo. Recorrido y prospectiva. Revista Olhar de Profesor, 10(2), 63-80. http://www.uepg.br/olhardeprofessor/pdf/revista111_artigo04.pdf

Echeita, G. y Rodríguez, V. (2005). El asesoramiento desde dentro. Lo que sobra y lo que importa. En C. Monereo y J.I. Pozo (Coords.). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Graó.

Fernández, J.D. (2005). La orientación educativa: Claves de éxito profesional. Buscando la magia del mago sin magia. Granada: GEU.

Fullan, M. (2007). Las fuerzas del cambio, con creces. Madrid: Akal.

Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Octaedro.

Hargreaves, A. (ed) (1997). Rethinking Educational Change with Heart and Mind, Alexandria: ASCD.

Hernández, V.M. (2002). Sistemas de apoyo externo a los centros educativos. Estudio de los Equipos de Orientación Educativas y Psicopedagógica (EOEP), asesorares y asesoras de los Centros del Profesorado (CEP) y del Servicio de Inspección de Educación (IE) en la Comunidad de Canarias. Tesis Doctoral. La Laguna: Servicio

de Publicaciones de la Universidad de La Laguna.

Kirchner, G.L. y Setchfield, M.S. (2005). School counselors' and school principals' perceptions of the school counselor's role. Education. FindArticles.com. 04 Jan, 2011. Disponible enhttp://findarticles.com/p/articles/mi_qa3673/is_1_126/ai_n29209815

Lieberman, A. (2004). Confusion regarding School Counselor Functions: School Leadership Impacts Role Clarity. Education, Vol. 124, 552-558.

MacDonald, J. H., & Armstrong, S. A. (2006, April). Significant issues in principal-counselor relationships: A national study. Paper presented at the meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.

Martín, E. y otros (2005). ¿Mantienen los psicopedagogos las mismas concepciones que el profesorado acerca de la enseñanza y el aprendizaje?. En C. Monereo y J.I. Pozo (Coords.): La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Graó.

Martin, P. J. (2002). Transforming school counseling: A national perspective. Theory Into Practice, 41, 148-153.

Monereo, C. y Pozo, J.I. (coords.) (2005). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Graó.

Montero, L. (2001). La construcción del conocimiento profesional docente. Rosario: Homo Sapiens Ediciones.

Myers, H. N. F. (2005) How elementary school counselors can meet the needs of students with disabilities. Professional School Counseling, 8, 442-450.

Pineau, G. (1994). Histories de vie et formation de nouveaux savoirs vitaux; Revue Internationale de l´Education, 40(3–5), 299–311.

Remley, T. P., Albright, P. L. (1988). Expectations for middle school counselors: views of students, teachers, principals, and parents. The School Counselor, 35, 290-296.

Ricoeur, P. (1999). Historia y narratividad. Barcelona: Piadós.

Rodríguez, M.M. (2008). El asesoramiento, el poder del profesorado y la voz del alumnado. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 12(1). Disponible en

http://www.ugr.es/~recfpro/rev121ART4.pdf

Rudduck, J. y Flutter, J. (2007). Cómo mejorar tu centro escolar dando la voz al alumnado. Madrid: Morata.

Santana, L. (2003). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Cambian los tiempos, cambian las responsabilidades profesionales. Madrid: Pirámide.

Schiarra, D.T. (2004). School Counseling: Foundations and Contemporary Issues. Belmont, CA: Brooks Cole.

Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.

Tourine, 2005). Un nuevo paradigma para comprender el mundo hoy. Barcelona: Paidós.

Descargas

Publicado

2008-03-01