Forgetting the research-action in educational guidance and educational innovation

Autores/as

  • Jaume Martínez Bonafé Universidad de Valencia

Palabras clave:

participatory action research, teaching advice, educational innovation, Teacher Centres, teacher as researcher

Resumen

This article is a reflection on the current context of demobilisation in which education professionals accept a very low level of participation in educational decision making. Consideration is given to research into practice, participatory action research, as a way to build critical knowledge about schools and therefore as the form and content of advice, training and support for teachers. The article is based on the analysis of the epistemological and academic conditions that prevent greater development of action research, and defends the idea that knowledge must be a tool of emancipation, not submission. It analyses conditions related to the curriculum, teacher training and professional culture as well as the political, administrative and trade-union conditions that have made it more difficult for action research to take hold in the professional practices of teachers and educational consultants within our educational system. It considers the need to re-examine that situation and redirect the profession towards reconstructing avenues leading to the emancipation of teachers.

Citas

Bauman, Zigmunt. (2001). La sociedad individualizada. Madrid. Cátedra.

Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.

Debord, G. (1976). La sociedad del espectáculo. Madrid. Castellote editor.

Elliott, John. (1990). La investigación-acción en educación. Madrid, Morata.

Lundgren, U. (1992). Teoría del curriculum y escolarización.Madrid, Morata.

Martínez Bonafé, Jaume (1999). Trabajar en la escuela. Profesorado y reformas en el umbral de siglo XXI. Madrid, Miño y Dávila.

Montoya Ramos, Milagros (Edit) (2002). Escuela y Educación ¿Hacia dónde va la libertad femenina? Madrid, Horas y Horas Edit.

Morin, Edgar (1999). La cabeza bien puesta. Buenos Aires, Nueva Visión.

Santos, Boaventura de Sousa (2000). Crítica de la razón indolente: contra el desperdicio de la experiencia. Bilbao, Desclée de Brouwer.

Santos, Boaventura de Sousa (2005). El milenio huérfano. Ensayos para una nueva cultura política. Madrid, Trotta.

Shapiro, S. (1990). Educación y Democracia: estructuración de un discurso contrahegemónico del cambio educativo. Revista de Educación, 291, enero-abril.

Sennett, Richard (2003). La corrosión del carácter: Las consecuencias sociales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona, Anagrama.

Descargas

Publicado

2008-04-01