The advice in education: Could the professional competitions be a positive contribution?

Autores/as

  • Juan Manuel Escudero Universidad de Murcia
  • Mónica Vallejo Universidad de Murcia
  • Francisco Botías Universidad de Murcia

Palabras clave:

Educational consulting, professional competencies, curriculum design and development and process design model.

Resumen

In the context of the European Higher Education Area, the article deals with the consulting role in the educational systems. In the first part, some of the fundamental ideas and proposals on educational consulting are developed underlining some of its dimensions, action contexts and approaches in the field. Particularly different examples of consulting professional competencies are described and critically valued. In the second part, a hypothetical framework inspired in and amplifying the DeSeCo approach is discussed with the aim of exploring its potential for the educational consulting design and the development in progress, advocating for a process design model.

Citas

American School Counselor Asscociation (2004). Normas éticas para asesores escolares. (Disponible en: www.schoolcounselor.org/files/ethical%20standds%20in%20spanish.pdf.

Consultado: 10-01-08). Asociación Internacional de Orientación Educativa y Profesional AIOSP/IAEVG/AIOEP. Competencias del orientador (Disponible en: http://www.copoe.org. Consultado: 10-01-08).

Barnett, R. (2001). Los límites de las competencias. Barcelona: Gedisa.

Bolívar, A. (2008). La planificación por competencias en la reforma de Bolonia de la educación superior. Un análisis crítico. Rev. Educaçao Temática Digital, diciembre. En prensa.

CERI (2002). Definition and Selection of Competences (DeSeCo): Theoretical and Conceptual Foundations. Strategy Paper.

Domingo Segovia, J (Coord.) (2001). Asesoramiento al centro educativo. Barcelona: Octaedro.

Domingo Segovia, J (s/f). Las competencias profesionales del pedagogo. (Disponible en http://www.ugr.es/~jdomingo/Comppedagogo.pdf. Consultado: 15-12-07).

Escudero, J. M. (2006). El Espacio Europeo de Educación Superior. ¿Será la hora de la renovación pedagógica de la Universidad? Murcia: ICE – DM.

Escudero, J. M. (2008). Las competencias profesionales y la formación universitaria: posibilidades y riesgos. Revista de docencia Universitaria (RedU). En prensa.

Escudero, J. M. y Moreno, J. M. (1992). El asesoramiento a centros educativos. Madrid: Consejería de Cultura y Educación.

Escudero, J. M. y otros (2007). El diseño de las titulaciones y las competencias profesionales. Documento de trabajo SEPI. Departamento de Didáctica y Organización Escolar y Facultad de Educación. Murcia.

Fernández Sierra, J. (Coord.) (1995). El trabajo docente y psicopedagógico en educación secundaria. Málaga: Aljibe.

García, R. J.; Moreno, J. M. y Torrego, J. C. (1996). Orientación y tutoría en la educación secundaria. Zaragoza: Edelvives.

González, González, Mª T. (1992). El papel de los agentes de cambio en el desarrollo organizativo de los centros. En Grupo de Investigación Didáctica: Cultura escolar y desarrollo organizativo. II Congreso Interuniversitario de Organización Escolar. Sevilla, pp. 141-158.

Grundy, Sh. (1987). Curriculum: Product or Praxis. London: The Falmer Press. (Hay traducción al castellano: Madrid: Morata).

Hernández, F. (1991). El asesor en educación. Cuadernos de Pedagogía, 191, 82-84.

Revista Educación (2006). Monográfico Asesoramiento y apoyo comunitario para la mejora de la Educación, 339, enero-abril.

Monereo, C. y Pozo, J. (Coords.) (2005). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Graó.

Nieto, J. M. y Botías, F. (2000). Los equipos de orientación educativa y psicopedagógica. Barcelona: Ariel.

Marcelo, C. y López Yánez, J. (coords.) (1997). Asesoramiento curricular y organizativo en educación. Barcelona: Ariel.

Parrilla, A. (1996). Apoyo a la escuela: un proceso de colaboración. Bilbao:Mensajero. Perrenoud, Ph. (2000). L´approche par competences, ¿une réponse à l´échec scolaire? Faculté de Psychologie et de Sciences de l´Éducation. Université de Genève.

Rodríguez Romero, Mª M. (1996). El asesoramiento en educación. Málaga: Aljibe.

Santana Bonilla, P. y Santana Vega, L. (1998) El modelo de consulta – asesoramiento en orientación, Revista de Investigación Educativa, 16(2), 59-78.

Sobrado, L. (1997). Evaluación de las competencias profesionales de los orientadores escolares. Revista de Investigación Educativa, 15(1), 83-02.

Velaz de Medrano, C. (1998). Orientación e intervención psicopedagógica. Concepto, modelos, programas y evaluación. Málaga: Aljibe.

Schneckerberg, D. y Wildt, J. (2005). Understanding the Concept of ECompetence for Academic Staff. Center for Reseearch on Higher Education and Faculty Development, University of Dormunt. (Disponible en www.ecompetence.info. Consultado: 27-03-07).

Descargas

Publicado

2008-04-01