Building the guidance relationship. An institutional approach based on communication

Autores/as

  • Julián López Yáñez Universidad de Sevilla

Palabras clave:

advice, institutional development, Organisational advising, communication, social system, school organizations, professional relationship

Resumen

While substantial attention has been paid by the specialised literature about advising to what advising should be and the role advisors should play, less focus has been put on tools that advisors might use in their task. This paper is an attempt to contribute further to this second perspective. To do this, a focus on studying human problems in the context of social systems in which they emerge, is adopted. In this sense, it will be suggested that advisors always intervene in social systems, even when the problems needing intervention seem to be personal ones. This approach can be labelled organizational and complex in that it focuses on the whole organizational context in which complex social systems interact. Also, it can be named communicational in the sense that it focuses on how participants in the advising process build their relationship. And it is also pragmatics, because it is more concerned with the effects of this communicational process on participants’ behaviours than with their intentions and aims or the semantics of the messages they interchange. In particular, the paper is concerned with the traps and difficulties that can emerge from the relationship building process, and will provide some suggestions on how these can be managed by advisors.

Citas

Area Moreira, M. y Yanes González, J. (1990) "El asesoramiento curricular a los centros escolares. La fase de contacto inicial." Qurriculum, 1: 52-78.

Arencibia, J.S. y Guarro, A. (1999) Mejorar la escuela pública. Una experiencia de asesoramiento a un centro con problemas de disciplina. Santa Cruz de Tenerife: Gobierno de Canarias.

Bacharach, S.B. y Mundell, M. (1981) "Organizational Politcs in Schools: Micro, Macro and Logics of Action." Educational Administration Quarterly, 29(4): 423-452.

Bauman, Z. (2002) La cultura como praxis. Barcelona: Paidós.

Berlo, D.K. (2000) El proceso de la comunicación. Introducción a la teoría y a la práctica. Buenos Aires: El Ateneo.

Ceberio, M.R. y Watzlawick, P. (1998) La construcción del universo. Conceptos introductorios y reflexiones sobre epistemología, constructivismo y pensamiento sistémico. Barcelona: Herder.

Elkaïm, M. (1997) Si me amas, no me ames. Psicoterapia con enfoque sistémico. Barcelona: Gedisa.

Fernández, L.M. (1994) Instituciones educativas. Dinámicas institucionales en situaciones críticas. Buenos Aires: Paidós.

Fernández, L.M. (1996) Crisis y dramática del cambio. Avances de investigación sobre proyectos de innovación educativa. En Butelman, I. Pensando las instituciones. Sobre teorías y prácticas en educación. Buenos Aires: Paidós.

Fernández, L.M. (1998) El análisis de lo institucional en la escuela. Un aporte a la formación autogestionaria para el uso delos enfoques institucionales. Vol. 1: Notas teóricas. Buenos Aires: Paidós.

Fernández, L.M. (2000) Los conceptos de 'organizador' y 'núcleo dramático' en el análisis institucional o acerca del abordaje del objeto-institución. I Congreso Internacional de Educación "Educación, Crisis y Utopías", Buenos Aires, Aique Grupo Editor, vol. 2: 20-41.

Foucault, M. (1978) Microfísica del poder. Madrid: La Piqueta.

García Madrigal, F. y Vicén Antolín, C. (1994) Fundamentos de comunicación humana. Zaragoza: Mira.

Gergen, K.J. y Joseph, T. (1996) "Organizational science in a postmodern context." Journal of Applied Behavioral Sciences, 32: 356-378.

Hernández, F. (1987) "El asesor psicopedagógico y la innovación educativa." Revista de Innovación Educativa, 3: 85-96.

López Yáñez, J. (1997) El asesor como analista institucional. En López Yáñez, J. y Marcelo

García, C. Asesoramiento curricular y organizativo en la educación. Barcelona: Ariel.

López Yáñez, J. (2002) Hacia una nueva teoría de los sistemas organizativos. En Gairín, J. y Darder, P. Organización y gestión de centros educativos. Madrid: Praxis, 292-92/ 292-112.

López Yáñez, J. (2003) "Abriendo la caja negra. Una perspectiva sistémica sobre el cambio en las organizaciones educativas." XXI, Revista de Educación, 5: 139-155.

López Yáñez, J. (2004) Cultura organizativa. En Salvador Mata, F., Rodríguez Diéguez, J.L. y Bolívar Botía, A. Diccionario enciclopédico de Didáctica. Málaga: Aljibe, 263-270.

López Yáñez, J. (2005a) Analizando organizaciones educativas desde una perspectiva compleja. En Solana Ruiz, J.L. Con Edgar Morin, por un pensamiento complejo. Implicaciones interdisciplinares. Madrid: Akal, 175-199.

López Yáñez, J. (2005b) La ecología social de la organización. Un punto de vista educativo. Madrid: La Muralla.

López Yáñez, J. (2007) "Inteligencia institucional. Hacia una ecología social de las organizaciones." Encuentros Multidisciplinares, 26(9): 15-25.

López Yáñez, J. y Sánchez Moreno, M. (2000) Acerca del cambio en los sistemas complejos. En Estebaranz, A. Construyendo el cambio: perpectivas y propuestas de innovación educativa. Universidad de Sevilla: Secretariado de Publicaciones, 285-308.

López Yáñez, J. y Sánchez Moreno, M. (2004) La cultura institucional. En Moreno Olmedilla, J.M. Organización y gestión de centros educativos. . Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 125-159.

López Yáñez, J., Sánchez Moreno, M., Murillo Estepa, P., Lavié Martínez, J.M. y Altopiedi, M. (2003) Dirección de centros educativos. Un enfoque basado en el análisis del sistema organizativo. Madrid: Síntesis.

Luhmann, N. (1996) Introducción a la teoría de sistemas. Barcelona: Anthropos.

Luhmann, N. (1998a) Complejidad y modernidad. De la unidad a la diferencia. Madrid: Trotta.

Luhmann, N. (1998b) Sistemas sociales. Lineamientos para una teoría general. Barcelona: Anthropos.

Marcelo García, C. y López Yáñez, J., Eds. (1997) Asesoramiento curricular y organizativo en la educación. Barcelona: Ariel.

Maturana, H. (1998) La ciencia y la vida cotidiana: la ontología de las explicaciones científicas. En Watzlawick, P. y Krieg, P. El ojo del observador. Contribuciones al constructivismo. Barcelona: Gedisa, 157-194.

Maturana, H. y Varela, F. (1998) El árbol del conocimiento. Las bases biológicas del entendimiento humano. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Mintzberg, H. (1992) El poder en la organización. Barcelona: Ariel.

Monereo, C. y Pozo, J.I. (2005) La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Graó.

Morin, E. (1995) Sociología. Madrid: Tecnos.

Morin, E. (1998) Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Nicastro, S. y Andreozzi, M. (2003) Asesoramiento pedagógico en acción. La novela del asesor. Buenos Aires: Paidós.

Nieto Cano, J.M. y Portela Pruaño, A. (2006) "Una perspectiva ampliada sobre el asesoramiento en educación." Revista de Educación, 339: 77-96.

Rodríguez Romero, M.M. (1996) El asesoramiento en educación. Archidona, Málaga: Aljibe.

Rodríguez Romero, M.M. (2006) "El asesoramiento comunitario y la reinvención del profesorado." Revista de Educación, 339: 59-75.

Selvini Palazzoli, M. y otros (1988) Al frente de la organización. Estrategias y tácticas. Barcelona: Paidós.

Selvini Palazzoli, M. y otros (1990) El mago sin magia. Cómo cambiar la situación paradójica del psicólogo en la escuela. Barcelona: Paidós.

Watzlawick, P. (1994) Estructuras de la comunicación psicótica. En Winkin, Y. La nueva comunicación. Barcelona: Kairós.

Watzlawick, P. (1998) Profecías que se autocumplen. En Watzlawick, P. y otros. La realidad inventada. ¿Cómo sabemos lo que queremos saber? Barcelona: Gedisa, 82-98.

Watzlawick, P., Beavin, J. y Jackson, D.D. (1991) Teoría de la comunicación humana. Barcelona: Herder.

Watzlawick, P., Weakland, J.H. y Fisch, R. (1995) Cambio. Formación y solución de los problemas humanos. Barcelona: Herder.

Wertsch, J.V. (1993) Voces de la mente. Un enfoque sociocultural para el estudio de la acción mediada. Madrid: Visor.

Winkin, Y., Ed. (1994) La nueva comunicación. Barcelona: Kairós.

Descargas

Publicado

2008-04-01