Attention to diversity programs: Psychological, academic -cognitive and social implications in the students of the autonomous community of Andalusia

Autores/as

  • Clemente Rodríguez Sabiote Universidad de Granada
  • José Álvarez Rodríguez Universidad de Granada
  • Ángeles Moreno Yus Universidad de Murcia

Palabras clave:

Students at risk of educational exclusion, Diversity attention Programs, survey data

Resumen

This descriptive study (survey study), has as main aims to know the profile type of students at risk of educational exclusion in the compulsory secondary education; to determine their opinion about mentioned programs, as well as checking if the independent variables considered are or not relevant in the realized valuation. All this to elucidate the benefit or the psychological, cognitive and social implications that could have these programs and measurements in the pupils.
The obtained results point at the consideration of students with high rates of repetition, integrated into families with parents with high rates of unemployment and fundamentally of manual labours. On the other hand, we can affirm that globally the students have valued positively the psychological and academic–cognitive aspects of diversity attention programs. Finally, all independent variables are statistically significant compared with some items (dependent variables).

Citas

Albert Gómez, M.J. (2006). La investigación educativa: claves teóricas. Madrid: Mc Graw-Hill.

Babbie, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. México: International Thomson Editores.

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Brynner, J (2000). Risks and Outcomes of Social Exclusion: Insights from Longitudinal Data. Paris: OECD Reports.

Castell, R. (2004). Encuadre de la exclusión. En Karsz, S. (coord.) La exclusión: bordeando sus fronteras. Barcelona: Gedisa.

Clairin, R. y Brion, P. (2001). Manual de muestreo. Madrid/Salamanca: La Muralla/Hespérides.

Cohen, L. y Manion, L. (2002). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Escudero, J.M. (2005a). El fracaso escolar: nuevas formas de exclusión educativa, en García Molina, J. (coord.). Lógicas de exclusión social y educativa en la sociedad contemporánea. Madrid: Instituto Paulo Freire.

Escudero, J.M. (2005b). Fracaso escolar, exclusión educativa ¿De qué se excluye y cómo?. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado. 9(1), 1-24. Disponible en http://www.ugr.es/~recfpro/rev91ART1.pdf

Escudero, J.M. y Sáez, J. (coords.) (2006). Exclusión social, exclusión educativa. Murcia: Diego Marín. Escudero, J. M. y otros (2008). Buenas prácticas contra la exclusión social. Cuadernos de Pedagogía. Tema del mes, 382, 52-79.

Gallarreta, J. y otros (1999). La implantación de los Programas de Diversificación Curricular en la CAV. Análisis institucional de los centros. Informe final del Proyecto UPV/EHU 00048.230-HA6855/1999.

González, M. T. (2005). El absentismo y el abandono: una forma de exclusión escolar. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado. 9(1), 1-12. Disponible en:

http://www.ugr.es/~recfpro/rev91ART4.pdf

Gordon, A. (2001). School exclusions in England: children’s voices and adult solutions? Educational Studies, 27, 69-85.

Hilton, Z. (2006). Disaffection and school exclusion: why are inclusion policies still not working in Scotland? Research Papers in Education, 21(3), 295-314

Hixzon, J. y Tinzman, M.B (1990). Who Are the “At-Risk” Students of the 1990s? NCRE. Berckley: Oak Brooks.

Johnson, D. y Rudoph, A. (2001). Beyond Social Promotion and Retention. Five strategies to help students succeed. Disponible en http://www.ncrel.org.

Karsz, S. (2004) La exclusión: concepto falso, problema verdadero, en Karsz, S (coord.) La exclusión: bordeando sus fronteras. Barcelona: Gedisa.

Klasen, S. (1999). Social Exclusion, Children and Education: Conceptual and Measurement Issues: OECD Reports.

Luengo J. (comp.) (2005). Paradigmas de gobernación y de exclusión social en la educación.

Fundamentos para el análisis de la discriminación escolar contemporánea. Barcelona: Ediciones Pomares.

Marhuenda, F. y otros (2005). La construcción de identidades laborales en los Programas de Garantía Social. Disponible en www.uv.es/idelab.

Mc Millan, J. & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson Educación.

Martínez, B. (2005). Las medidas de respuesta a la diversidad: posibilidades y límites para la inclusión escolar y social. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado. 9(1), 1-31. Disponible en http://www.ugr.es/~recfpro/rev91ART2.pdf

Martínez, F., Escudero, J. M., González, M ª T. y García, R. (2004). Alumnos en situación de riesgo y abandono escolar en la educación secundaria obligatoria: Hacia un mapa de la situación en la Región de Murcia y propuestas de futuro. Proyecto (PL/16/FS/00) Financiado por la Fundación Séneca. Murcia.

Meltzoff, J. (2000). Crítica a la investigación. Psicología y campos afines. Madrid. Alianza Editorial.

Morales, P. y Otros (2003). Construcción de escalas de actitudes tipo Likert. Madrid: La Muralla.

Morales, P. (2008). Estadística aplicada a las Ciencias Sociales. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.

Popkewitz, T. S. and Lindblad, S. (2000). Educational Governance and Social Inclusion and Exclusion: A Conceptual Review of Equality and Post-Modern Traditions”, Discourse, 21(1). 1-44.

Ranson, S. (2000). Le nouvel apprentissage au service de l´insertion : Vers une gouvernance

communitaire dans les zones d´action educative. Paris. OECD.

Rodríguez, C. (2003). Paradigmas y métodos de investigación en educación y su posible integración. En Herrera, L. y otros. Actualidad de la intervención psicoeducativa: una perspectiva multidisciplinar. Granada. Grupo Editorial Universitario, pp. 35-52.

Rodríguez, C. Gutiérrez, J. (2005). Un modelo de validación de estudios empíricos en Investigación Educativa mediante procedimientos de triangulación. Aplicación a un estudio de caso sobre disfunciones y desajustes asociados a la reforma de un plan de estudios universitario. Revista Portuguesa de Pedagogía, 39, 135-157.

Rodríguez , C., Pozo, T., Gutiérrez , J. (2006). La triangulación analítica como recurso para la

validación de estudios de encuesta recurrentes e investigaciones de réplica en Educación

Superior. RELIEVE, 12(2). Disponible en http://www.uv.es/RELIEVE/v12n2/RELIEVEv12n2_6.htm

Rudduck, J. y Flutter, J. (2007): Cómo mejorar tu centro escolar dando la voz al alumnado. Madrid: Morata.

Subirats, J. (dir.) (2004). Pobreza y exclusión social. Un análisis de la realidad española y europea. Barcelona: Fundación La Caixa.

Tezanos, J.F. (2001). La sociedad dividida. Estructuras de clase y desigualdades en las sociedades tecnológicas. Madrid: Biblioteca Nueva.

Tholen, B. y De Vries, M.S. (2004). The inclusion and exclusion of minorities in European countries: a comparative analysis at the local level. International Review of Administrative Sciences, 70(3), 455-476.

Thomas, G. and Loxley, A. (2001). Neo-conservatives, neo-liberals, the new left and inclusion: stirring the pot. Cambridge Journal of Education, 31, 291-301.

Vélaz de Medrano, C. (2004). Intervención educativa y orientadora en problemas de

inadaptación y exclusión social por factores educativos y socioculturales. Madrid: UNED.

Vélaz de Medrano, C. (2005). Cómo prevenir el rechazo y la exclusión social. Cuadernos de Pedagogía, 348, julio/agosto, 58-61.

Descargas

Publicado

2009-12-01