Curriculum and teaching: what and how to teach students at risk of exclusion

Autores/as

  • Eva María González Barea Universidad de Murcia
  • Araceli López Calvo Universidad de Córdoba
  • Rosa María Bernal Galindo Universidad de Murcia

Palabras clave:

student at risk, special programs attending students diversity, Curriculum and teaching in special programs attending students diversity

Resumen

The article analyses curriculum and teaching of two programs in the Region of Murcia and in the Community of Andalusia - Program of Diversification Curricular and Program of Professional Initiation and / or Program of Social Guarantee – designed and implemented with students at risks, in serious difficulties to progress their learning in regular classrooms and teaching. After presenting different data gathered throw questionnaires and interviews carried out with different teachers, the outcomes are analyzed and valued in order to answer the question related to the degree in which de curriculum designed and its implementation in such programs respond properly to students needs and contributed to theirs expected learning.

Citas

Bolívar Botia, A. (1999). El currículum como un ámbito de estudio. En Escudero, J.M. (editor). Diseño, desarrollo e innovación del currículum (pp. 23-44). Madrid: Editorial Síntesis Educación.

González González, T. (2002). Agrupamiento de alumnos e itinerarios escolares: cuando las apariencias engañan. Educar, 29, pp. 167-182.

Ley Orgánica de Educación (LOE) (2006).

Ley Orgánica General del Sistema Educativo (LOGSE) (1990).

Medina, A. (2001). Los métodos en la enseñanza universitaria. En García-Valcárcel, A. (coord.).

Didáctica universitaria (pp. 150-165). Madrid: La Muralla.

Moral Santaella, C (2009). Modelos de enseñanza-aprendizaje. En Moral Santaella, C. y Pérez García, Mª Purificación (Coords). Didáctica. Teoría y Práctica de la enseñanza (pp. 93-122). Madrid: Ediciones Pirámide.

Rodríguez Entrena, MªJ; Méndez García, R.Mª y González Barea, E.Mª (2008). Medidas AcadémicoOrganizativas en respuesta al riesgo de exclusión educativa en la ESO). En Gairín, Joaquín y Antúnez, Serafín (Edts.). Organizaciones educativas al servicio de la sociedad (pp. 297-303. Madrid: Wolters Kluwer.

Descargas

Publicado

2009-12-01