Programs for diversity and Secondary Schools: organizational keys, resources, teacher assignment and evaluation of programs for teachers

Autores/as

  • Mónica Vallejo Ruiz Universidad de Murcia
  • María José Bolarín Martínez Universidad de Murcia

Palabras clave:

key organizational, students at risk, secondary schools, programs of attention to diversity

Resumen

This paper provides the reader with a study of issues concerning the organization of resources and secondary schools in the Region of Murcia, in terms of programs in response to diverse students at risk of social educational exclusion and, more specifically, we focus on the figure of the teacher as a key element in the design and implementation thereof. With this aim appears the opinion of 85 teachers of Higher Education Schools belonging to 18 centres distributed by the whole region, and some reflections about the most important results.

Citas

Boaler, J. (1997). Setting, social class and survival of the quickest. British Educational Research Journal, 23(5), 575-581.

Dubet, F. (2005). La escuela de las oportunidades. ¿Qué es una escuela justa?. Barcelona. Gedisa.

Escudero, J. M. (2005). Fracaso escolar, exclusión social ¿De qué se excluye? Profesorado. Revista de currículo y formación del profesorado, 9(1). Disponible en http://www.ugr.es/~recfpro/rev91ART1.pdf

Escudero, J. M., González González, Mª. T y Martínez Domínguez, B. (2009). El fracaso escolar como exclusión educativa: comprensión, políticas y prácticas. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 41-64. Disponible en http://www.rieoei.org/rie50a02.pdf

Escudero, J. M. y otros (2005). Alumnos en situación de riesgo y abandono escolar en la educación secundaria obligatoria: Hacia un mapa de la situación en la Región de Murcia y propuestas de futuro. Documento interno.

Finley, M. K. (1984). Teachers and tracking in a compressive school. Sociology of Education, 57, 233-243.

González González, Mª. T. (2002). Agrupamiento de alumnos e itinerarios escolares: cuando las apariencias engañan. Educar, 29, 167-182. Disponible en http://ddd.uab.cat/record/5029

González Gónzález, Mª. T. (2004). La construcción y las respuestas organizativas a los alumnos en riesgo de exclusión educativa. En J. López y otros (Ed.). Cambiar con la sociedad, cambiar la sociedad. Acta del 8º Congreso Interuniversitario de Organización de las Instituciones Educativas. Sevilla: Universidad de Sevilla.

González González, Mª T. y Vallejo, M. (2008). Entre el realismo y la ambición pedagógica. Cuadernos de Pedagogía, 382, 64-66.

Hixson, J. y Tinzman, M. B. (1990). Who are the “at-risk” students of the 1990’s? North Central Regional Education Laboratory (NCREL).

Ireson, J. y Hallan, S. (1999). Raisin standards: is ability grouping the answer? Oxford Review of Education, 25(3), 344-360.

OCDE (1992). Escuela y calidad de la educación. Madrid: Paidós.

Tice, T. (1994). High School tracks. Education Digest, 59(8), 50-52.

Descargas