Violence and conflict. The school as a peaceful space

Autores/as

  • Andrés Soriano Díaz Universidad de Granada

Palabras clave:

violence, coexistence, school, education, peace

Resumen

To build school coexistence implies a new perspective in school organization and a mentality change to approach conflicts that emerge in the educational centers. To teach for peace implies that peace, justice and solidarity values constitute an essential part of people. The schools like peace environment promotes reflection, cooperation, teamwork, dialogue and the consensus for a peaceful conflicts resolution and constituted themselves in a true learning community applying strategies to coexistence improvement and violence eradication.

Citas

Consejo Escolar de Andalucía (2006). Informe sobre la convivencia en los centros educativos. Granada: Proyecto Sur.

Corsi, J. (1995). Violencia masculina en la pareja. Una aproximación al diagnóstico y a los modelos de intervención. Buenos Aires: Paidós.

Corsi, J. (1997). Violencia familiar Una mirada interdisciplinaria sobre un grave problema social. Buenos Aires: Paidós.

Chica Jiménez, M. (2007). La resolución del conflicto. Cambiar para vivir con paz. Revista

Iberoamericana de Educación, 44/5. Recuperado de http://www.rieoei.org/1940.htm

Fernández Herrería, A. (2000). La educación para la paz. En E. Gervilla y A. Soriano (Coord), La educación hoy. Concepto, interrogantes y valores (pp. 211-229). Granada: Grupo Editorial

Universitario.

Fernández, J. y Noblejas, M. (2007). Cómo informar sobre infancia y violencia. Valencia: Centro Reina Sofía para el estudio de la violencia.

García Correa, A. (1998). Un aula pacífica para una cultura de paz. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 1. Recuperado de http://www.uva.es/aufop/publica/revelfop/v1n1agc.htm

Gaultung, J. (1990). Cultural violence. Journal of Peace Research, 27, 291-301.

Galtung J. (1995). Investigaciones teóricas. Sociedad y Cultura contemporáneas. Madrid: Tecnos.

Goleman, D. (1997). La Inteligencia Emocional. Barcelona: Vergara editores.

Galtung J. (1985). Sobre la paz. Barcelona: Fontamara.

Heinemann, P.P. (1972). Mobbing-gruppvald blant barn och vuxna. Stockholm: Natur och Kultur.

Ianni, N.D. (2003). La convivencia escolar: una tarea necesaria, posible y compleja. Revista

Iberoamericana de educación. Monográfico Cultura centro y convivencia escolar.

http://www.oei.es/valores2/monografias/monografia02/index.html

Lorenz, K. (1971) Sobre la agresión: el pretendido mal. Méjico: Siglo XXI.

Mayor Zaragoza, F. (1997). Una cultura de Paz. Ponencia presentada a las V Jornadas Internacionales de Cultura y Paz. Guernica. Bilbao.

Montessori, M. (1998). Educación y paz. Buenos Aires: ERREPAR.

Olweus, D. (1973). Personality and aggression. En J.K. Cole y D.D. Jensen (Eds.), Nebraska Symposium on Motivation. Hemisphere: Lincoln University of Nebraska Press.

Olweus, D. (1998): Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.

Ortega, R. (1998). La convivencia escolar: Qué es y cómo abordarla. Programa Educativo de Prevención de Maltrato entre compañeros y compañeras. Sevilla. Consejería de Educación y Ciencia.

Ortega, R. y Mora-Merchán, J.A. (2000): Violencia Escolar. Mito o realidad. Sevilla: Mergablum.

Ortega, R. (2000). Educar la Convivencia para prevenir la violencia. Madrid: Visor.

Ortega, R. (2006). La convivencia escolar y los retos de la educación en el siglo XXI, En E. Iguaz de Miguel, Foro para la convivencia en los centros educativos (pp 17-50). Granada: Consejo Escolar de Andalucía.

Palomero, J.E. y Fernández Domínguez, M.R. (2002). La formación del profesorado ante el fenómeno de la violencia familiar. Revista Interuniversitaria del Formación del Profesorado, 44, 15-35.

Ross, J. y Watkinson, A. (1999). La violencia en el sistema educativo. Del daño que las escuelas causan

a los niños. Madrid: La Muralla.

Sanmartín, J. (2000). La violencia y sus claves. Barcelona: Ariel.

Sanmartín, J. (2006). “Biología y violencia”. Suplemento del Boletín Diario de Campo, (Suplemento nº 40, noviembre/diciembre, pp. 31-36).

Smith, P.K y Sharp, S. (1994). School bullying. London: Routledge.

Tuvilla, J. (2004). Guía para elaborar un Proyecto Integral de “Escuela: Espacio de Paz”. Sevilla: Consejería de Educación y Ciencia.

Tuvilla, J. (2004b). Cultura de Paz. Fundamentos y claves educativas. Bilbao: Editorial Desclée.

Trianes, V., Sánchez Sánchez, A., y Muñoz Sánchez, A. (2001). Educar la convivencia como prevención de violencia interpersonal: perspectivas de los profesores. Revista Interuniversitaria del Formación del Profesorado, 41, pp. 73-93.

UNESCO (2000). La cultura de paz. El sueño comienza a ser realidad. París: UNESCO.

Vidanes, J. (2007). La educación para la paz y la no violencia. Revista Iberoamericana de Educación, 42/2.

Descargas

Publicado

2009-04-01