Professional teaching practices in the university: Various teaching styles for complex topics in odontological clinics

Autores/as

  • Elisa Lucarelli Universidad de Buenos Aires
  • Claudia Finkelstein Universidad de Buenos Aires
  • María Donato Universidad de Buenos Aires
  • Gladys Calvo Universidad de Buenos Aires
  • Patricia Del Regno Universidad de Buenos Aires
  • Mónica Gardey Universidad de Buenos Aires
  • Martha Nepomneschi Universidad de Buenos Aires
  • Viviana Solberg Universidad de Buenos Aires

Palabras clave:

enseñanza universitaria, enseñanza en la clínica, estilos docentes, aprendizajes complejos

Resumen

This article presents the previews in one of the studied cases as a part of the research that the program team ‘Studies about the university classroom’ develops, regarding the training spaces for professional practice complex learning’s in the university, at Odontological degree course. One of the subjects of the Clinical Cycle –Removable Prosthesis- is taken as a studying case.  The analysis of what happens inside theoretical classes and very specially in the clinics allows us to recognize how students learn complex abilities in those contexts, including not only the operations they perform inside the patient’s mouth, but also communicational abilities and attitudes that aged patients treatment requires.  Two basic types are identified in which teaching style manifests: modeling and scaffolding giving rise to the recognition of when, how and towards what demands teachers take part in the odontological care that advanced students develop.

Citas

Bruner, J. (1997). La educación puerta de la cultura. Madrid: Ed. Visor.

Bruner, J. (1972). Hacia una teoría de la instrucción, La Habana: Ediciones Revolucionarias.

Bruner, J. (1979). The role of dialogue in language adquisition. En A. Sinclair, R. Jarvella y W. Levelt (comps). The Child´s Conception of language, Nueva York: Springer-Verlag.

Bruner, J. (1996). Realidad mental y mundos posibles. Barcelona: Editorial Gedisa-

Castoriadis, C. (1983). La institución imaginaria de la sociedad. Barcelona: Tusquets.

De Alba, A. (1991). Currículo, crisis, mito y perspectivas. México: UNAM-CESU.

Díaz Barriga, A. (2006). La educación en valores: Avatares del currículum formal, oculto y los temas transversales. [en línea]. Revista Electrónica de Investigación Educativa. Dirección URL: http//redie.uabc.mx . [Consulta: 22 de abril 2008].

Escanero Marcén, J. F. (2007). Integración curricular. Rev. Educación Médica. Vol. 10. Nº 4

Eggen, P. y Kauchak, D. (1999). Estrategias docentes. México: Ed. Fondo de Cultura Económica.

Fernández, L. M.: (1994). Instituciones educativas. Dinámicas institucionales en situaciones críticas. Buenos Aires: Paidós.

Finkelstein, C. y Gardey, M. (2006). Habilidades docentes en la enseñanza de clínica. V Congreso Nacional y II Internacional de Investigación Educativa. Cipolletti. Octubre de 2006.

Finkelstein, C. (2007). La comunicación en el aula y su vinculación con las estrategias de enseñanza: la clase expositiva y la interrogación didáctica. Cuaderno de cátedra. Buenos Aires: OPFYL. UBA. FFyL.

Gimeno Sacristán, J. (1993). Ámbitos del diseño. En Gimeno Sacristán, J. y Pérez Gómez, A.: Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

Irby, D. (1995). Teaching and learning in ambulatory care settings: A thematic revue of de literature. Acad. Med. Vol 70(10). 898-931.

Johnson, D. y Johnson, R. (1985). La dinámica interna de los grupos de aprendizaje cooperativo. (Traducción y versión sintética por Diana Mazza – Ficha de Cátedra de Didáctica II. FFyL- UBA)

Lazarski, M. P. et al. (2007). How do feedback and instructions affect the performance of a simulated surgical task? J Oral Maxillofac Surg. (Jun) 65(6), 1155-1161.

Lucarelli, E. (2004). El eje teoría práctica en cátedras universitarias innovadoras, su incidencia dinamizadora en la estructura didáctico curricular. Tesis doctoral. Buenos Aires: UBA, FFyL.

Oliver, R et al (2008). Curriculum structure: principles and strategy. European Journal Dental Education. Vol 12 (suppl 1). 74-84.

Perinat A. (2004). Conocimiento y educación superior. Buenos Aires: Edit. Paidós.

Rinchuse, D. J. y McMinn, J. T. (2007). Resumen de revisiones basadas en la evidencia. RAAO - Vol. XLVI. Núm. 2.

Santos Guerra, M. A. (2000). Entre bastidores. El lado oculto de la organización escolar. Archidona: Ed. Aljibe.

Mendel, G. (1996). Sociopsicoanálisis y educación. Buenos Aires: Novedades Educativas

Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Madrid: Ed. Gedisa.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidós.

Vygotsky, L. S. (1979). El Desarrollo de los Procesos Psicológicos Superiores. México: Grupo Grijalbo.

Winning, T. et al (2008). Evidence-based care and the curriculum. European Journal of Dental Education. Vol. 12.

Wood, D., Bruner, J. y Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and child Psychiatry.

Descargas

Publicado

2009-04-01