Characterization of the dysfunctions associated with curricular reform of higher education in Spain. The case of the School of Education at the University of Granada

Autores/as

  • Clemente Rodríguez Sabiote Universidad de Granada
  • Rosa del Pilar Gámez Durán Universidad de Granada
  • José Álvarez Rodríguez Universidad de Granada

Palabras clave:

New curricula, The Higher Education Reform, Multidimensional Scaling.

Resumen

The reform of the higher education implemented in Spain during this last decade through the implantation of new curricula has generated, in addition to unquestionable benefits, a set of weakness of singular nature. Indeed, the current empirical study has shown, by means of the qualifying power of Multidimensional Scaling (MDS), the presence of misalignments of character, fundamentally, structural of greater gravity than the misalignments related to the educative dimension. This finding reinforces the hypothesis that the reform of higher education in Spain has consisted, in essence, in the structural reformulation of the degrees (hour, administrative managements, creation of new subjets from the fragmentation of others...) and barely in the new implantation of curricula.

Citas

Altbach, P.G. (1990). Perspectives on comparative Higher Education: Essays on Faculty Students and Reform. Special Studies in Comparative Education, # 22. Buffalo: Comparative Education Center. SUNYAB.

Cajide, J., Santos, M. y Porto, A (1997). “La reforma de la educación superior en las titulaciones de Física, Farmacia, Agrónomos y Agroalimentaria en Galicia: Un análisis cualitativo de los problemas y soluciones aportados por el alumnado”. En Actas del VIII Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa. Sevilla: AIDIPE.

De Luxán, J.M. (1998) (ed.). Política y Reforma Universitaria. Barcelona: Cedecs.

De Miguel, M. (1995). Revisión de programas académicos e innovación en la enseñanza superior. Revista de Educación 306, 427-453.

De Miguel, M. (1997). Evaluación y reforma pedagógica de la enseñanza universitaria. En Apodaca, P. y Lobato, C. (eds.), Calidad en la Universidad: Orientación y Evaluación. Barcelona: Laertes.

García Jiménez, E. (1992). Evaluación de la Enseñanza en la Universidad. Ponencia presentada del Simposium sobre Evaluación de las Reformas Educativas. Madrid: CIDE/UNED.

Hills, G. (1994). Universities of tomorrow. CEPES Papers on Higher Education. United Nations Educational. Scientific and Cultural Organization: Bucharest.

Kruskal, J.B. (1964). Multidimensional scaling by optimising goodness of fit to a nonmetric hypothesis. Psychometrika, 29, 1-27.

Kruskal, J.B. y Wish, M. (1978). Multidimesional scaling. Newbury Park, CA: Sage.

Martínez, J. (1996). Reforma de la reforma versus contrarreforma. En Quintás, G. (ed.), Evaluación y reforma de la Universidad. Valencia. Servei de Publicacions de la Universitat de València, 87-107.

Mas E. y Ribas, C. (1996). La reforma universitaria: ilusión en dique seco. En Quintás, G. (Edit): Evaluación y reforma de la Universidad. Valencia. Servei de Publicacions de la Universitat de València, 123-132.

Mauch, J. y Sabloff, P. (1995) (eds.). Reform and Change in Higher Education. International Perspectives. New York: Garland Publishing.

McCasling, M. & Good, T.L. (1992). Compliant Cognition: The Misalliance of Management and Instructional Goals in Current School Reform. Educational Research, 21(3), 4-17.

Meade, P. (1995). Utilising the university as a learning organisation to facilitate quality in higher education. Quality in Higher Education 12, 111-122.

Michavila, F. (1998) (ed.). Experiencias y consecuencias de la evaluación universitaria. Madrid. Fundación Universidad-Empresa.

Michavila, F. y Calvo, B. (1998). La Universidad hoy. Madrid. Síntesis Universidad.

Morales, F.J. (1996). La reforma de los planes de estudio y su implantación. En Quintás, G. (ed.), Evaluación y reforma de la Universidad.. Valencia. Servei de Publicacions de la Universitat de València, 109-121.

Murphy, J. (1991). The effects of the Educational Reform Movement on Departments of Educational Leadership. Educational Evaluation and Policy Analysis, 13(1), 49-65.

Rodríguez, C. y Gutiérrez, J. (1996). La problemática académica surgida a raíz de la implantación de los nuevos planes de estudio: el caso de la Universidad de Granada. Ponencia presentada en el I Congreso Internacional sobre Orientación Universitaria y Evaluación de la Calidad. Bilbao.

Rodríguez, C. y Gutiérrez, J. (1997). La problemática académica de los nuevos planes de estudio desde la prensa escrita. Comunicación presentada en las VII Jornadas LOGSE. Granada.

Rodríguez, C. y otros (1997). La autobiografía como instrumento de detección de los problemas académicos en el nivel universitario. Revista de Enseñanza Universitaria. Vol. Extraordinario, 329-339.

Rodríguez, C. y Gutiérrez, J. (1999). Un estudio descriptivo sobre la opinión del alumnado acerca de la problemática académica relacionada con la implantación de los nuevos planes de estudio: el caso de la FCCE de la Universidad de Granada. Comunicación presentada en el IX Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa. Málaga.

Romero, J. (1996). El nuevo modelo organizativo de la enseñanza universitaria: análisis crítico y reflexiones para un debate. En Quintás, G. (ed.). Evaluación y reforma de la Universidad.Valencia: Servei de Publicacions de la Universitat de València, 15-23.

Slowey, M. (1995). Implementing Change from withon Universities and Colleges: 10 Personal Accounts. Managing Innovation and Change in Universities and Colleges Series. London: Kogan Page.

Spence, I. y Ogilve, J.C. (1973). A table of expected stress values for random in multidimensional scaling. Multivariate Behavioral Research, 8, 511-518.

Sykes, G. (1986). Introduction. Elementary School Journal, 365-367.

Zabalza, M.A. (2003). Competencias docentes del profesorado: calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Descargas

Publicado

2006-09-01