The emotional dimension in university training

Auteurs-es

  • Saturnino de la Torre Universidad de Barcelona
  • José Tejada Fernández Universidad Autónoma de Barcelona

Mots-clés :

emotional dimension, university training, styles of life, qualitative methodology

Résumé

In this article it is investigated about the life styles and how they influence or they are related to the academic activity and the life. Inclinations or impulses exist in us of which we are not conscientious and are those that motivate good part of our acts, either in the surroundings of education or in the life. They are fruit of the confluence and interaction between genetic, neurological, psychological components and sociocultural and educative means in permanent interchange and recursively. However, the projection of these preferences in the form to be, to think, to feel, to act, to decide…, is what we denominated life style. The predominance of components or others will conform a certain style. After applying in questionnaire of verbal inference and opened questions to a population of 356 students of Sciences of the Education it is stated that the language can be a useful instrument to investigate on the deep impulses that move our way to see the reality, to decide and to act. The gender and the career also interact to the dominant styles.

Bibliographies de l'auteur-e

Saturnino de la Torre, Universidad de Barcelona

Miembros del grupo EDIFID

José Tejada Fernández, Universidad Autónoma de Barcelona

Miembros del grupo EDIFID

Références

Alonso, C.; Gallego, D.; Honey, P. (1995). Los estilos de aprendizaje. Bilbao: Mensajero.

Bruner, J. (1991) Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva, Madrid, Alianza.

Csikscentmihalyi, M.(1998): Creatividad . Barcelona, Piados.

Damasio, a. (1994) El error de Descartes. Barcelona: Crítica.

Damasio, A. (2003) O misterio da consciência. São Paulo:Companhia das Letras.

Damasio, A. (2005) Em busca de Espinosa. São Paulo:Companhia das Letras.

Gardner, H. (1995) Inteligencias múltiples, La teoría en la práctica, Barcelona, Paidos.

Goleman, D. (1996): Inteligencia emocional. Barcelona, Kairos.

Goleman, D.(1999): Las práctica de la inteligencia emocional . Barcelona, Kairos.

Majo, J. (1997): Xips, cables i poder. Barcelona, Planeta.

Maturana, H. (1999) A ontologia da realidad, Belo Horizonte, Editora da UFMG.

Moraes, M. C. (1999): O Paradigma Educacional emergente. Campinas/S P:Papirus.

Moraes, M. C. (2003): Educar na biología do amor e da solidariedade. Petrópolis/RJ:Vozes.

Moraes, M.C. (2004): O pensamento eco-sistêmico: educação, aprendizagem e cidadania no século XXI. Petrópolis/RJ:Vozes.

Torre, S. de la (2000) “Estrategias creativas para la educación emocional”, en Revista Española de Pedagogía, nº 217, pp. 543-571.

Torre, S. de la (2003): Dialogando con la creatividad. Barcelona, Octaedro, 2003.

Torre, S. de la (2004): Aprender de los errores. Magisterio Río de Plata, Buenos Aires.

Torre, S. de la (2006): “Preferencias personales y estilos de vida”, en Torre, S. de la y Violant, (Coords) Comprender y evaluar la creatividad. Málaga, Aljibe, Vol 2, pp 380-391.

Torre, S. de la y BARRIOS, O. (Coords.) (2000): Estrategias didácticas innovadoras. Barcelona, Octaedro.

Torre, S. de la y otros (1997): Estrategias de simulación. ORA, un modelo para aprender del medio. Barcelona, Octaedro.

Torre, S. de la y VIOLANT, (Dirs.) (2006) Comprender y evaluar la creatividad. Málaga, Aljibe.2 volúmenes.

Torre, S. de la y MORAES, M. C. (2005) Sentipensar. Málaga: Aljibe.

Vyington, C. A. (2005): La construcción amorosa del saber. El fundamento y la finalidad de la Pedagogía simbólica junguiana. Sao Paulo, Menear B.

Téléchargements

Publié-e

2006-09-01