The street children of the city of Ceuta: Educational-psychology approach

Autores/as

  • Sergio Cepero Espinosa Facultad de Educación, Economía y Tecnología. Universidad de Granada (Ceuta)

Palabras clave:

Children at risk, street children, Ceuta, educational-psychological approach

Resumen

UNICEF estimates that in the developing world alone, there are 100 million children that work and live on the streets (40 million localized in South America). Nowadays, globalization’s politics and the drastic reductions in social welfare spending, have increased the scale of the problem until global proportions. We must consider the specific characteristics that each group have, but also the many common characteristics that street children share all over the world (risk behaviours) and that requires us to “think globally” to find solutions to the problem. Finally, the children and youth that live in the streets make a group known by their lack of trust and difficult reaching. For this reason, only gaining their trust we can have guarantee that this children will give information about themselves and their behaviours in a collaborative and honest way.

Biografía del autor/a

Sergio Cepero Espinosa, Facultad de Educación, Economía y Tecnología. Universidad de Granada (Ceuta)

Profesor del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico de la Educación en la Facultad de Educación, Economía y Tecnología. Universidad de Granada (Ceuta)

Citas

Almeida, F. G. y de Carvalho, I. M. (1997). Projeto Axé: Educating excluded children in Salvador. En R. A. Mickelson (Ed.), Children of the streets of the Americas: Globalization, homelessness and education in the United States, Brazil and Cuba (pp. 172-182). New York: NY: Routledge.

Alonso, E. (1999). Intervención para la mejora del autoconcepto en alumnos de educación secundaria. Tesis Doctoral. Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Servicio de Publicaciones y Producción Documental.

Alonso, E. (2001). Intervención para la mejora del autoconcepto en alumnos de educación secundaria. Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Servicio de Publicaciones y Producción Documental.

Asociación Elín. (2001). Proyecto de intervención socio-educativa con niños y jóvenes marroquíes en las calles de Ceuta. Manucristo no publicado.

González Leandro, P. y Pelechano, V. (1996). Programa Integrado de Entrenamiento en Habilidades Interpersonales en el Ciclo Medio. En V. Pelechano (Dir.). Habilidades Interpersonales. Teoría Mínima y Programas de Intervención. Vol. II. Valencia: Promolibro.

Herrera, F. y Ramírez, M. I. (2005). Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad. En D. Castellano, A. Gil y P. Serrano: Mujeres. El análisis (pp. 283-311). Colección año 2468. La mediación social. Universidad Jaime I: Fondo Social Europeo. Proyecto Equal.

Machargo, J. (1989): El profesor y el autoconcepto de sus alumnos. Madrid: Escuela Española.

Monjas, M.I. (1993). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social. Para niños y niñas en edad escolar. Valladolid: M.I.M.C.

Monjas, M.I. (1996). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social (PEHIS) para niños y niñas en edad escolar. Madrid: Ciencias de la Educación Preescolar y Especial.

Pelechano, V. y González Leandro, P. (1996a). Programa de entrenamiento en fases de solución de problemas. En V. Pelechano (Dir.). Habilidades Interpersonales. Teoría Mínima y Programas de Intervención. Vol. II. Valencia: Promolibro.

Pelechano, V. y González Leandro, P. (1996b). Programa de entrenamiento en dimensiones de solución de problemas interpersonales. En V. Pelechano (Dir.). Habilidades Interpersonales. Teoría Mínima y Programas de Intervención. Vol. II. Valencia: Promolibro.

Trianes, M.V. y Muñoz, A. (1994). Programa de Educación Social y Afectiva. Málaga: Puerta Nueva, Delegación de Educación y Cultura.

Van Der Ploeg, J. y Scholte, E. (1997). Homeless youth. Working with children and adolescents series. London: SAGE Publications.

Descargas

Publicado

2006-04-01