South Africa: Access before qualit, and what should we do now?
Palabras clave:
South Africa, massification, access and quality, secondary education.Resumen
This paper will argue that, even if this tradeoff between mass access and average quality exists as a potential, or as a tendency, the evidence seems to indicate that most countries actually deal with the tradeoff reasonably successfully. The reconciliation of access (or equity) and quality is a matter of purposive policy, and is something that has been achieved when countries take policy courses where debate and experimentation result in improvements in both access and quality. But some countries (in fact, one particular set of countries) are an interesting and important exception—they show an important imbalance between access and quality. This imbalance illustrates the fact that the tension is between access and quality is real, and can only be overcome with conscious and hard-fought policy changes and implementation efforts. The region in question is Southern Africa. Within that region, South Africa seems paradigmatic. The paper will explore the typically Southern African (and South African specifically) imbalance between access and quality, will suggest that this imbalance may be a cautionary tale for other countries embarking on the massification of secondary education, and will explain what South Africa is doing at present to consciously attempt to redress the imbalance between access and quality.Citas
Bolívar, Antonio (2005). Equidad educativa y teorías de la justicia. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(2). Available at: http://www.rinace.net/arts/vol3num2/art4.htm
Carnoy, Martin (2005). La búsqueda de la igualdad a través de las políticas educativas: alcances y límites. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(2). Available at: http://www.rinace.net/arts/vol3num2/art1.htm
Duraisamy, P., Estelle James, Julia Lanze, and Jee-Peng Tan (1997). Is there a quantity-quality tradeoff as enrollments increase? Policy Research Working Paper 1768. The World Bank Policy Research Department, Poverty and Human Resources Division and Human Development Department, Education Division.
Fedderke, J.W., and Luiz, J. (2002). Production of Educational Output: time series evidence from socio-economically heterogenous populations - the case of South Africa 1927-93. Economic Development and Cultural Change, 51(1), 161-187.
Fedderke, J.W., De Kadt, R.H.J., and Luiz, J. (2000). Uneducating South Africa: the failure to address the need for human capital - a 1910-93 legacy. International Review of Education, 46(3-4), 257-281.
Goldin, Claudia (2001). The Human-Capital Century and American Leadership: Virtues of the Past. Journal of Economic History, 61(2), 263-292.
Louw, M. S. van der Berg, and D. Yu (2006). Educational attainment and intergenerational social mobility in South Africa. Department of Economics. University of Stellenbosch.
Malherbe, Ernest (1977). Education in South Africa. Volume II: 1923-75. Cape Town: Juta Publishers.
Reddy, Vijay (2006). Marking Matric: Colloquium Proceedings. Pretoria: Human Sciences Research Council.
Umalusi (2004). Investigation Into The Senior Certificate Examination. Summary Report On The Evaluation Of The Senior Certificate Examination. Pretoria. Available at http://www.umalusi.org.za/ur/research/SC%20Research%20Summary.pdf#search=%22umalusi%20senior%20certificate%20examination%22 (accessed on 29 August 2006).
UNESCO (2004). Education for All Global Monitoring Report 2005: The Quality Imperative. Paris: UNESCO Publishing.
World Bank (2005). Expanding Opportunities and Building Competencies for Young People: A New Agenda for Secondary Education. Washington, D.C.: International Bank for Reconstruction and Development.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.