INCOTIC. A diagnostic self-assessment tool for digital competences in university studies

Autores/as

  • Mercè Gisbert Cervera University of Rovira i Virgili (Tarragona)
  • Cinta Espuny Vidal University of Rovira i Virgili (Tarragona)
  • Juan González Martínez University of Rovira i Virgili (Tarragona)

Palabras clave:

first selfassesment, digital competence, EHEA, core curriculum

Resumen

At the Rovira i Virgili University (Tarragona, Spai n), the challenge of introducing the teaching of digital competence in our curricula has resulted in the inclusion of two generic skills in all college degrees. In this context, INCOTIC-Grado is a tool designed to perform a self-diagnostic digital competence assessment for new University students in order to adjust the planning of the teaching of this competence when necessary. The aim of this paper is to present the design, validation and reliability process for this tool and the first data from its application to a pilot
group.

Citas

Aguaded, J. I.; Guzmán, M. D. y Pavón, I. (2010). Convergencia europea y TIC. Actas del VI Congreso Internacional Virtual de Educación. Palma de Mallorca. En prensa.

Bennett, S. y Matont, K. (2010). Beyond 'digital natives debate: Towards a more nuanced understanding of students' technology experiences. Journal of Computer Assisted Learning. 1-11.

Bullen, M. et al. (2009). The Net Generation in Higher Education: Rhetoric and Reality. International Journal of Excellence in E-Learning, 2(1).

Cela, J. M. y Gisbert, M. (2008). La URV cap a l’EEES. Tarragona: Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili.

De Pablos, J. (2007). El cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 10(2), 15-44.

Diario Oficial de la Unión Europea (2006): Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre competencias clave para el aprendizaje permanente. Bruselas: DOUE.

Esteve, F. (2009). Bolonia y las TIC: De la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0. La Cuestión Universitaria. 5, 59-68. Disponible en: www.lacuestionuniversitaria.upm.es/web/.../articulos/.../LCU5-6.pdf.

Gallego, D. (2003). Las TIC como agentes de innovación educativa. Palomo, R., Ruiz, J. y Sánchez, J. (2006). Profesorado: niveles en función de su competencia. Capítulo II, 2, pp. 26. Sevilla: Junta de Andalucía. Consejería de Educación Dirección General de Innovación Educativa y Formación del Profesorado.

García Cadena, C. H. (2006). La medición en las ciencias sociales y en psicología. Landeros Hernández, R. y González Ramírez, M. T. Estadística con SPSS y metodología de la investigación. México: Trillas

Glass, G. V. (1989). Métodos estadísticos aplicados a las ciencias sociales. México: Prentice Hall Hispanoamericana.

Jones, C. et at. (2010). Net Generation or Digital Natives: Is there a distinct new generation entering university? Computers & Education. 54, 722-732.

Lleixà, M. (2008). La tutoria virtual i la inserció laboral dels professionals d'infermeria. DL:T-501-2009/978-84-692-2152-5

Marqués, L. (2006). CREDEFIS. Una experiencia de “Blended Learning” en el ámbito de la Educación Física. Tarragona Departamento de Pedagogía Facultad de Ciencias de la Educación y Psicología. Universidad Rovira y Virgili. Trabajo de investigación para la obtención del Diploma de Estudios Avanzados, 2006.

Marquès, P. (2000). Competencias básicas en TIC necesarias para los docentes. Disponible en: http://dewey.uab.es/pmarques/docentes.htm

Mominó, J. M., Sigalés, C., y Meneses, J. (2007). La Escuela en la Sociedad Red. Internet en la Educación Primaria y Secundaria. PIC i escola. Barcelona: Ariel. Editorial UOC. 201-214.

Oblinger, D. G. Y Oblinger, J. L. (2005) (Eds.): Educating the Net Generation. Washington D. C.: EDUCAUSE.

Observatori de la Societat de la Informació (OBSI) i Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT). Dades de l’Enquesta a les llars sobre equipament i ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) a Catalunya corresponent a l’any 2003. Disponible en: http://www10.gencat.net/dursi/pdf/si/observatori/documents_STSI/informe_TIC_%20llars_%20i_%20individus%202003.pdf.

Palomo, R., Ruiz, J. y Sánchez, J. (2006). Las TIC como agentes de Innovación Educativa (capítulo II, pp. 29). Sevilla: Junta de Andalucía. Consejería de Educación. Dirección General de Innovación Educativa y Formación del Profesorado.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, Vol. 9 Iss: 5. 1-6.

Prensky, M. (2010). Teaching Digital Natives, Partnering for Real Learning. Thousand Oaks: Corwin.

Storey, M. A., Phillips, B., Maczewski, M., & Wang, M. (2002). Evaluating the usability of Web-based learning tools. Educational Technology & Society, 5(3). Disponible en: http://www.ifets.info/journals/5_3/storey.html.

Trilling, B. y Fadel, C. (2009). 21 st Century skills. Learning for life in our times. San Francisco [CA]: Jossey-Bass.

Universitat Rovira i Virgili (2009). Competències transversals, Guia per treballar i avaluar les competències transversals a les titulacions de Grau. Grupo de Competències de la URV, Versión 1.0 June.

Descargas

Publicado

2011-04-01