New challenges for a changing University: Can the new teachers be the protagonists?

Autores/as

  • Cristina Mayor Ruiz Universidad de Sevilla

Palabras clave:

university, teacher training, ECTS, beginning teacher, training strategies

Resumen

The new Latest changes proposed by the European convergence process to Spanish University, encourage a broad debate in teachers training. The adaptation to the European Credit Transfer System requires elaborating institutional strategies which may be helpful to teachers in this period of adaptation. Due to its characteristics and institutional situation the role of novel teachers become especially relevant in this new framework of actions This paper reviews the role of the university regarding its teachers, its commitments and responsibilities, as well as obstacles and opportunities it generates. Finally, actions and interventions that must be taken on to face the current challenges are discussed.

Citas

Abal de Hevia, I (2000) El asesor pedagógico en la formación del docente universitario. En E. Lucarelli. El asesor pedagógico en la universidad. Paidos. BBAA.

Avalos, B (2008) La inserción profesional de docentes neófitos: necesidades y política. Conferencia presentada al I Congreso Internacional de Profesorado Principiante e Inserción profesional. Sevilla.

Bransford, J.; Darling-Hammond, L. & LePage, P. (2005) Introduction. In Darling-Hammond & Bransford (Eds.) Preparing teachers for a chaging wold, San Francisco. Jossey-Bass, 1-39.

Bullough, R. (2005) Being and becoming a mentor: school-based teacher educador and teacher educador identity. Teaching and teacher education, 21, 143-155.

Darling-Hammond y otros (2005) Implementing curriculum renewal in teacher education: managing organizational and policy change. En darling-Hammond y Bransford, J. Preparing Teachers for a changing world. Jossey-Bass. USA.

Dinham, S., Ingvarson, L. & Kleinhenz, E. (2008) Teaching talent: The best teachers for Australia`s clasrroms. The business Council of Australia.

Feiman-Nemser, S. & Buchman, M. (1988) Lagunas de la prácticas de enseñanza de los programas de formación del profesorado. En L.M. Villar Angulo (Ed.) Conocimiento, creencias y teorías de los profesores, Alicante. Marfil, 301-314.

Fullan, M:G. (1992) Successful school improvement: The implementation perspective and beyond. Open University Press. Buckinham.

Gairín, J. (2003) El profesor universitario en el siglo XXI. En C. Monereo y J.I. pozo (eds) La universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar y aprender para la autonomía. Barcelona, Síntesis

Hargreaves, A. (2003) teaching in the Knowledge Society. Education in the age of insecurity. New York. Teacher College Press.

Llano, A. (2003): Repensar la Universidad. La Universidad ante lo nuevo, Madrid, Ediciones Internacionales Universitarias.

Marcelo, C, (2006) Algunos principios para el desarrollo profesional docente.

Marcelo, C. (2008) Profesores principiantes e inserción en la docencia. Octaedro. Barcelona

Mayor, C y Sánchez, M (2000) El reto de la formación del profesor principiante universitario. Minerva. Sevilla

Noguera, N. (2001) La formación pedagógica del profesorado universitario. Bordón, 53(2), 269-277.

O`Connor, J. (1998) Introducción al Pensamiento de Sistemas, Ediciones Urano, España

OCDE (2005). La cuestión del profesorado: atraer, capacitar y conservar a profesores eficientes. París. OCDE.

Pajares, M. (1992) Teachers`beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62, 307-332.

Sánchez Moreno, M. y López Yañez, J. (2002) Condiciones organizativas de la enseñanza en la Universidad. En C. Mayor (coord.) Enseñanza y aprendizaje en la Educación Superior. Octaedro. Barcelona.

Valcárcel, M. (2004) La preparación del profesorado universitario español para la convergencia europea en Educación Superior. Disponible en http://revistas.um.es/educatio/article/viewFile/130/114

Wideen, M. and other (1998) A critical analysis of the research on learning to teach: Making the case for an ecological perspective on inquiry. Review of Educational Research, 68(2), 130-178.

Descargas

Publicado

2009-04-01