Formative implications of the Practicum of Psychopedagogy in the centers of Secondary Education

Autores/as

  • Julio Tello Díaz Universidad de Huelva. Facultad de Ciencias de la Educación

Palabras clave:

Universitary education, Prácticum, professional competence

Resumen

Within the matters of the Curriculum of Psychopedagogy at University it has a big importance the Practicum, curricular space that integrates the knowledge and competences that it has been acquiring within the framework of the studies and put at students in front of the problems by the professional practices. With Practicum is dedicated a specific part of time to applicate, make some activities and to learn through the practice with gradual difficult by the career the pupil is studying; being a process to learn that makes to reflex by the action, mechanism through it can be to understand the mental models which guides our work.

This article presents one part of one research that analyze the Practicum at University of Huelva, the process since its planification, going through its development in the schools, till the moment of the final evaluation, in addition to collect many information by the differents implicated actors in this subject, taking special importance the implicit attitudes of the pupils once they have concluded his practices. 

Citas

Álvarez, I. y otros (2006). Prácticum de Psicopedagogía: De la teoría a la realidad. En Gallardo, M.A. (Coord.): I Congreso Internacional de Psicopedagogía: Ámbitos de Intervención del Psicopedagogo. Melilla: Universidad de Granada, Facultad de Educación y Humanidades de Melilla; Edición Electrónica.

Álvarez, V. y otros (2000). El desarrollo profesional del psicopedagogo: el reto de construir la profesión. En Castilla, M.T. y otros (coords.): La formación de los profesionales de la Psicopedagogía. Retos para un nuevo milenio. Granada: Grupo Editorial Universitario; 381-404.

Benavent, J.A. (1999). La orientación psicopedagógica en el umbral del siglo XXI. Una mirada al futuro. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 10(17); 53- 62.

Bisquerra, R. (Coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Boza, A. y Reyes, M. (2006). El Prácticum como espacio de (re)configuración de la identidad profesional: el caso de Psicopedagogía. En Gallardo, M.A. (Coord.): I Congreso Internacional de Psicopedagogía: Ámbitos de Intervención del Psicopedagogo. Melilla: Universidad de Granada, Facultad de Educación y Humanidades de Melilla; Edición Electrónica.

Buendía, L., Colás, M.P. y Hernández, F. (1997). Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.

Cintas y otros (1999). El Prácticum visto por los estudiantes: Reflexiones sobre sus experiencias. En Fernández, J. (Coord.): Acción sicopedagógica en Educación Secundaria: Reorientando la Orientación. Archidona (Málaga): Aljibe; 105-120.

González, M.N., Lobato, C. y Ruiz, M.P. (Comps.) (1998). Desarrollo Profesional y Prácticum en la Universidad. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.

Marcelo, C. (1996). Desarrollo profesional y las prácticas/prácticum en la Universidad. En Lobato, C.: Desarrollo Profesional y Prácticas/Prácticum en la Universidad. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco; 15-27.

Molina, E. (Dir.) y otros (2004). La mejora del Prácticum, esfuerzo de colaboración. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 8(2). Disponible en http://www.ugr.es/local/recfpro/rev82ART4.pdf.

Rodríguez, G. y otros (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Zabalza, M.A. (2004). Condiciones para el desarrollo del Prácticum. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 8(2). Disponible en http://www.ugr.es/~recfpro/rev82ART1.pdf.

Descargas

Publicado

2007-04-01