Thirty years of school councils. Parents’ involvement in the control and management of schools supported by public funding in Spain
Palabras clave:
School participation, school organization, school democracy, educational policy, spanish history of educationResumen
This paper analyzes the parents participation in the control and management of state and government funded schools. The depth of this participation generates a huge controversy in the Spanish society starting few years before the Spanish transition to democracy began. As early as 1970, under Franco’s dictatorship, a new general education law was passed. Progressive groups were in favor of introducing democratic devices in schools, basically a collegiate body made up byteachers, parents and pupils with capacity to take decisions on the selection of the director of the school, its educational project, its yearly plan, pupils admission, and on. On the contrary, the conservative groups, clearly led by the Catholic Confederation of Parents, considered the main priority for Spanish education to be the right of parents to select the school they want their offspring to enroll in. Debates about article 27 of the Spanish Constitution and the first two laws that develop it (the conservative School Statute and the progressive Right to Education Law) account for the huge disparities around this subject. Finally, the paper tries to explain the
amazing low level of parents participation in the elections for school councils and how they understand their own participation. In order to explain this, documents written by the main parents confederations, parliamentary debates about the Constitution and the two aforementioned law, and official and research data on participation in school councils has been analyzed.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.