Emeritus professors’ vision of the university: a transition process towards quality
Palabras clave:
Emeritus professor, university education, higher education, expert knowledgeResumen
The information presented in this paper is derived from a research study developed in the frame of the I+D Projects 2009-2012, called by the Spanish Ministry of Science and Innovation in which different Spanish universities have collaborated . It main aim was to recovered knowledge and expertise of emeritus professors to make it available to the rest of the University teachers as a resource for the improvement of their practice according to demands exposed by many studies (Aasen y Stensaker, 2007; Calabrese y otros, 2008) on university teachers training. This paper presents some results related to these professors’ view on the changes experienced by Spanish University during their professional lives and their impact on the academic labour. Data presented here correspond to a sample constituted by emeritus professors from three Andalusian Universities –University of Seville, University of Cordoba and University of Huelva– and has been collected by semi-structured in depth interviews. The analysis of data was made using MaxQDA software and applying some predesigned categories. Conclusions derived from that analysis are referred to some profound transformations suffered by the University through the period in which their careers have been developed. Among them, we underline those related to the relationship between resources and quality education, development and consideration of teaching, the students’ vision, the academics’ role and the development of new skills. Organizational and teachers’ responses to those changes are also considered here.Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.