E- competent Schools in the 1:1 model. The role of the leadership team, ICT coordinators, and the organizational climate.
Palabras clave:
Educational Technology, School Organization, Primary Education, headship team, ICT Coordinator, Organizational ClimateResumen
The integration of digital technologies in the teaching practice is a complex process in which multiple variables involved. This article focuses on the organizational dimension of the school in order to analyze the role of ICT management and coordination teams in the process of introduction and use of technologies. The importance of organizational climate in the implementation of projects of digital education is also considered. In this study we have applied a qualitative methodology, using multiple case studies and from Grounded Theory. Four schools of Primary Education of the Autonomous Community of Extremadura identified as centers of 'good educational practices with ICT' is selected. We have used techniques of documentation, observation and conversation for data collection The results show that decision making depends on the management teams supported by various figures of coordination. We have identified two models of action in leading management teams, "e-competent" and "laissez faire". The figure of the ICT Coordinator is revealed as a major factor in the promotion, support and teacher training. Moreover, the organizational climate is essential to generate communities of practice and learning to promote the integration of technology in the teaching-learning process. Since the organizational dimension is revealed as a determining factor in the development of digital education projects, we must consider the importance of proper training of teachers with leadership roles in schools.Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.