The teaching of urban planning in spanish university degrees with professional attributions: bibliographic analysis.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37230/CyTET.2023.216.1

Keywords:

Urban planning, Teaching, Bibliographic, Study, Architecture, Civil engineering

Abstract

There are many bibliometric studies that analyze the current situation of research in all fields. However, there are hardly any works that analyze the university teaching. This article presents a bibliographic study of the urban planning subjects of the degrees that have professional attributions in this field in Spain: Bachelor's and Master's Degrees in Architecture and Civil Engineering. Information has been obtained on the degree of updating and internationalization of the references used, the differences and coincidences between the schools of Architecture and Engineering as well as the main topics covered. The results show certain similarities in the degrees of Architecture and Engineering, a high degree of updating and internationalization and a distribution of predominantly theoretical topics.

References

Amoozegar, A. & Khodabandelou, R. & Ale Ebrahim, N. (2018): Major trends in distance education research: a combination of bibliometric and thematic analyze. International Journal of Information Research and Review, 5:2, 5352-5359. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.6210536.v1

Benabent Fdez. de Córdoba, M.B. (2006): La Ordenación del Territorio en España. Evolución del concepto y de su práctica en el S.XX, Sevilla, España, Ed. Universidad de Sevilla.

Benévolo, L. (1978): La proyectación de la ciudad moderna. Barcelona, España, Ed. Gustavo Gili.

Cobo, M.J. & López-Herrera, A.G. & Herrera-Viedma, E. & Herrera F. (2012): SciMAT: A new Science Mapping Analysis Software Tool. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63:8, 1609-1630. https://doi.org/10.1002/asi.22688

Esteban I Noguera, J. (1981): Elementos de ordenación urbana. Barcelona, España, Ed. UPC.

Esteban I Noguera, J. (2011): La ordenación urbanística: conceptos, herramientas y prácticas. Barcelona, España, Ed. Iniciativa Digital Politécnica.

Fariña Tojo, J. (1998): La ciudad y el medio natural, Madrid, España, Ed. Akal.

Galiana, L. & Vinuesa, J. (2010): Teoría y práctica para una ordenación racional del territorio, Madrid, España, Ed. Síntesis.

García Mayor, C. & Martí Ciriquián, P. & Cervantes Corazzina, P. & García González, M.C. (2010): Investigación en docencia de Urbanística y Ordenación del Territorio en la titulación de Arquitectura; metodologías y evaluación en guías docentes, Alicante, España, Ed. Universidad de Alicante.

Gehl, J. (1971): La humanización del espacio urbano: la vida social entre los edificios, Copenhague, Dinamarca, Ed. Danish Architectural Press.

Gómez Orea, D. & al. (2013): Ordenación Territorial, Madrid, España, Ed. Mundiprensa.

Gondivkar, S. & Sarode, S. &, Gadbail, A. & Gondivkar, R. & Chole, R. & Sarode, G. (2018): Bibliometric analysis of 100 most cited articles on oral submucous fibrosis. J Oral Pathol Med., 47, 781–787, https://doi.org/10.1111/jop.12742

Hall, P.A. (1988): Ciudades del mañana, Oxford, Inglaterra, Ed. Basil Blackwell.

Herce, M. & Magrinyá, F. (2002): El soporte infraestructural de la ciudad, Barcelona, España, Ed. UPC.

Herrera Viedma, E. & López Robles, J. & Guallar, J. & Cobo, M. (2020): Global trends in coronavirus research at the time of Covid-19: A general bibliometric approach and content analysis using SciMAT. El profesional de la información, 29:3, 290322. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.22

Hossain, M.M. (2020): Current status of global research on novel coronavirus disease (Covid-19): A bibliometric analysis and knowledge mapping. F1000 Research. https://doi.org/10.2139/ssrn.3547824

Jacobs, J. (1961): Muerte y vida de las grandes ciudades, Nueva York, EE.UU., Ed. Random House.

Lazo, C. M. & Grandío, M.M. & Gabelas Barroso, J. A. (2014): La educación mediática en las titulaciones de Educación y Comunicación de las universidades españolas. Vivat Academia, 126, 63-78.

Lema Del Rio Martins, R. & Fragatostes, L. & Da Silvamello, A. (2018): Educación infantil y formación docente: Análisis de los contenidos y bibliografías de disciplinas de los cursos de educación física. Movimiento, 24:3, 705-720. https://doi.org/10.22456/1982-8918.77519

López-Herrera, A.G. & Cobo, M.J. & Herrera-Viedma, E. & Herrera, F. (2010): A Bibliometric Study about the Research Based on Hybridating the Fuzzy Logic Field and the Other Computational Intelligent Techniques: A Visual Approach. Internacional Journal of Hybrid Intelligent Systems 17:7, 17–32. https://doi.org/10.3233/HIS-2010-0102

López De Lucio, R. (1993): Ciudad y Urbanismo a finales del siglo XX, Valencia, España, Ed. UPV.

Lynch, K. (1960): La imagen de la ciudad, Cambridge, EE.UU., Ed. MIT Press.

Luque Rodrigo, L. (2017): Análisis de las guías docentes de los Másteres con contenidos de historia del arte en Andalucía mediante rúbrica. Observar, 11:2,145–170.

Manchón, L. F. & Santamera, J.A. (1995): Recomendaciones para el proyecto y diseño del viario urbano. Madrid, España, Ed. Centro de Publicaciones del Ministerio de Obras Públicas, Transportes y Medio Ambiente.

Martín Ramos, Á. (2004): Lo urbano en 20 autores contemporáneos, Barcelona, España, Ed. UPC.

Martínez Murillo, J.F. & Delgado Peña, J.J. (2019): Análisis de las guías docentes de las asignaturas de Cartografía en los actuales Grados de Geografía en España. Didáctica Geográfica, 20, 79-93, https://doi.org/10.21138/DG.456

Mc Harg, I.L. (1969): Proyectar con la naturaleza, Nueva York, EE.UU., Ed. Garden City.

Morris, A.E.J. (1972): Historia de la forma urbana. Londres, Inglaterra, Ed. George Godwin.

Panerai, P. & al. (1999): Proyectar la ciudad. Marsella, Francia, Ed. Parenthèses.

Pérez-delHoyo, R. & Martí Ciriquián, P. & Garcia-Mayor, C. & Nolasco-Cirugeda, A. & Serrano-Estrada, L. & Mínguez Martínez, E. & Quesada Polo, J. (2015): Estrategias en la elaboración de las guías docentes de las asignaturas de Urbanismo en el Grado en Arquitectura en la Universidad de Alicante. Alicante, España, Ed. Universidad de Alicante.

Rodríguez Tarduchy, M.J. (2011): Forma y ciudad. En los límites de la Arquitectura y el Urbanismo. Madrid, España, Ed. Cinter Divulgación Técnica.

Rossi, A. (1966): La Arquitectura de la ciudad, Padua, Italia, Ed. Marsilio.

Rowe, C. (1978): Ciudad collage. Cambridge, EE.UU., Ed. MIT Press.

Sabaté Bel, J. (2019): Posibles implicaciones en la enseñanza del Urbanismo (I): nuevos paradigmas hasta el cambio de siglo. ACE: Architecture, City and Environment, 41, 61, http://dx.doi.org/10.5821/ace.14.41.8186

Sánchez, I. (2001): La enseñanza del Urbanismo en España. Urban, 6, 114-123.

Santamera, J.A. (1996): Introducción al planeamiento urbano, Madrid, España, Ed. Colegio de ingenieros de Caminos, Canales y Puertos.

Shuaib, W. & Khan, M. & Shahid, H. & Valdes, E. & Alweis, R. (2015): Bibliometric analysis of the top 100 cited cardiovascular articles. Am J Cardiol., 115, 972–981. https://doi.org/10.1016/j.amjcard.2015.01.029

Soria Lara, J. A. & Valenzuela-Montes, L. M. & Temes-Cordovez, R. (2021): Una mirada al área de Urbanística y Ordenación del Territorio a través de un sondeo a su profesorado. Ciudad y Territorio Estudios Territoriales, 54 (211), 3-18. https://doi.org/10.37230/CyTET.2022.211.1

Solà-Morales, M. (1997): Las formas del crecimiento urbano. Barcelona, España, Ed. UPC.

Solà-Morales, M. (2008): De cosas urbanas, Barcelona, España Ed. Gustavo Gili.

Temes Córdovez, R. (2008): Guía de Investigación para el desarrollo de la carrera del profesorado. Área de Urbanismo y Ordenación del Territorio. Valencia, España, Ed. UPV

Terán Troyano, F. (1999): Historia del Urbanismo en España, Madrid, España, Ed. Cátedra.

Published

2023-06-21

How to Cite

Rodríguez-Rojas, M. I., Vílchez-Strivens, J., & Abarca-Álvarez, F. J. (2023). The teaching of urban planning in spanish university degrees with professional attributions: bibliographic analysis. Ciudad Y Territorio Estudios Territoriales, 55(216), 271–284. https://doi.org/10.37230/CyTET.2023.216.1