Media agenda and frames of housing problem and social vulnerability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37230/CyTET.2021.M21.01

Keywords:

Housing, Agenda-setting, Framing, Press, Spain

Abstract

This paper explores the representation of housing problems by the mass media, constructing a characteristic image for public opinion and political actors, in the conflict / negotiation between mass media agendas and their frames. This manufactured image complies as an evaluation and action parameter by the different actors involved. The objective is to investigate the media image of housing in Spain from a multiple approach, consisting of setting mass media agendas and framing of the most relevant issues, such as an expansion and refinement in the way of understanding the housing problem.

References

AIMC (2019): “Audiencia General de Medios. 1º oleada 2019. Ranking diarios”. Disponible en: http://reporting.aimc.es/index.html#/main/diarios

APM (2011): “Informe anual profesión periodística 2011”. Disponible en: https://www.apmadrid.es/wp-content/uploads/2009/02/Informe%20APM%202011.pdf

Aruguete, N. (2017): “Agenda-setting y framing: un debate teórico inconcluso”. Más poder local n.º 30, enero 2017, pp. 36-42.

Bouza, F. (2004): “El área de impacto en la comuni¬cación política: la ciudadanía ante el discurso público”. International Review of Sociology, 14 (2): 245-259.

Budd, R. (1964): “Attention score: An advice for measuring news play”, Journalism & Mass Communication Quaterly, 41(2): 259-262. doi:10.1177/107769906404100215

Chavero, P. (2014): “Los desahucios en la prensa española: distintos relatos sobre los asuntos públicos”. Cuadernos de Información y Comunicación, vol. 19: 271-284.

CIS (2019): “Barómetro de diciembre de 2019. Postelectoral elecciones generales 2019”. Estudio CIS n.º 3269.

Entman, R. (1993): “Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm”. Journal of Communication, 43 (4): 51-58.

Foucault, M. (2002): El orden del discurso. Tusquets Ediciones.

Gerstlé, J. (2008): La communication politique. Paris: Armand Colin.

Goffman, E. (1986): Frame Analysis. Northeastern University Press.

Gutiérrez, L. (2001): “Temas de interés para los periódicos de prestigio. El caso de El País y El Espectador”, ZER. Revista de estudios de comu¬nicación, 10: 131-158.

Hallin, D. C. & Mancini P. (2004): Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics, Nueva York: Ed. Cambridge University Press.

Igartua, J.J. & Muñiz, C. & Cheng, L. (2005): “La inmigración en la prensa española. Aportaciones empíricas y metodológicas desde la teoría del encuadre noticioso”, Migraciones, 17: 143-181.

Luckmann, T. (1996): “Nueva sociología del conoci¬miento”. REIS, 74: 163-172.

Martínez Gutiérrez, E. M. (2016): “Donde la ciudad se escribe. Prensa, urbanización y cultura en Robert E. Park”. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 11(2): 487-512.

Mccombs, M. & Evatt, D. (1995): “Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la agenda setting”. Comunicación y sociedad, Vol. VIII, 1: 7-32.

Mccombs, M. & Shaw, D., (1972): “The Agenda- Setting Function of Mass Media”. Public Opinion Quarterly, 36 (2): 176-187.

Reese, S. (2001): “Framing public life: A bridging model for media research”. En_S. Reese, O. Gandy, & A. Grant (Eds.), Framing public life (pp. 7-31). Mahwah, NJ: Ed. Erlbaum.

Reese, S (2007): “The Framing Project: A Bridging Model for Media Research Revisited”. Journal of Communication, 57: 148-154. doi:10.1111/j.1460-2466.2006.00334.x

Rodríguez, J. (2018): Observatorio inmobiliario. El mercado de la vivienda mantiene la expansión. En Ciudad y Territorio-Estudios Territoriales, 198: 803-816.

Sádaba Garraza, M.T. (2001): “Origen, aplicación y límites de la teoría del encuadre (framing) en co¬municación”. Comunicación y sociedad, vol. XIV, n.º 2: 143-175.

Published

2021-04-26

How to Cite

Martínez-Gutiérrez, E., & Goenaga-Ruiz de Zuazu, M. (2021). Media agenda and frames of housing problem and social vulnerability. Ciudad Y Territorio Estudios Territoriales, 53(M), 13–26. https://doi.org/10.37230/CyTET.2021.M21.01