Sustainable mobility in cities of the XXI century: road perspectives in Bogotá-Colombia and Guadalajara-México
DOI:
https://doi.org/10.37230/CyTET.2022.212.8Keywords:
Infraestructures, Urban mobility, Accident rate, SustainabilityAbstract
Traffic accidents are a problem for decision-makers in the public sector. It is expected that if this trend continues, by 2030 mortality from road events would rank as the fifth leading cause worldwide. Thus, the objective analyzes the scenario of two metropolitan cities that have applied road infrastructure aimed at the sustainability of urban mobility. For this, a qualitative evaluation scale is developed and, through traffic accident statistics, the patterns of use of pedestrian, cycling, and mass public transport infrastructure are identified and compared. It is expected that if these measures continue to be implemented, the cities of Bogotá-Colombia and Guadalajara-Mexico would have a reduction in mortality rates from road accidents of more than 30%
Downloads
References
Alcaldía Mayor de Bogotá-Secretaría Distrital de Planeación de Bogotá (2014): Región metropolitana de Bogotá: una visión de la ocupación del suelo. http://www.sdp.gov.co/portal/page/portal/PortalSDP/actualidad-SDP-home/REGION-digital.pdf
Alcaldía Mayor de Bogotá-Defensoría del espacio público (2019): Reporte técnico de indicadores de espacio público.http://observatorio.dadep.gov.co/sites/default/files/2019/reporte_tecnico_de_indicadores_de_espacio_publico_2019_baja.pdf
Alcántara, E. (2010): Análisis de la movilidad urbana: espacio, medio ambiente y equidad. Colombia: CAF. https://scioteca.caf.com/handle/123456789/414
América Economía (2016): Rankin mejores ciudades para hacer negocios.https://www.americaeconomia.com/rankings
Adriazola, C & Duduta, N & Lindau, L. & Hidalgo, D. (2012): El transporte sostenible, bien hecho, también salva vidas. EMBARQ-Centro de Transporte Sostenible del Instituto de Recursos Mundiales WRI. Seminario Internacional de Investigación en Seguridad Vial-Universidad de los Andes, noviembre 19. Bogotá.https://sur.uniandes.edu.co/images/Presentaciones/SeminarioSeguridadVial/dario%20hidalgo.pdf
Asprilla, Y. (2016): La movilidad urbana sostenible: Un paradigma en construcción en el contexto del cambio climático. Revista Iberoamericana Universitaria en Ambiente, Sociedad y Sustentabilidad- AMBIENS Vol. 2, No 3. pp. 162-181. http://www.academia.edu/33759471/La_movilidad_urbana_sostenible_Un_paradigma_en_construcci%C3%B3n_en_el_contexto_del_cambio_clim%C3%A1tico
Asprilla, Y. & González, M. & García, F. (2018): Entropía en la periurbanización: desigualdad en el acceso a las infraestructuras de transportes en Tonalá, México. Urbe Revista Brasileira de Gestão Urbana, 10(3) 624-636. doi: https://doi.org/10.1590/2175-3369.010.003.AO10
Backhaus, G. (2009): Automobility: Global Warming as Symptomatology. Revista Sustainability No 1 pp. 187-208, USA. http://www.mdpi.com/2071-1050/1/2/187
Bannister, D. (2008): The sustainable mobility paradigm. Transport Policy, 15 (1) pp. 73-80, UK.
BID (2015): Ciclo-Inclusión en América Latina y el caribe, Guía para impulsar el uso de la Bicicleta.https://publications.iadb.org/es/ciclo-inclusion-en-america-latina-y-el-caribe-guia-para-impulsar-el-uso-de-la-bicicleta
Concejo de Bogotá (2020): Acuerdo 123 por el cual se aprueba el Plan Desarrollo Distrital 2020- 2024 “Un nuevo contrato social y ambiental para el siglo XXI”. http://www.sdp.gov.co/sites/default/files/edici_n_3001_pa_123_sd_ de_2020.pdf
CEPAJ (2020): Mortalidad por siniestros viales viales en Jalisco año 2014-2019.https://cepaj.jalisco.gob.mx/observatorio/accidentes-viales
Clapson, M. (2003): Suburban century, Social change and urban growth in England and the United State. New York: Oxford Bearg.
Díaz-Olariaga, Ó. (2020): Análisis urbano del próximo sistema multi-aeropuerto de la ciudad de Bogotá (Colombia). Ciudad Y Territorio Estudios Territoriales, 52(206). https://doi.org/10.37230/CyTET.2020.206.12
Duduta, N & Adriazola, C & Hidalgo, D. & Lindau, L (2014): Traffic safety on bus priority systems: Recommendations for integrating, safety into the planning, design, and operation of major bus routes. Washington D.C. EE. UU. WRI–CTSEmbarq.
European Commision (2017, January):Support study on data collection and analysis of active modes use and infrastructure in Europe, Final Report pp144 y Appendix C – Country Reports pp. 91 y 259. https://ecf.com/cycling-data/cycling-modal-share
European Commision (2018): Mobility and Transport. Anual Accident Repot. pp.86 https://ec.europa.eu/transport/road_safety/statistics-and-analysis/statistics-and-analysis-archive/annual-accident-report-archive_en
Gehl, J. (2014): Ciudades para la gente. Ciudad Autónoma de Buenos Aires-Argentina. Ediciones Infinito, 1ra. Edición, 280p.
García, F & González, M. & Asprilla, Y (2018): Determinación de los componentes entrópicos de la accidentalidad: el trinomio vehículo/usuario/camino en la metrópoli de Guadalajara, México. Tecnura, 22(55) pp. 51-65, doi: https://dx.doi.org/10.14483/22487638.13245
González, M. (2018): Entropy and negentropy of the particular electric vehicle in urban systems: homeostasis of mobility in México. DYNA, 85(206), 171-177. https://doi.org/10.15446/dyna.v85n206.72509
González, M. & Asprilla, Y. & Camarena, M. (2018): La construcción del paradigma de movilidad urbana sostenible: el reto metropolitano en México. Jalomo, F. y García, C. Ambientes Urbanos, Estudios territoriales y Construcción de nuevos paradigmas. Guadalajara – México. Ed. Universidad de Guadalajara, pp.145-171
Hiernaux, D. & Lindon, A. (2004): Desterritorialización y reterritorialización metropolitana: la Ciudad de México. Documents D'Anàlisi Geogràfica, 44, 71-88. https://ddd.uab.cat/pub/dag/02121573n44/02121573n44p71.pdf
Herce, M. (2009): Sobre la Movilidad en la Ciudad-Propuestas para recuperar un derecho ciudadano., Barcelona-España. Editorial Reverté.
INEGI (2015): Encuesta Intercensal. https://www.inegi.org.mx/programas/intercensal/2015/#Documentacion
ITDP (2012)::Planes Integrales de Movilidad, Lineamientos para una movilidad urbana sostenible, México, pp. 30-31
INML (2019): Cifras de Lesiones de Causa Externa en Colombia 2019. https://www.medicinalegal.gov.co/cifras-estadisticas/forensis
Johnston, I (2010): Beyond best practice road safety thinking and systems management: A case for culture change research. Safety Science (48)1 pp. 175–1181
Johansson, R. (2009): Vision Zero – Implementing a policy for traffic safety. Road Safety Division, Swedish Road Administration, Sweden.
Lefèvre, B. (2008)::Visión a largo plazo e interacciones “transporte-urbanismo”, los excluidos en el éxito del SBR TransMilenio de Bogotá. Ciudad Y Territorio Estudios Territoriales, 40(156), 321-343.https://recyt.fecyt.es/index.php/CyTET/article/view/75859
Mangosio, J. (2002): Investigación sobre Accidentes. Universidad Católica de Argentina.http://di002.edv.uniovi.es/~cueva/investigacion/lineas/simulacion/accidentes.pdf
Maxwell, S. (2001): Negotiations of Car Use in Everyday Life. En Miller, Daniel (Ed): Car Cultures. Oxford: Berg. London.
MIDE (2020): Viajes de pasajeros en el sistema Macrobús.https://mide.jalisco.gob.mx/mide/panelCiudadano/detalleIndicador/1358
Norton, P. (2015): Four Paradigms: Traffic Safety in the Twentieth-Century. United States Technology and Culture, supl. Special Issue: (Auto) Mobility, Accidents, and Danger; Baltimore 56.2, pp. 319-334
ONU (2015): Objetivos del desarrollo Sostenible 2015-2030”.https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/cities/
ONU (2017): Nueva Agenda Urbana. https://onuhabitat.org.mx/index.php/la-nueva-agenda-urbana-en-espanol
ONU-HABITAT (2017): Nueva Agenda Urbana. Resolución ES/71/256. http://uploads.habitat3.org/hb3/NUA-Spanish.pdf
OMS (2015): Informe sobre la situación mundial de la seguridad vial.https://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2015/Summary_GSRRS2015_SPA.pdf
OMS (2018): Global status report on road safety 2018.https://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2018/en/
Pucher, J. & Buehler, R. (2010): Walking and Cycling for Healthy Cities. Journal Built Environment, Volume 36, (4): 391-414.
Rajan, S. (1996): The Enigma of Automobility. Pittsburgh. EE.UU. University of Pittsburgh Press.
SDM (2019): Encuesta de movilidad. https://www.movilidadbogota.gov.co/web/sites/default/files/Paginas/22-04-2020/20191216_presentacion_encuesta_v2.pdf
SEMOV (2017): Acumulada siniestralidad vial 2012 - 2017. http://semov.jalisco.gob.mx/estadistica
STCONAPRA, 2018): Informe sobre la situación de la seguridad vial México. https://www.gob.mx/salud/acciones-y-programas/secretariado-tecnico-del-consejo-nacional-para-la-prevencion-de-accidentes-102486?state=published
Sheller, M. & Urry, J. (2000): The City and the Car. International Journal of Urban and Regional Research. 24, pp. 737-757.
SITEUR (2020): ACTA 220 Consejo de administración, pasajeros Transportados. Sistema de Tren Eléctrico Urbano. http://siteur.gob.mx/files/transparencia/2020/ACTA_220.pdf
Tabasso, C. (2002): Paradigmas, teorías y modelos de la seguridad y la inseguridad vial.http://www.institutoivia.com/doc/tabasso_124.pdf
Transmilenio S.A (febrero, 2020): Estadísticas de oferta y demanda del Sistema Integrado de Transporte Público – SITP. https://www.transmilenio.gov.co/publicaciones/151672/estadisticas-de-oferta-y-demanda-del-sistema-integrado-de-transporte-publico-sitp-febrero-2020/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 YEFER ASPRILLA LARA, MARIO GUADALUPE GONZALEZ PEREZ, Darin Jairo Mosquera Palacios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Considering the provisions of the current legislation on Intellectual Property, and in accordance with them, all authors publishing in CyTET give -in a non-exclusive way and without time limit- to the Ministry of Transport, Mobility and Urban Agenda the rights to disseminate, reproduce, communicate and distribute in any current or future format, on paper or electronic, the original or derived version of their work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 license International (CC BY-NC-ND 4.0), as well as to include or assign to third parties the inclusion of its content in national and international indexes, repositories and databases, with reference and recognition in any case of its authorship.
In addition, when sending the work, the author(s) declares that it is an original work in which the sources that have been used are recognized, committing to respect the scientific evidence, to no longer modify the original data and to verify or refute its hypothesis. Author(s) also declare that the essential content of the work has not been previously published nor will it be published in any other publication while it is under evaluation by CyTET; and that it has not been simultaneously sent to another journal.
Authors must sign a Transfer of Rights Form, which will be sent to them from the CyTET Secretariat once the article is accepted for publication.
With the aim of promoting the dissemination of knowledge, CyTET joins the Open Journal Access (OA) movement and delivers all of its content to various national and international indexes, repositories and databases under this protocol; therefore, the submission of a work to be published in the journal presupposes the explicit acceptance by the author of this distribution method.
Authors are encouraged to reproduce and host their work published in CyTET in institutional repositories, web pages, etc. with the intention of contributing to the improvement of the transfer of knowledge and the citation of said works.