The foyer of Berlin Philharmonic: a place between culture and brutality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37230/CyTET.2021.208.08

Keywords:

Der Himmel über Berlin, Hans Scharoun, Peter Handke, Philharmonie in Berlín, Postdamer Platz, Wim Wenders

Abstract

The research attempts to link Potsdamer Platz, which was turned into a field of scrubland after the Second World War, with the proposal of the Berlin Philharmonie. Wim Wenders and Peter Handke's film The Sky over Berlin shows the clashes between culture and barbarism, showing the traces of the war that the film expresses, in the face of the need to build an architectural space for culture in the place where the limit of space was destroyed. The analysis of the foyer of the Philharmonie is an investigation of the border generated by the boundary between East and West Berlin during the Cold War from the traces that show the confrontations and those that any peripheral place would generate in many of the cities of the West. The foyer of the Philharmonie is an enclosure that reveals a new way of defining a space of relation.

Author Biography

Carlos Barberá-Pastor , Universidad de Alicante

Profesor responsable de Composición Arquitectónica 1

Profesor Ayudante Doctor

Departamento de Expresión Gráfica, Composición y Proyectos 

Universidad de Alicante

References

Arandjelovic, B. & Bogunovich, D. (2014): City profile: Berlin. Cities, 37, 1-26. Doi:10.1016/j.cities.2013.10.007. Retrieved from www.scopus.com

Armada, A. (2014): Wim wenders: «As a photographer, I am alone and I seek the truth in the picture». [Wim Wenders: «Como fotógrafo soy un solitario y busco la verdad en la imagen»] Revista De Occidente, (393), 115-125. Retrieved from www.scopus.com

Abbott, S. (2012): Peter Handke and the Language of War. PAJ: A Journal of Performance and Art, May 2012 (54) 56-60. Retrieved from www.scopus.com

Benedicto, A. (2015): Staatsbibliothek zu Berlin. Un espacio para la democracia. Tesis doctoral. Departamento de Proyectos Arquitectónicos. Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid.

Blanchot, M. (1992): El espacio literario, Barcelona: Paidós.

Blundell, P. (1995): Hans Scharoun, New York: Phaidon.

Braun, M. (2019): Der Engel der Erzählung Wim Wenders Der Himmel über Berlin, https://www.medienobservationen.de/pdf/20190204braun.pdf

Bordo, J. (2008): The homer of potsdamerplatz - walter benjamin in wim wenders's sky over Berlin/Wings of desire, a critical topography. Images, 2(1), 86-109. Doi:10.1163/187180008X408618

Retrieved from www.scopus.com

De Maio, F. (2013): The green hills of rubble in black and white. Paper presented at the WIT Transactions on the Built Environment , 131 531-541. Doi:10.2495/STR130441 Retrieved from www.scopus.com

García, C. (2000): Berlín - Potsdamer Platz. Metrópoli y arquitectura en transición. Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos.

Guridi, R. (2008): Habitar la noche. Hans Scharoun y la casa unifamiliar como vehículo de exploración proyectual en los años del tercer Reich. Tesis doctoral, Departamento de Proyectos Arquitectónicos, Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid.

Halbwachs, M. (2004): La memoria colectiva: Zaragoza. Prensas universitarias de Zaragoza.

Handke, P. (2003): El peso del mundo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Jasper, S. (2019): Acoustic Ecologies: Architecture, Nature, and Modernist Experimentation in West Berlin. [version electronica de Scopus]. Doi:10.1080/24694452.2019.1673143. Retrieved from www.scopus.com

Mariniello, S. & Cisneros, J. (2005): Experience and memory in the films of Wim Wenders. Sub-Stance, 34(1), 159-179. Doi:10.1353/sub.2005.0010. Retrieved from www.scopus.com

Márquez-Ballesteros & M. J., Purkiss, J. B. & García-Moreno, A. E. (2016): A(T)Las of desire. berlin and the city of the forgotten places. [A(T)Las del Deseo. Berlín y la ciudad de los lugares olvidados] Atalante, 2016 (22), 155-166. Retrieved from www.scopus.com

Márquez, M. J. (2012): Los lugares olvidados. El cielo sobre Berlín, itinerarios de una ciudad en transformación -1987 - 2012. Tesis doctoral. Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Málaga. (También de su tesis doctoral)

Solá-Morales, I. de (1996): Terrain Vague. Quaderns d’Arquitectura i Urbanisme 1996 (212). 34 – 43. https://www.raco.cat/index.php/QuadernsArquitecturaUrbanisme/article/view/234000/337383.

Pardo, J. L. (1991): Sobre los espacios pintar, escribir, pensar. Barcelona: Ediciones del Serbal.

Pardo, J. L. (1992): Las formas de la exterioridad. Valencia: Pre-textos.

Pardo, J. L. (1996): La Intimidad. Valencia: Pre-textos.

Pardo, J. L. (2013): "Communism", he said. ["Comunismo", dijo él] Isegoria, 49, 397-405. Doi:10.3989/isegoria.2013.049.02. Retrieved from www.scopus.com

Quetglas, J. (2009): Les Heures Claires. Sant Cugat del Vallés: Asssociació d’idees. Centre d’Investigacions Estètiques.

Turan, C. & Dincer, E. (2018): Public places from past to future, berlin: Pariser platz & potsdamer platz istanbul taksim republican square examples. Civil Engineering and Architecture, 6(4), 212-226. Doi:10.13189/cea.2018.060404. Retrieved from www.scopus.com

Wenders, W. (2005): El acto de ver. Barcelona: Paidós.

Wenders, W. & Kollhoff, H. (1988): La Ciutat. Conversa entre Wim Wenders y Hans Kollhoff. Quaderns d’Arquitectura I Urbanisme 1988 (177), 44-79. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/546509

Wenders, W. & Handke, P. (2003): El cielo sobre Berlín. Barcelona: Filmax Home Video. DVD.

Published

2021-06-09

How to Cite

Barberá-Pastor, C. (2021). The foyer of Berlin Philharmonic: a place between culture and brutality. Ciudad Y Territorio Estudios Territoriales, 53(208), 421–436. https://doi.org/10.37230/CyTET.2021.208.08