Educational leisure and socio-cultural action promoting social participation and cohesion

Main Article Content

Txus Morata García
Israel Alonso Saez
Eva Palasi Luna
Naiara Berasategi Sancho

Abstract

INTRODUCTION. The results of the research “Leisure, Sociocultural Action and Social Cohesion” are presented, whose objective has been to deepen the existing correlation between leisure practices and sociocultural action adressed to children, adolescents and young people and the social cohesion of the territory, and its participation as a dimension. The cases of four neighborhoods in the autonomous communities of Catalonia and the Basque Country are studied, selected from the preparation of a map of social cohesion indicators built through validated international systems. METHOD. The research methodology has been a sequential explanatory mixed design (DEXPLIS) of a participatory nature. Based on the contributions of neighbors, significant people from the neighborhoods, professionals and children, adolescents and young people, and their perceptions about the contribution of leisure and sociocultural action entities and activities to the development of participation and social cohesion in the neighborhoods. Specifically, 836 people participated in the different phases and data collection techniques. RESULTS. The results show evidence of the existing relationships between participation in educational leisure activities and sociocultural action and the perceived social cohesion, in the neighborhood and in general by the participants. In addition, how the participation of girls, boys and adolescents in these activities contributes to the improvement and deepening of key aspects of social cohesion such as: neighborhood support and social participation itself. DISCUSSION. We conclude the work by discussing the results and highlighting aspects that this study reveals, especially the need to recognize the contribution of educational leisure and socio-cultural action entities and initiatives in relation not only to the socialization and training of children, young people and adults, but also with their contribution to community life, participation and social cohesion in their territories.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morata García, T., Alonso Saez, I., Palasi Luna, E., & Berasategi Sancho, N. (2023). Educational leisure and socio-cultural action promoting social participation and cohesion. Bordon. Revista De Pedagogia, 75(2), 67–86. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.95926 (Original work published June 30, 2023)
Section
Monográfico "Educación, esferas de participación y ciudadanía"
Author Biographies

Txus Morata García, Universidad Ramon Llull (España)

Doctora en Pedagogía por la Universidad de Barcelona. Profesora titular y directora de la catedra de Ocio Educativo y Acción Sociocultural de la Facultad de Educación Social y Trabajo Social Pere Tarrés Universidad Ramon Llull. Sus líneas de investigación se centran en acción comunitaria, ocio, participación infantil y exclusión social. Coordinadora del Grupo de Investigación, Innovación y Análisis Social (GIAS).

Israel Alonso Saez, Universidad del País Vasco (UPV/EHU), (España)

Educador Social y doctor en Pedagogía por la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). Profesor del Departamento de Didáctica y Organización Escolar en el Grado de Educación Social en la Facultad de Educación de Bilbao (UPV/EHU). Su trabajo en investigación se centra en dos líneas: la acción socioeducativa y el cambio y la innovación en la universidad. Miembro del grupo de investigación KideON. Inclusión socioeducativa (UPV/EHU).

Eva Palasi Luna, Universidad Ramon Llull (España)

Educadora y trabajadora social, doctora por la Universidad Ramon Llull. Profesora asociada y directora del Máster Universitario en Modelos y Estrategias de Acción Social y Educativa en Infancia y Adolescencia e investigadora de la catedra de Ocio Educativo y Acción Sociocultural de la Facultad de Educación Social y Trabajo Social Pere Tarrés-Universidad Ramon Llull. Sus líneas de investigación se centran en ocio educativo, acción socioeducativa y exclusión social. Colaboradora del Grupo de Investigación Innovación y Análisis Social (GIAS).

Naiara Berasategi Sancho, Universidad del País Vasco (UPV/EHU), (España)

Grado en Educación Primara, maestra en Educación Especial, socióloga y doctora internacional por la Universidad del País Vasco. Profesora del Departamento de Didáctica y Organización Escolar en el Grado de Educación Social en la Facultad de Educación de Bilbao (UPV/EHU). Su trabajo en investigación se centra en dos líneas: la inclusión social y educativa, la acción socio-educativa y la educación superior. Miembro del grupo de investigación KideON. Inclusión socio-educativa (UPV/EHU)

References

Agenda 2030 sobre el Desarrollo Sostenible (29 de agosto 2020). Recuperado de: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Alonso, I. y Artetxe, K. (eds.). (2019). Educación en el tiempo libre: la inclusión en el centro. Octaedro.

Atkinson, R. (2019). Social Cohesion. En A. Orum (ed.), The Wiley-Blackwell Encyclopedia of Urban and Regional Studies. John Wiley & Sons.

Beauvais, C. y Jenson, J. (2002). Social cohesion: Updating the state of the research. CPRN.

Bennett, M. (2014). Intergroup Social Exclusion in Childhood: Forms, Norms, Context, and Social Identity. Journal of Social Issues, 70(1), 183-195.

Breton, R., Dion, K. K. y Dion, K. L. (2009). Multiculturalism and social cohesion: Potentials and challenges of diversity. Springer.

Cano-Hila, A. B., Sabariego, M. y Folgueiras, P. (2019). La participación comunitaria de los jóvenes en contextos urbanos vulnerables: aportaciones desde un diagnóstico colaborativo en el área metropolitana de Barcelona (España). OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 14(2), 313-342.

Dayrit, M. y Mendoza, R. (2020). Social Cohesion vs COVID-19. Recuperado de: https://ssrn.com/ abstract=3555152

Durkheim, E. (1982). De la división del trabajo social. Buenos Aires.

Elliott, J., Gale, C., Parsons, S. y Kuh, D. (2014). Neighbourhood cohesion and mental wellbeing among older adults: a mixed methods approach. Social Science & Medicine, 107.

European Committee for Social Cohesion (CDCS) (2008). The High-Level Task Force on Social Cohesion in the 21st century https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1206295&Site=CM

European Union (2010). EUROPA 2020. Una Estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. UE-DG.

González, R. y Estévez A. (2017). El apoyo social percibido moderador entre el uso problemático de internet y la sintomatología depresiva en jóvenes adultos. Salud y drogas, 17(1), 53-62.

Ibarretxe, J. (2014). Inversión en inclusión social: retos y alternativas. Lan Harremanak. Revista de Relaciones Laborales, 29, 244-255.

Jackson, A., Fawcett, G., Milan, A., Roberts, P., Schetagne, S., Scott, K. y Tsoukalas, S. (2000). Social cohesion in Canada: possible indicators. Canadian Council on Social Development.

Johnson, R. B. y Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. American Educational Research Association, 33, 14-26.

Marcús, J. (2012). Apuntes sobre el concepto de identidad. Intersticios. Revista Sociológica de Pensamiento Crítico, 5(1), 107-114.

Méndez, A. (2013). La participación social y su impacto en los procesos de cohesión social en el barrio La Coma. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 53, 137-150.

Novella, A. M., Llena, A., Noguera, E., Gómez, M., Morata, T., Trilla, J. et al. (2014). Participación infantil y construcción de la ciudadanía. Graó.

Palasí, E. (2019). Lideratge social per a la construcció de comunitats cohesionades des d’entitats de lleure educatiu i d’acció social. Estudi de casos [tesis doctoral]. Universidad Ramon Llull.

Patel, J. A., Nielsen, F. B. H., Badiani, A. A., Assi, S., Unadkat, V. A., Patel, B., Ravindrane, R. y Wardle, H. (2020). Poverty, inequality and COVID-19: the forgotten vulnerable. Public Health, 183, 110-111.

Pradel, M. y García, M. (eds.). (2018). El momento de la ciudadanía: innovación social y gobernanza urbana. Catarata.

Putland, C. (2008). Lost in translation: the question of evidence linking community-based arts and health promotion. Journal of health psychology, 13(2), 265-276.

Save the Children (2020). Covid-19: Cerrar la brecha. Impacto educativo y propuestas de equidad para la desescalada. Save the Children.

Social polis Platform (2017). Social Polis (Social Platform on cities and social cohesion). Final Report Sumary. Newcastle. https://cordis.europa.eu/project/id/217157/reporting

Stenseng, F., Belsky, J., Skalicka, V. y Wichstrøm, L. (2014). Social Exclusion Predicts Impaired Self-Regulation: A 2-Year Longitudinal Panel Study Including the Transition from Preschool to School. Journal of Personality, 83(2), 212-220.

Walsh, K., O’Shea, E., Scharf, T. y Shucksmith, M. (2014). Exploring the Impact of Informal Practices on Social Exclusion and Age-Friendliness for Older People in Rural Communities. Journal of Community & Applied Social Psychology, 24(1), 37-49.