Mainstreaming a Gender Perspective into the Management of Infrastructures. The Case of Alicante University Campus
DOI:
https://doi.org/10.37230/CyTET.2020.203.09Keywords:
Management, Infrastructures, Gender perspective, Campus, University of AlicanteAbstract
The Campus Development Division of the University of Alicante Vice Chancellorship of Campus and Technology is in charge of the management of the University facilities and infrastructures. Among its many diverse and complex duties are the challenges and opportunities to mainstreaming a gender perspective. These are framed through the collaboration with Gender Equality Programmes, the coordination of two institutional projects (“Accessible Campus, Equal Campus” and “Inclusive Campus, Technology Campus”) as well as several promotional efforts. All these intertwined endeavours support the objective of fighting inequalities and building more livable spaces. Taking into account that the Campus is one of the main assets and attractions of the University of Alicante, its management not only contributes to its landscape and architectural excellence but also to making it a landmark of inclusion.
Downloads
References
Álvarez, N. & al. (2018): Congresos Internacionales de Arquitectura y Género: innovando y reconectando. Hábitat y Sociedad, n.º 11: 239-247. http://dx.doi.org/10.12795/HabitatySociedad.2018.i11.14
Apodaka, M. (Coord.) (2012): Urbanismo inclusivo. Las calles tienen género. Vitoria: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.https://www.garraioak.ejgv.euskadi.eus/r41-430/es/contenidos/evento/urbanismo_inclusivo/es_urbincl/adjuntos/seminario_es.pdf
Arnau, J. & Gutiérrez-Mozo & M. E., Pérez, R. (2013): De la ciudad universitaria al campus de universidad. Estudio de una evolución: tres épocas, tres escalas, tres modelos. Dearq, n.º 13: 6-23. https://doi.org/10.18389/dearq13.2013.02
Azara, S. & Gil, M. V. (2017): Set para introducir la perspectiva de género en el proceso urbano. Valencia: Conselleria de Vivienda, Obras Públicas y Vertebración del Territorio de la Generalitat Valenciana. http://www.habitatge.gva.es/documents/20558636/0/SET_cas_link.pdf/0cf2c19d-e679-4c10-810afea0dd4fb484
Bofill, A. & Dumenjó, R. M. & Segura, I. (1998): Las mujeres y la ciudad: manual de recomendaciones para una concepción del entorno habitado desde el punto de vista del género. Barcelona: Fundació Maria Aurèlia Capmany.
Burriel, E. L. (2008): “La ‘década prodigiosa’ del urbanismo español (1997-2006)”. En Diez años de cambios en el Mundo, en la Geografía y en las Ciencias Sociales, 1999-2008. Actas del X Coloquio Internacional de Geocrítica. Barcelona: Universidad de Barcelona."http://www.ub.es/geocrit/-xcol/383.htm
Campos de Michelena, P. (1997): “Identidad y Proyecto”. Boletín CF+S,7, Especial: Mujer y Ciudad. Madrid: Instituto Juan de Herrera. http://habitat.aq.upm.es/boletin/n7/apcam.html
Caro, C. & al. (2014): “Futuros arquitectos formadores: didáctica de la Arquitectura en la escuela”. En M. T. Tortosa, J. D. Álvarez, N. Pellín (Coord.), El reconocimiento docente: innovar e investigar con criterios de calidad (pp. 681-695). Alicante: UA. http://hdl.handle.net/10045/41843
Col.lectiu Punt 6 (2014): Mujeres trabajando. Guía de reconocimiento urbano con perspectiva de género. http://www.punt6.org/wp-content/uploads/2016/08/PDF-mujeres-baja-con-portada.pdf
Col.lectiu Punt 6 (2014). Espacios para la vida cotidiana. Auditoría de Calidad Urbana con perspectiva de género. http://www.punt6.org/wp-content/uploads/2016/08/EspaciosParalaVidaCotidiana.pdf
Col.lectiu Punt 6 (2017). Entornos habitables. Auditoría de seguridad urbana con perspectiva de género en la vivienda y el entorno. http://www.punt6.org/wp-content/uploads/2016/08/Entornos_habitables_CAST_FINAL.pdf
Col.lectiu Punt 6 (2017): Nocturnas. La vida cotidiana de las mujeres que trabajan de noche en el Área Metropolitana de Barcelona. http://www.punt6.org/wp-content/uploads/2016/08/Nocturnas_Castellano.pdf
Durán, M. Á. & Hernández Pezzi, C. (1998): La ciudad compartida. Madrid: Consejo Superior de los Colegios de Arquitectos de España.
Fontcuberta, D. & Gutiérrez-Mozo, M. E. & Muñoz, R. (2015): Informe 2014 proyecto Campus Accesible, Campus Igualitario UA. Alicante: UA. http://hdl.handle.net/10045/50329
Gutiérrez-Mozo, M. E. (2011): Introducción a la arquitectura y el urbanismo con perspectiva de género, Feminismo/s, n.º 17: 9-22. http://dx.doi.org/10.14198/fem.2011.17.01
Gutiérrez-Mozo, M. E. (2018): Introducción. Feminismo/s, n.º 32: 13-22. https://doi.org/10.14198/fem.2018.32.00
Gutiérrez-Mozo, M. E. & Martí, P. (Eds.) (2014). Campus Universidad de Alicante. Alicante: UA. http://hdl.handle.net/10045/52267
Gutiérrez-Mozo, M. E. & al. (2015): “Hacia un Campus Inclusivo: El Proyecto Campus Accesible, Campus Igualitario de la Universidad de Alicante”. En J. D. Álvarez, M. T. Tortosa& N. Pellín (Coord.), Investigación y Propuestas Innovadoras de Redes UA para la Mejora Docente (pp. 1461-1480). Alicante: UA. http://hdl.handle.net/10045/44926
Gutiérrez-Mozo, M. E. (2015): “La arquitectura y el urbanismo del Campus de la Universidad de Alicante como recurso a[tra] ctivo”. En J. D. Álvarez, M. T. Tortosa & N. Pellín (Coord.), Investigación y Propuestas Innovadoras de Redes UA para la Mejora Docente (pp. 1481- 1500). Alicante: UA. http://hdl.handle.net/10045/44926
Gutiérrez-Mozo, M. E. (Coord.): Innovaciones metodológicas en docencia universitaria: resultados de investigación (pp. 1219-1236). Alicante: UA. http://hdl.handle.net/10045/54450
Gutiérrez-Mozo, M. E. (2016): “Mens sana in corpore sano: vivir y disfrutar el Campus de la Universidad de Alicante”. En M. T. Tortosa, S. Grau & J. D. Álvarez (Coord.), XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares (pp. 2947-2962). Alicante, UA. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/57093
Gutiérrez-Mozo, M. E. (2017): “Campus Inclusivo, Campus Tecnológico”. En R. Roig-Vila (Coord.), J. M. Antolí, A. Lledó & N. Pellín (Eds.), Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación, e investigación en docencia universitaria (pp. 2671-2684). Alicante, UA. http://hdl.handle.net/10045/72112
Gutiérrez-Mozo, M. E. (2018): “Campus Inclusivo, Campus Tecnológico”. En R. Roig-Vila (Coord.), J. M. Antolí, A. Lledó & N. Pellín (Eds.), Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Convocatoria 2017-18 (pp. 2815-2834). Alicante, UA. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/85067
Hiria Kolextiboa (2010): Manual de análisis urbano. Género y vida cotidiana. Manual metodológico para la realización de mapas de análisis urbanos desde la perspectiva de género y vida cotidiana de la ciudadanía. Mapas de la Ciudad Prohibida en municipios de la CAPV. Vitoria: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco. https://www.juntadeandalucia.es/haciendayadministracionpublica/planif_presup/genero/documentacion/Analisis_urbano.pdf
Le Défenseur de Droits. Lutte contre les discriminations. https://www.defenseurdesdroits.fr/fr/institution/competences/lutte-contre-discriminations
Michaud, A. (Coord.) (2002): Pour un environnement urbain sécuritaire: guide d’aménagement. Montreal, Canadá: Ville de Montréal.
Muxí, Z. & al. (2011): ¿Qué aporta la perspectiva de género al urbanismo? Feminismo/s, n.º 17: 105-129. http://dx.doi.org/10.14198/fem.2011.17.06
ONU (2006): Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y Protocolo Facultativo. http://www.un.org/disabilities/documents/convention/convoptprot-s.pdf
Pérez-Moreno, L. C. (Ed.) (2018): Perspectivas de género en la Arquitectura. Primer encuentro. Madrid: Abada.
Pernas, B., Román, M., Olza, J. & Velázquez, I. (2007). Viviendas que concilian. La perspectiva de género aplicada a las viviendas de nueva construcción. Madrid: Concejalía de Igualdad y Empleo, Ayuntamiento de Fuenlabrada. http://www.ayto- fuenlabrada.es/recursos/doc/SC/Mujer_juventud_infancia/Mujer/19606_1951952011191136.pdf
Rodríguez, M. J. & Gutiérrez-Mozo, M. E. (Coord.) (2016): Estudio sobre la actividad físico-deportiva en la UA (2016). Informe estadístico del Observatorio para la Igualdad entre Mujeres y Hombres de la UA. Unidad de Igualdad y Proyecto Campus Accesible, Campus Igualitario de la UA. https://web.ua.es/es/unidad-igualdad/observatorioigualdad/documentos/5-estudio-actividad-fisicodeportiva-en-la-ua.pdf
Román, M. & Velázquez, I. (2008): Guía de urbanismo con perspectiva de género. Murcia: Instituto de la Mujer de la Región de Murcia. https://igualdadyviolenciadegenero.carm.es/documents/202699/216982/Gu%C3%ADa+de+urbanismo+con+perspectiva+de+g%C3%A9nero/85 c4d289-d4c1-4eee-8612-991462987555
Ruiz, J. (2011): ¿Qué ciudad…? Acerca de la necesidad de reformular la pregunta. Feminismo/s, n.º 17: 23-44. http://dx.doi.org/10.14198/fem.2011.17.02
Sánchez de Madariaga, I. (2004): Urbanismo con perspectiva de género. Sevilla: Fondo Social Europeo y Junta de Andalucía. http://www.juntadeandalucia.es/iam/catalogo/doc/iam/2004/18542.pdf
Sánchez de Madariaga, I. & Marion, R. (Eds.) (2013): Fair shared cities. The Impact of Gender Planning in Europe. Aldershot- Nueva York: Ashgate.
Sempere, J. D. & al. (2014): “Itinerarios de género en el Campus de la Universidad de Alicante”. En M. T. Tortosa & J. D. Álvarez & N. Pellín (Coord.): El reconocimiento docente: innovar e investigar con criterios de calidad (pp. 789-803). Alicante: UA. http://hdl.handle.net/10045/41851
Sentana, I. & al. (2014): “Me pongo en tu lugar”. En M. T. Tortosa & J. D. Álvarez & N. Pellín (Coord.): El reconocimiento docente: innovar e investigar con criterios de calidad (pp. 1369-1383). Alicante: UA. http://hdl.handle.net/10045/41969
Sentana, I. & al. & al. (2015): “La Facultad de Ciencias se pone en tu lugar”. En M. T. Tortosa & J. D. Álvarez & N. Pellín (Coord.): XIII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: Nuevas estrategias organizativas y metodológicas en la formación universitaria para responder a la necesidad de adaptación y cambio (pp. 2991-3008). Alicante, UA. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/48708
Sentana, I. & al. & al. (2016): “Campus Accesible para todas y todos”. En M. T. Tortosa & S. Grau & J. D. Álvarez (Coord.): XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares (pp. 2867-2883). Alicante: UA. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/57093
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 María-Elia GUTIÉRREZ-MOZO, José PARRA-MARTÍNEZ, Ana GILSANZ-DÍAZ

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Considering the provisions of the current legislation on Intellectual Property, and in accordance with them, all authors publishing in CyTET give -in a non-exclusive way and without time limit- to the Ministry of Transport, Mobility and Urban Agenda the rights to disseminate, reproduce, communicate and distribute in any current or future format, on paper or electronic, the original or derived version of their work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 license International (CC BY-NC-ND 4.0), as well as to include or assign to third parties the inclusion of its content in national and international indexes, repositories and databases, with reference and recognition in any case of its authorship.
In addition, when sending the work, the author(s) declares that it is an original work in which the sources that have been used are recognized, committing to respect the scientific evidence, to no longer modify the original data and to verify or refute its hypothesis. Author(s) also declare that the essential content of the work has not been previously published nor will it be published in any other publication while it is under evaluation by CyTET; and that it has not been simultaneously sent to another journal.
Authors must sign a Transfer of Rights Form, which will be sent to them from the CyTET Secretariat once the article is accepted for publication.
With the aim of promoting the dissemination of knowledge, CyTET joins the Open Journal Access (OA) movement and delivers all of its content to various national and international indexes, repositories and databases under this protocol; therefore, the submission of a work to be published in the journal presupposes the explicit acceptance by the author of this distribution method.
Authors are encouraged to reproduce and host their work published in CyTET in institutional repositories, web pages, etc. with the intention of contributing to the improvement of the transfer of knowledge and the citation of said works.



Enlace a CyTET en Linkedin