Trayectorias y aspiraciones de jóvenes rurales en territorios en transformación: el caso de zonas rurales de Cayambe, Ecuador
Abstract
This study comprises an analysis of the trajectories and aspirations of rural young people of Cayambe Canton, Pichincha Province in Ecuador, and their interrelations with the territory where they live, with an emphasis on issues relating to education, work, and family. The methodological approach combines secondary statistical data with in-depth interviews with rural young people of both sexes. The results reveal a diversity of experiences, showing the importance of territorial context in youth transitions, the relevance of support programs and public policies but also the role of their families, and aspirations and strategies focused on learning, economic ventures, and the beginnings of change in gender systems. It is concluded that rural young people experience the transformation of their territories as barriers and opportunities for their life projects and their feelings of connectedness with their communities and desires to contribute to them.
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).