Carving characters in the mind. A theoretical approach to the reception of characters in audio described films

Autores/as

  • Nazaret FRESNO Universitat Autònoma de Barcelona

Resumen

ABSTRACT: From early childhood on we are exposed to characters in books, cartoons, films, theatre plays, and video games. Through these media we enter fascinating fictional worlds that seduce our imagination with every page or scene. As the events unfold, we become captivated by the story and its protagonists, whose deeper feelings are outlined in a succession of words and/or images that the audience needs to endow with meaning. In their search for comprehension, readers and spectators “picture” the situations described in their minds by creating multimodal representations (mental models) about the events taking place, the place and time in which they occur and, especially, the people involved. This paper is an attempt to explore how audiences receive and understand audio-described film characters. Drawing on research from Cognitive Narratology, Film Studies and Social Psychology, it will be argued that spectators and audio-description users (re)create characters, that is, they extract information from the film and they endow it with meaning with the help of their own mental schemata. Through this process they create the initial mental model of the characters, which will be updated all throughout the film experience. At the core of the model is the characters’ psyche, which constitutes a conceptual framework that aids spectators by ascribing coherence to the narrative events. A case study analysing the step-by-step reception process of an audio-described character will be provided to explore how users create mental representations from the integrated information they receive from the film (dialogues and sounds) and from the audio description.

Key words:audio description, character, mental character model, reception.

 

RESUMEN: Desde la infancia estamos expuestos a los personajes de libros, dibujos animados, obras de teatro y videojuegos. Gracias a ellos, entramos en mundos de ficción fascinantes que nos seducen tras cada página o escena. A medida que se desarrolla la trama, nos dejamos cautivar por la historia y sus protagonistas, cuyos sentimientos más profundos se van perfilando en una sucesión de palabras o imágenes a las que la audiencia debe atribuir significado. Para comprender la historia, los lectores y espectadores proyectan en su mente las situaciones descritas y crean representaciones multimodales (modelos mentales) que reproducen los hechos, el lugar y el momento en el que suceden y, sobre todo, a las personas que allí aparecen. Este artículo pretende explorar la recepción y comprensión de los personajes de películas audiodescritas. A partir de investigaciones en el ámbito de la Narratología Cognitiva, los Estudios Fílmicos y la Sicología Social, se argumenta que tanto los espectadores como los usuarios de películas audiodescritas (re)construyen a los personajes, es decir, extraen información del filme y la dotan de significado con ayuda de sus esquemas mentales. Mediante este proceso, crean el modelo mental inicial, que luego irán actualizando durante toda la experiencia fílmica. Un componente central de dicho modelo es la sicología del personaje, la cual constituye un marco conceptual que ayuda a los espectadores a dotar de coherencia a la trama narrativa. Para ilustrar el proceso mediante el cual los destinatarios crean representaciones mentales a partir de la información que reciben de la película (en forma de diálogos y sonidos) y de la audiodescripción, se presenta un estudio de caso donde se analiza el proceso de recepción de un personaje audiodescrito.

Palabras clave: audiodescripción, personaje, modelo mental del personaje, recepción.

Publicado

2017-04-22

Número

Sección

Artículos