La escuela rural: una revisión de la literatura científica
Abstract
There is no doubt about the importance of conducting research on rural schools, as existing studies are very limited. Based on this premise, the study presented here aims to show the main themes and approaches to rural schooling, both from a sociological and pedagogical point of view, in the academic literature. The systematic review of the scientific literature published in three important databases until 2019 shows that the characteristics and limitations of rural schools, teachers and the relations between schools, families and the rural community are the main subjects of reflection. The results indicate that rural schools suffer from the same economic and symbolic marginalization of the rural environment but have great potential as spaces for pedagogical innovation and as dynamic institutions for rural communities. One of the main challenges is to provide greater training for teachers in order to adapt them to the reality of rural schools. In conclusion, this study is a contribution to scientific knowledge of the reality of rural schools and their needs.
Keywords: rural teachers, rural community, education research.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).