Exercise programme intervention for persons with motor ataxia (Programa de ejercicios de intervención para personas con ataxia motora)

Autores/as

  • Samuel Honório SHERU (Sport, Health and Exercise Research Unit), Polytechnic Institute of Castelo Branco. Portugal.
  • Marco batista SHERU (Sport, Health and Exercise Research Unit), Polytechnic Institute of Castelo Branco. Portugal.
  • João Serrano SHERU (Sport, Health and Exercise Research Unit), Polytechnic Institute of Castelo Branco. Portugal.
  • João Petrica SHERU (Sport, Health and Exercise Research Unit), Polytechnic Institute of Castelo Branco. Portugal.
  • Helena Mesquita Instituto Politécnico de Castelo Branco. Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS.NOVA)/Sport, Health & Exercise Research Unit (SHERU), Portugal
  • Jaime Ribeiro School of Health Sciences & ciTechCare - Centre for Innovative Care and Health Technology, Polytechnic of Leiria, Portugal/CIDTFF - Research Centre on Didactics and Technology in the Education of Trainers, University of Aveiro, Portugal
  • Luis Carrão School of Health Sciences, Polytechnic Institute of Leiria.
  • Júlio Martins University of Beira Interior, Investigation Centre in Sports, Health and Human Development (CIDESD). Portugal.
  • Jorge Santos SHERU (Sport, Health and Exercise Research Unit), Polytechnic Institute of Castelo Branco. Portugal.
  • Maria-Raquel G. Silva 6 Faculty of Health Sciences of University Fernando Pessoa, Oporto, Portugal. Research Centre for Anthropology and Health, University of Coimbra, Portugal. Scientific Commission of the Gymnastics Federation of Portugal, Lisbon, Portugal.

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77614

Palabras clave:

ataxia, motor development, health, exercise programme (ataxia, desarrollo motor, salud, programa de ejercicio)

Resumen

Abstract. Introduction: Ataxia affects the nervous system by decreasing balance and coordination most mostly in the trunk, arms and legs. Physical activity is used to help lowering the symptoms of this disease. Objective: The study objective aims to determine the effects of an exercise program intervention focused on quality of life of this person in terms of body composition, hemodynamic parameters and functional capacity. Methods: A Longitudinal study-case with the exercise sessions performed in a gymnasium with a specialized Personal Trainer. A 43 years old male individual with motor ataxia as participated with a pre and post-test assessments with an exercise program comprised sessions twice a week of 30 minutes each, for 6 months, focused on cardio-fitness, strength and body stabilization. The Scale for the Assessment and Rating of Ataxia was applied to evaluate Gait, Stance, Sitting, Finger Chase, Nose-finger Test, Fast alternating hand movements and Heel-chin slide, and the program SPSS (v20) to present descriptive statistics to express the participant’s improvements. Results: This study indicates that rehabilitation can improve health, well-being and life quality improvements in individuals with ataxia, however, a larger study is required to have analyse if these variables would suffer significant changes in all participants. Besides the improvements in body composition and blood pressure, benefits in all variables of SARA scale were observed, except in “Sitting” were the value remained unchanged. Conclusions: This type of exercise programme intervention can promote capacity and health-related quality of life. This study provides evidence for maintaining physical activity programs in patients with ataxia.

 

Resumen. Introducción: La ataxia afecta al sistema nervioso al disminuir el equilibrio y la coordinación, sobre todo en el tronco, los brazos y las piernas. La actividad física se utiliza para ayudar a disminuir los síntomas de esta enfermedad. Objetivo: El objetivo del estudio es determinar los efectos de una intervención de un programa de ejercicio enfocado a la calidad de vida de esta persona en términos de composición corporal, parámetros hemodinámicos y capacidad funcional. Métodos: Un estudio-caso longitudinal con las sesiones de ejercicio realizadas en un gimnasio con un Personal Trainer especializado. Un varón de 43 años con ataxia motora que participó en una evaluación pre y post prueba con un programa de ejercicios compuesto por sesiones dos veces por semana de 30 minutos cada una, durante 6 meses, centradas en el cardio-fitness, la fuerza y la estabilización corporal. Se aplicó la Escala para la Valoración y Clasificación de la Ataxia para evaluar la Marcha, la Postura, la Sentada, la Persecución con los Dedos, la Prueba de los Dedos de la Nariz, los Movimientos Alternados Rápidos de la Mano y el Deslizamiento del Talón-Mentón, y el programa SPSS (v20) para presentar estadísticas descriptivas para expresar las mejoras del participante. Resultados: Esto estudio es indicativo que la rehabilitación puede mejorar la salud, el bienestar y la calidad de vida de los individuos con ataxia, sin embargo, se requiere un estudio más amplio para analizar si estas variables sufrirían cambios significativos en todos los participantes. Además de las mejoras en la composición corporal y la presión sanguínea, se observaron beneficios en todas las variables de la escala de SARA, excepto en "Sentado", donde el valor permaneció sin cambios. Conclusiones: Esta intervención realizada con estos ejercicios puede promover la capacidad y la calidad de vida relacionada con la salud. Este estudio proporciona evidencia para mantener programas de actividad física en pacientes con ataxia.

Citas

Abellán, J. & Sáez-Gallego, N. (2015). Rendimiento de los deportistas con discapacidad intelectual en pruebas motrices. Diferencias en función de la edad y el género. Retos, 27, 40-44.

Armutlu, R. & Karabudak, G. (2001). Physiotherapy approaches in the treatment of ataxic multiple sclerosis: a pilot study. Neurorehabilitation Neural Repairment, 15, 203-211

Bastian, A. & Keller, J. (2014). A Home Balance Exercise Program Improves Walking in People with Cerebellar Ataxia. Neurorehabilitation Neural Repairment, 28(8):770–778.

Castillo, A., Gómez-Carmona, C., Reche, P., Gil, P. & Ortega, J. (2018). Trunk stability assesment using an inercial device. Retos, 33, 199-20.

Cernak, V., Stevens, R., Price, A. & Shumway-Cook, L. (2008). Locomotor training using body-weight support on a treadmill in conjunction with ongoing physical therapy in a child with severe cerebellar ataxia. Physical Therapy, 88: 88-97.

Freund, J. & Stetts, D. (2010). Use of trunk stabilization and locomotor training in an adult with cerebellar ataxia: a single system design. Physiotherapy Theory and Practice, 26: 447-458

Gomez-Marcos, G. & Sanchez-Sanchez, M. (2019). Description and differences in the psychological variables related to sports performance of triathletes and para-triathletes. Retos, 36, 22-25.

Gregorio, M., María, P. & Moro, I. (2019). Analysis of the relationships between Developmental Coordination Disorder (DCD) and Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) in school age. Retos, 36, 625-632.

Huff, J. (2016). Ataxia and gait disturbances. London: Emergency Medicine.

Ilg, W., Synofzik, D., Brotz, S., Burkard, M. & Giese, L. (2009). Intensive coordinative training improves motor performance in degenerative cerebellar disease. Neurology, 73:1823-1830

Ilg, W., Brotz, S., Burkard, A., Giese, L., Schols, M. & Synofzik, T. (2010). Long-term effects of coordinative training in degenerative cerebellar disease. Movements Disorders, 25: 2239-2246

Kim, J., Lim, S., Lee, S. & Koh, L. (2010). Usefulness of the Scale for the Assessment and Rating of Ataxia (SARA) in ataxic stroke patients. Annals of Rehabilitation Medicine, 35: 772-780

Marques, K., Ferreira, A., Silva, P., Bezerra, J., Rabay, J. (2018). A influência do treino de força para indivíduo ataxico: um estudo de caso. Revista Diálogos em Saúde, 2, 93-106

Milne, S., Corben, L., Georgiou-Karistianis, N., Delatycki, M. & Yiu E. (2017). Rehabilitation for Individuals With Genetic Degenerative Ataxia: A Systematic Review. Neurorehabilitation Neural Repair, 31(7), 609-622

Robles-Rodríguez, J., Abad-Robles, M., Fuentes-Guerra, J. & Benito-Peinado, J. (2017). Adapted sports as a contribution to education in values and the improving motor skills: the opinion of high school students. Retos, 31, 140-144.

Salci, Y., Fil, A., Armutlu, K., Gökçem, Y., Kurne, A., Aksoy, S., Nurlu, G. & Karabudak, G. (2019). Effects of different exercise modalities on ataxia in multiple sclerosis patients: a randomized controlled study. Journal of Disability and Rehabilitation, 39(26), 2626-2632

Thakkar, K., Maricich, M. & Alper, G. (2016). Acute Ataxia in Childhood: 11-Year Experience at a Major Pediatric Neurology Referral Centre. Journal of Childhood Neurology, 31:1156-1170.

Weyer, A., Abele, M., Schmitz-Hubsch, T., Schoch, B., Frings, M. & Timmann, D. (2007). Reliability And validity of the scale for the assessment and rating of ataxia: a study in 64 Ataxia patients. Movement Disorder, 22:1633–7

Descargas

Publicado

2020-07-01

Cómo citar

Honório, S., batista, M., Serrano, J., Petrica, J., Mesquita, H., Ribeiro, J., Carrão, L., Martins, J., Santos, J., & G. Silva, M.-R. (2020). Exercise programme intervention for persons with motor ataxia (Programa de ejercicios de intervención para personas con ataxia motora). Retos, 38, 602–605. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77614

Número

Sección

Artículos de carácter científico: trabajos de investigaciones básicas y/o aplicadas

Artículos más leídos del mismo autor/a

1 2 > >>