Actividad física y motivación al aprendizaje del inglés como lengua extranjera en niños pequeños de Ecuador (Physical activity and motivation for learning English as a foreign language in young children in Ecuador)

Autores/as

  • Erick Pacheco Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Jhonny Villafuerte-Holguín Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí http://orcid.org/0000-0001-6053-6307
  • Jean Carlos López Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90137

Palabras clave:

Infancia; inglés como lengua extranjera; innovación docente; respuesta física total., (Childhood; English as a foreign language; teaching innovation; total physical response)

Resumen

La exploración de la enseñanza del inglés como lengua extranjera (EFL) en las escuelas primarias públicas de Ecuador muestra la necesidad de mejorar las metodologías de enseñanza y aprendizaje, donde los instructores tienen una experiencia limitada trabajando con niños pequeños. Este estudio se propuso investigar la utilidad de bailar y cantar para aumentar la motivación de los niños pequeños para aprender vocabulario de EFL. Este trabajo utilizó el paradigma posmoderno y el enfoque mixto de investigación. Participaron 75 personas, sesenta y cinco estudiantes y diez docentes de 3 escuelas primarias públicas ubicadas en la provincia de Manabí, Ecuador. Participaron en una intervención educativa que combinó el currículo nacional de la asignatura de Inglés como Lengua Extranjera y la metodología Total Physical Response durante 2019-2021. Los datos para este estudio se recopilaron mediante entrevistas semiestructuradas, observación directa y la rúbrica de aprendizaje de vocabulario de evaluación de Windi (2017). Los resultados ofrecen algunas ideas importantes sobre el aprendizaje significativo cuando los estudiantes tenían movimiento físico en sus clases. Hubo diferencias significativas entre la prueba previa y la prueba posterior en la motivación para el aprendizaje y la adquisición de vocabulario cuando los instructores exponen a los alumnos a bailar y cantar con el apoyo de videos con letras en inglés. Los resultados de esta investigación muestran que bailar como parte de las actividades de Respuesta Física Total podría contribuir positivamente a la motivación de los participantes para aprender nuevo vocabulario. Sin embargo, persiste en los administradores de las escuelas y padres de familia la idea preconcebida de que las metodologías tradicionales permiten mantener el control de la clase.

Abstract. The exploration of English as a foreign language (EFL) instruction in public elementary schools in Ecuador shows the necessity of improving teaching and learning methodologies, where instructors have limited experience working with young children. This study set out to investigate the usefulness of dancing and singing to increase young children's motivation for learning EFL vocabulary. This work used the paradigm post-modern and mixed research approach. The participants were 75 people, sixty-five students, and ten instructors from 3 elementary public schools located in the province of Manabí, Ecuador. They took part in an educational intervention that combined the national curriculum for English as a Foreign Language subject and the Total Physical Response methodology during 2019-2021. Data for this study were collected using semi-structured interviews, direct observation, and the assessment vocabulary learning rubric of Windi (2017). The results offer some important insights into meaningful learning when students had physical movement in their classes. There were significant differences between pretest and post-test in motivation for learning and vocabulary acquisition when instructors expose learners to dancing and singing supported with lyric videos in the English language. This investigation results show that dancing as part of Total Physical Response activities could contribute positively to the participants' motivation for learning new vocabulary. However, it persists in the parent's and schools’ administrators the preconception that traditional methodologies allow keeping the class control.

Biografía del autor/a

Erick Pacheco, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Profesor de Ingles como lengua extranjera

Jhonny Villafuerte-Holguín, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Profesor lider del proyecto Comprensión Lectora y Escritura Académica

Citas

Al-Ta'ani, M. (2018). Integrative and Instrumental Motivations for Learning English as a University Requirement among Undergraduate Students at Al-Jazeera University/Dubai. International Journal of Learning and Development, 8(4), 89-105. DOI: https://doi.org/10.5296/ijld.v8i4.13940

Amutan, I., Sio, H., Jothi. S., Maruthai. E., & Ravindranath, L. (2018). Promoting Vocabulary Development Through Dance Education. Conference: International Conference on Education, Psychology, and Social Sciences. Thailand.

Baena, S., López, J., & García, O. (2020). La intervención docente en educación física durante el periodo de cuarentena por COVID-19. Retos, 39, 388-395. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80089

Baena, A. and Granero, A. (2015). Educación física e intención de práctica física en tiempo libre. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(3), 132-144.

Bermejo, J., Pulido, D., Galmés, A., Serra, P., Vidal, J., & Ponseti, F. (2020). Educación física y universidad: Evaluación de una experiencia docente a través del aprendizaje cooperativo. Retos, 39, 90-97. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77834

Bonnin, P., Alarcón, E., & Colomer, A. (2020). De la escena a las aulas: los artistas y la incorporación de la danza española y el baile flamenco a las enseñanzas generales. Retos, 40, 393-403. https://doi.org/10.47197/retos.v0i40.83262

Buchanan, D. and Bryman, A. (2018). Unconventional Methodology in Organization and Management Research. Oxford: Oxford University Press (UK).

Canga, A. (2012) El método de la respuesta física (TPR) como recurso didáctico para el aprendizaje del inglés en educación infantile. Revista Iberoamericana de Educación 60 (3), 1-10.

Coşar, Z. and Orhan, R. (2019). Teaching kindergarten children English vocabulary by total physical response in physical education courses. Journal of Physical Education and Sports Management, 6 (2), 70-76. DOI: 10.15640/jpesm.v6n2a8

Deci, E. and Ryan, R. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology, 49 (3), 182–185.

Díaz, F. and Hernández, G. (2010). Estratégias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill.

DiDomenico, J. (2017) Effective Integration of Music in the Elementary School Classroom. Inquary in Education, 9 (2). 1-18. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1171782.pdf

Englishtina, I. (2019). The use of total physical response (TPR) activities for teaching listening to young learners. Journal of English Language Teaching and Islamic Integration, 2(1), 113-120. Https://core.ac.uk/download/pdf/228759301.pdf

Fernández, E., and Baena, A. (2018). Motivation in Physical Education and Foreign Language Learning in CLIL Teaching: Gender Differences and Implications for Future Studies. Porta Linguarum, 30 (1), 207-220. http://hdl.handle.net/10481/54070

García, J., García, J., & Yuste, J. (2015). Educación Física en inglés. Una propuesta para trabajar la higiene postural en Educación Primaria. Retos, 22, 70-75. https://doi.org/10.47197/retos.v0i22.34589

Hernando, A., Hortigüela, D., & Pérez, Á. (2017). Percepción de coordinadores de programas bilingües y docentes de Educación Física en inglés en secundaria sobre el proceso de implantación y desarrollo del bilingüismo en la Comunidad de Castilla y León. Retos, 33, 63-68. https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.54423

Ibrohim, A., Septianti, A., & Sadikin, I. (2018). Students’ perception toward teaching English vocabulary through total physical response (TPR) method. Project Prof. Journal of English Teaching, 1(2), 145-156

Khakim, L. and Anwar, C. (2019). Improving students’ vocabulary mastery through total physical response learning method. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 409(1), 506-512. DOI: https://doi.org/10.2991/assehr.k.200225.110H

King, F. (2018). Music Activities Delivered by Primary School Generalist Teachers in Victoria: Informing Teaching Practice. Australian Journal of Teacher Education, 43(5). 48-59. http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2018v43n4.10

Kovacikova, E. (2018). Learning Languages through Music, Teaching Music through Languages. Universal Journal of Educational Research, 7(8), 1808-1813. http://www.hrpub.org DOI: 10.13189/ujer.2019.070819

Kralova Z., Kovacikova E., Repova V., & Skorvagova E. (2021). Activities in English classes inducing positive / negative emotions. The Education and science journal, 23(1). 136-155. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-1-136-155

Kreutz, J. and Rhodin, N. (2016). The influence of ICT on learners’ motivation towards learning English. Thesis. Malmö högskola fakulteten för lärande och samhälle. Suecia. In: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1496463/FULLTEXT01.pdf

Lestari, I. and Hardiyanti, N. (2020). Vocabulary Learning Autonomy through Incorporation of English Songs: Indonesian EFL Students' Perspectives. The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 26 (2), 94-104. http://doi.org/10.17576/3L-2020-2602-07

Mariyam, N. and Musfiroh, T. (2019). Total physical response (TPR) method in improving English vocabulary acquisition of 5-6 years old children. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 4(2), 257-264. DOI: 10.24042/tadris.v4i2.4071

Nafkhatul, M. and Taranindya-Zulhi, A. (2017). Enriching vocabulary through total physical response (tpr) for young learners. Britania Journal of Englsih Teaching, 1 (2), 1-11.

Ningsih, N. (2019). The effect of song in teaching English. Elties Journal, 1 (1), 1-12. DOI: https://doi.org/10.24252/elties.v1i1.7413

Nuraeni, C. (2019). Promoting vocabulary using Total Physical Response (TPR) method on early childhood English language teaching. Journal Penelitian Humaniora, 20 (2), 67-79.

Orbegoso. A. (2016). Intrinsic motivation according to ryan and deci and some recommendations for teachers. Educare, Revista Cientifica de Educação, 2(1) 75-93. DOI: http://dx.doi.org/10.19141/2447-5432/lumen.v2.n1.p.75-93

Pavia, N., Webb, S., & Faez, F. (2019). INCIDENTAL VOCABULARY LEARNING THROUGH LISTENING TO SONGS. Studies in Second Language Acquisition, 41 (4), 745- 768

Purnama, N. Rahayu, N., & Yugafiati, R. (2019). Students’ Motivation in Learning English. Professional Journal of English Education, 2 (4). 539-544.

Romaniuk, S. (2019). Learning English through songs as one of innovative methods of education. Інноватика У Вихованні, 9 (1), 225-229. https://doi.org/10.35619/iiu.v0i9.12

Rueda, I., Acosta, B., & Cueva, F. (2020). Las Universidades y sus prácticas de vinculación con la sociedad. Educ. Soc., Campinas, 41 (1), 1-20.

Saehu, A., Sariyati, I., & Syah, M. (2017) Total Physical Response Method for Mastering English Vocabulary. In 2nd International Conference on Sociology Education (ICSE 2017), pages 73-76.

Sari, D., Gea, E., & Fajrina, D. (2021). Autistic students learning English through Total Physical Response. Studies in English Language and Education, 8(1), 34-46. https://doi.org/10.24815/siele.v8i1.18131

Shi, T. (2018). A study of the TPR method in the teaching of English to primary school students. Theory and Practice in Language Studies, 8(8), 1087-1093.

Siregar, F., and Siregar. R. (2020) Students’ Motivation in Learning English, Fitri Rayani & Rahmadiny EEJ, 8(2), 177-178. http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/EEJ/article/view/3239

Susanti, R. (2019). The effectiveness of total physical response method in teaching english vocabulary to students with autism at inclusive school. IOSR Journal of Research & Method in Education, 9(6), 38-48. DOI: 10.9790/7388-0906053848

Tobar, A. and Álvarez, O. (2018). Música como estrategia de enseñanza y comprensión lectora. Tesis de grado. Universidad de la Costa. En: https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/2892/40993417-1123622338.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ummah, S. (2016). The Implementation of TPR (Total Physical Response) Method in Teaching English for Early Childhood. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 58 (1), 421-428. DOI:10.2991/icece-16.2017.74

Vishnevskaia, M. and Zhou, Z. (2019). The Impact of Using Music and Songs on Teaching EFL in China by Non-native English Teachers. Universal Journal of Educational Research, 7 (8). 1808-1813. DOI: 10.13189/ujer.2019.070819

Windi, R. (2017). The effectiveness of Total Physical Response Method in teaching English vocabulary to students with autism at SDLB Negeri 027701 Binjai. [Unpublished bachelor’s thesis]. University of North Sumatra

Xia, X. (2018). An effective way to memorize new words—lexical chunk. Theory and Practice in Language Studies, 8 (11), 1494-1498.

Yusuf, Y. and Rusdi, L. (2017). Listen, do, repeat, understand, and remember: Teaching English to very young children in Aceh. Iranian Journal of Language Teaching Research, 5 (2), 113-132.

Descargas

Publicado

2022-02-20

Cómo citar

Pacheco, E., Villafuerte-Holguín, J., & López, J. C. (2022). Actividad física y motivación al aprendizaje del inglés como lengua extranjera en niños pequeños de Ecuador (Physical activity and motivation for learning English as a foreign language in young children in Ecuador). Retos, 44, 988–998. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90137

Número

Sección

Experiencias didácticas desarrollas e investigadas con trabajo empírico