Nonlinear pedagogy and its application in a volleyball didactic unit: a practical approach (La pedagogía no lineal y su aplicación en una unidad didáctica de voleibol: un enfoque práctico)

Authors

  • Carlos Gómez-Criado University of Valencia
  • Teresa Valverde-Esteve Universidad de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78223

Keywords:

Physical Education, Non-linear pedagogy, Complexity, Constraints, volleyball (Educación Física, Pedagogía no-lineal; Complejidad, Constricciones, Voleibol)

Abstract

Abstract. Introduction: The current holistic demands of the curriculum for the students’ Secondary education require further methodologies that do not only focus on the simple acquisition of physical and motor skills. The implementation of contemporary models such as the non-linear pedagogy understand the teaching-learning process as a complex and nonlinear system, in which students, group-classroom, environment and teachers interact between each other, therefore negotiating the barriers of the acquisition of motor skills. Objective: The aim of this study was to design, implement and observe the motor response to a volleyball Didactic Unit based on non-linear pedagogy principles, such as the modification of the rules, size of the game area or material used. Methods: 66 students participated in this experience (age= 14.8 ± 0.3 years old). All of them performed a self-assessment of this practice and we also collected some observations. We encouraged the students’ participation through the variability, the use of uncertainty activities, learning exploration, creativity and decision-making. Results: We observed the expected students’ motor response to the modification of constraints without giving specific instructions addressed to what they should perform. There was a high significant correlation between the knowledge of the game and the self-perception competence of the pass (r=0.366, p=0.004), the reception (r=0.266, p=0.040), serve (r=0.376, p=0.003), colocation of the body (r=0.413, p=0.001), and attack and block (r=0.267, p=0.038). . Conclusions: Through the implementation of non-linear pedagogy, we observed that the students improved their autonomy and decision making. We also observed multiple interactions among the students in order to optimize their response to the constrictions applied. 

Resumen. Introducción: La demanda actual desde una perspectiva holística del curriculum hacia el alumnado de Secundaria, requiere de la implementación de metodologías que no sólo tengan en cuenta la simple adquisición de habilidades motrices. La implementación de modelos contemporáneos tales como la pedagogía no-lineal entienden el proceso de enseñanza-aprendizaje como un Sistema complejo y no lineal, en el que alumnado, el grupo-clase, el entorno y profesorado interactúa entre sí, negociando las barreras de la adquisición de habilidades motrices. Objetivo: El objeto de este estudio fue diseñar, implementar y observar la respuesta motriz del alumnado de Secundaria a una Unidad Didáctica de voleibol impartida a través de la pedagogía no lineal, empleando la modificación de las normas, el tamaño del área de juego, o el material empleado. Metodología: 66 estudiantes participaron en esta experiencia (edad= 14.8 ± 0.3 años). Todo este alumnado llevó a cabo una auto-evaluación de su práctica, al mismo tiempo que el profesorado tomamos notas de las observaciones. Fomentamos la participación del alumnado a través de la variabilidad, la introducción de tareas dirigidas hacia la incertidumbre, la exploración del aprendizaje, creatividad y toma de decisiones. Resultados: Observamos las esperadas respuestas motrices por parte del alumnado, en respuesta a la modificación de las constricciones, aún sin haber instrucciones específicas dirigidas hacia lo que debían ejecutar. Encontramos una alta correlación significativa entre el conocimiento del juego y la auto-percepción de la competencia del pase (r=0.366, p=0.004), la recepción (r=0.266, p=0.040), el saque (r=0.376, p=0.003), la colocación del cuerpo (r=0.413, p=0.001), y el remate y bloqueo (r=0.267, p=0.038). Conclusiones: A través de la implementación de la pedagogía no lineal, observamos que el alumnado aumentó su autonomía y toma de decisiones. También observamos interacciones múltiples entre el alumnado, con el objeto de optimizar su respuesta a las constricciones aplicadas. 

Author Biographies

Carlos Gómez-Criado , University of Valencia

Máster en Formación del Profesorado de Secundaria, Universidad de Valencia

Teresa Valverde-Esteve , Universidad de Valencia

Profesora Ayudante Doctora del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Universidad de Valencia

References

Almond, L. (1986). Asking teachers to research. En R. Thorpe, D. Bunker y L. Almond (Eds.), Rethinking Games Teaching (pp. 35-44). Loughborough: University of Technology.

Arias, A. G., Arroyo, M. P. M., Rabaz, F. C., Domínguez, A. M., & Álvarez, F. D. V. (2016). Manipulación de los condicionantes de la tarea en Educación Física: Una propuesta desde la pedagogía no lineal. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (29), 22-27.

Atencio, M., Chow, J., Tan, C., & Lee, M. (2014). Using Complex and Nonlinear Pedagogical Approaches to Design Practical Game Lessons in PE. European Physical Education Review, 20(2), 244 –263.

Biesta, G. (2010). Five theses on complexity reduction and its politics. In D. Osberg & G. Biesta (Eds.), Complexity Theory and the Politics of Education (pp.5– 14). Rotterdam: Sense Publishers.

Caldeira, P., Paulo, A., Infante, J., & Araújo, D. (2019). A influência da pedagogia não-linear e da abordagem baseada nos constrangimentos no treino do remate no voleibol. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (36), 590-596.

Chow, J., & Atencio M. (2012). Complex and nonlinear pedagogy and the implications for physical education. Sport, Education and Society, 19(8), 1034-1054.

Chow, J., Davids, K., Button, C., Shuttleworth, R., Renshaw, I., & Araujo, D (2007). The Role of Nonlinear Pedagogy in Physical Education. Review of Educational Research, 77(3), 251-278.

Davis, B., Sumara, D., & Luce-Kapler, R. (2000). Engaging minds: Learning and Teaching in a complex world. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Dancey, C.P., & Reidy, J. (2007). Statistics without Maths for Psychology. Pearson Education.

Decree 87/2015, June 5th, from the Consell, which establishes the curriculum and develops the general distribution of the Secondary and Baccalaurate teaching for the Valencian Community (2015).

Estrada, O., & Carlos, J. (2011). Educación y Divulgación de la Ciencia: Tendiendo puentes hacia la alfabetización científica. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 8(2), 137-148.

Gil, A., Araújo, D., García-González, L., Moreno, M. P., & del Villar, F. (2014). Implications of instructional strategies in sport teaching: a nonlinear pedagogy-based approach. European Journal of Human Movement, 32, 104-124.

Jess, M., Atencio, M., & Carse, N., (2012). Introducing conditions of complexity in the context of Scottish PE. En A. Ovens, T. Hopper & J. Butler (Eds.), Complexity Thinking in Physical Education: Reframing Curriculum, Pedagogy and Research (pp.27–41). London: Routledge.

Jonsson, A., & Svingby, G. (2007). The use of scoring rubrics: Reliability, validity and educational consequences. Educational research review, 2(2), 130-144.

Kirk, D., & Macdonald, D. (1998). Situated Learning in Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education, 17, 376-387.

Kirk, D., & McPPhail, A. (2002). Teaching games for understanding and situated learning: Rethinking the Bunker-Thorpe model. Journal of teaching in physical education, 21(4), 177-192.

Kugler, P., Kelso, J., & Turvey, M. (1980). On the concept of coordinative structures as dissipative structures: 1. Theoretical lines of convergence. En G. Stelmach y J. Requin (Eds.), Tutorials in motor behavior (pp. 3-47). Amsterdam: North-Holland.

Light, R. (2008). Complex Learning Theory— Its Epistemology and Its Assumptions About Learning: Implications for Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education, 27(1), 21-37.

López, V.M., & Gea, J.M. (2010). Innovación, discurso y racionalidad en Educación Física. Revisión y prospectiva. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(38), 245-270.

Machado, J. C., Barreira, D., Galatti, L., Chow, J. Y., Garganta, J., & Scaglia, A. J. (2019). Enhancing learning in the context of Street football: a case for Nonlinear Pedagogy. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(2), 176-189.

Martín-Barrero, A., & Lazarraga, P. C. (2020). El diseño de tareas de entrenamiento en el fútbol desde el enfoque de la pedagogía no lineal (Design of training tasks in football from the nonlinear-pedagogy approach). Retos, 38(38), 768-772.

Morin, E. (2000) A cabeça bem feita: Repensar a reforma, reformar o pensamento. Bertrand Brasil: Río de Janeiro.

Munafo, C. (2016). The Role of the Social Constructivism in Physical Education. International Journal of Science Culture and Sport, 4(4), 489-497.

Newell, K. (1986). Constraints on the development of coordination. En M. G. Wade y H. T. A. Whiting (Eds.), Motor development in children (pp.341-360). Dordrecht: Martinus Nijhoff.

Newman, F.M. (1990). Higher order thinking in teaching social studies: A rationale for the assessment of classroom thoughtfulness. Journal of Curriculum Studies, 22, 41-56.

Passos, P., Araứjo, D., Davids, K., & Shuttleworth, R. (2008). Manipulating Constraints to Train Decision Making in Rugby Union. International Journal of Sport Science and Coaching, 3(1), 125-140.

Práxedes, A., Del Villar Álvarez, F., Moreno, A., Gil-Arias, A., & Davids, K. (2019). Effects of a nonlinear pedagogy intervention programme on the emergent tactical behaviours of youth footballers. Physical education and sport pedagogy, 24(4), 332-343.

Renshaw, I., Araújo, D., Button, C., Chow, J., Davids, K., & Moy, B. (2016). Why the Constraints-Led Approach is not Teaching Games for Understanding: a clarification. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(5), 459-480.

Renshaw, I., & Chappell, G. S. (2010). A constraints-led approach to talent development in cricket. En L. Kidman & B. Lombardo (Eds.), Athlete-centred Coaching: Developing Decision Makers (pp.151–173). Worcester: IPC Print Resources.

Serra-Olivares, J., & Garcia-Rubio, J. (2017). La problemática táctica, clave en el diseño representativo de tareas desde el enfoque de la pedagogía no lineal aplicada al deporte. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (32), 270-278.

Tan, C., Chow, J., & Davids, K. (2012). ‘How does TGfU work?’ Examining the relationship between learning design in TGfU and a nonlinear pedagogy. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(4), 331–348.

Torrents, C., Araújo, D., Gordillo, A., & Vives M. (2009). El diseño de contextos de enseñanza-aprendizaje para el desarrollo de la motricidad. Tándem: Didáctica de la educación física, 30, 27-35.

Downloads

Published

2021-01-01

How to Cite

Gómez-Criado, C., & Valverde-Esteve, T. (2021). Nonlinear pedagogy and its application in a volleyball didactic unit: a practical approach (La pedagogía no lineal y su aplicación en una unidad didáctica de voleibol: un enfoque práctico). Retos, 39, 805–810. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78223

Issue

Section

Didactic experiences developed and investigated with empirical work