Educational actions prevention for gender violence from the adolescents students´ perception in Andalusia
DOI:
https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8429Keywords:
gender issues, secondary education, Educational Policy, violence prevention, learning activitiesAbstract
The current studies show that there are training needs for equality and gender violence among adolescents and lack of effective specific actions that mitigate. To this end, schools are struggling to make a wide variety of actions in this matter. In this sense, we want to know what the students think about the educational activities related to equality and against gender violence in schools, know their perception about sexism in its center and whether there are significant differences by sex and age assessment of actions. For this, a descriptive study of a representative sample of 875 students aged between 14 and 19 years of Andalusia is done following simple stratified sampling affixation depending on the size of the municipalities of residence, age and gender. The results indicate that a significant percentage of students who are indifferent to this type of intervention, suggesting that or not identified as such or have not been done in a meaningful way for them. A significant percentage thinks there is sexism at school. The results showed differences in sex and age, on the assessments of the actions. The study highlights the role of the deployment of this type of training activities for andalusiansstudents and their impact. Thus, as also it shows the need for more visible to students, meaning they have and their relevance. The actions must be meaningful to your lifeand must be specific and different for men and women.
References
Arenas, G. (2006). Triunfantes perdedoras. La vida de las niñas en la escuela. Barcelona: Graó.
Banyard, V. L., Moynihan, M. M. y Plante, E. G. (2007). Sexual violence prevention through bystander education: An experimental evaluation. Journal of community psychology, 35, 463-481. doi: 10.1002/jcop.20159
Bascón, M., J., Rebollo, Á., Prados, M., Saavedra, J., Sala, A. y Carmona, I. (2010). Análisis de buenas prácticas coeducativas en el marco del proyecto Teón XXI: un enfoque sociocultural. En I. Vázquez (Coord.) Investigaciones multidisciplinares en género. Actas del II Congreso Universitario Nacional "Investigación y Género", Sevilla, 17 y 18 de junio de 2010, 103-121.
Blaya, C., Debarbieux, E. y Lucas, B. (2007). La violencia hacia las mujeres y hacia otras personas percibidas como distintas a la norma dominante: el caso de los centros educativos. Revista de educación, 342, 61-81.
Bosch,E. y Ferrer,V. A.(2013). Nuevo modelo explicativo para la violencia contralas mujeres en la pareja: el modelo piramidaly el proceso de filtraje.Asparkía, 24, 54-67.
Colás, P. yVillaciervos, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de investigación educativa, RIE, 25(1), 35-58.
Cornelius, T.L. y Resseguie, N. (2007). Primary and secondary prevention programs for dating violence: A review of the literature. Aggression and violent behavior, 12(3), 364-375. doi: 10.1016/j.avb.2006.09.006
De Miguel, V. (2013). Percepción social de la violencia de género en la adolescencia y la juventud. Málaga: Centro de Investigaciones Sociológicas.
De Miguel, V. (2015). Macroencuesta Violencia contra la Mujer 2015. Madrid: Ministerio de Sanidad Servicios Sociales e Igualdad Centro de Publicaciones.
Delgado, C. y Mergenthaler, E. (2011). Evaluación psicométrica de la percepción de la violencia de género en la adolescencia. International journal of developmental and educational psychology, 1(2), 197-206.
Díaz-Aguado M. J. (2005). La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela.Psicothema, 17(4), 549-558.
Díaz-Aguado, M. J. (2013). Igualdad y prevención de la violencia de género en la adolescencia y La evolución de la adolescencia española sobre la igualdad y la prevención de la violencia de género. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad.
Donoso, T. (2013). Proceso colectivo de elaboración y evaluación de un programa de prevención en violencia de género: efectos en el empoderamiento de las mujeres Asparkia: Investigació feminista, 24, 69-86.
Donoso, T., Rubio, M., Vilà, R. y Velasco, A. (2015). La violencia de género 2.0: La percepción de jóvenes en SantBoi De Llobregat. En AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad (Vol. 1, pp. 255-265). Cádiz: Bubok.
Exner-Cortens, D., Gill, L. y Eckenrode, J. (2016).Measurement of adolescent dating violence: A comprehensive review.Aggression and violent behavior, 27, 64-78.
Ferrer, V. A. y Bosch, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género: para una coeducación emocional en la agenda educativa.Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 17(1), 105-122.
Foshee, V. A. y Reyes, H. (2011). Dating abuse: Prevalence, consequences and causes.En J. R. Roger (Eds), Encyclopedia of adolescence (pp. 602-615). New York: Springer.
Foshee, V. A., Bauman, K., Ennett, S., Suchindran, C., Benefield, T., y Linder, F. (2005). Assessing the effects of the dating violence prevention program Safe Dates using random coefficient regression modeling. Science, 6(3), 245-258. doi: 10.1007 / s11121-005-0007-0
García-Pérez, R., Rebollo, A., Buzón, O., González, R., Barragán, R. y Ruiz, E. (2010). Actitudes del alumnado hacia la igualdad de género. Revista de investigación Educativa, RIE,28(1), 217-232.
Hernando, A. (2007). La prevención de la violencia de género en adolescentes. Una experiencia en el ámbito educativo.Apuntes de psicología, 25(3), 325-340.
Jiménez-Cortés, R. (2007). Discurso de género y práctica docente.Revista de investigación educativa, RIE,25(1), 59-76.
Jiménez-Cortés, R. yColás, P. (2006). Tipos de conciencia de género del profesorado en los contextos escolares. Revista de educación, 340, 415-444.
Jouriles, E. N., Rosenfield, D., Yule, K., Sargent, K. S. y McDonald, R. (2016). Predicting high-school students’ bystander behavior in simulated dating violence situations.Journal of adolescent health, 58, 345-351.
Katz, J. y Moore, J. (2013). Bystander education training for campus sexual assault prevention: An initial meta-analysis. Violence and victims, 28, 1054-1067. doi: 10.1891/0886-6708.VV-D-12-00113
Lorente, M. y Castro, P. (2009).Violencia de Género en los pequeños municipios del Estado Español. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad Centro de Publicaciones.
Martínez-García, M. A. (2011).“¿Adónde puedo ir yo?...” Violencia de género en las áreas rurales de Asturias (tesis doctoral). Universidad de Oviedo. Oviedo, Asturias.
Megías, I. y Ballesteros, J.C. (2014). Jóvenes y género. El estado de la cuestión. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (FAD).
Miller, S., Williams, J., Cutbush, S., Gibbs, D., Clinton-Sherrod, M. y Jones, S. (2015). Evaluation of the start strong initiative: Preventing teen dating violence and promoting healthy relationships among middle school students.Journal of adolescent health, 56, 514-519. doi: 10.1016/j.jadohealth.2014.11.003
Parrot, D. J. y Zeichner, A. (2003). Effects of trait anger and negative attitudes towards women on physical assault in dating relationships. Journal of family violence, 18, 301-307. doi: 10.1023/A:1025169328498
Rebollo, A. (2009). Tecnologías para la Coeducación y la Igualdad: el proyecto TEON XXI. Investigación y género: avance en las distintas áreas del conocimiento: En I. Vázquez Bermúdez (Coord.).Actas del I Congreso Universitario Andaluz "Investigación y Género: Sevilla, 17 y 18 de junio 2009, pp. 1063-1076.
Reidy, D.E., Shirk, S.D., Sloan, C.A. y Zeichner, A. (2009). Men who aggress against women.Effects of feminine gender role violation on physical aggression in hypermasculine men.Psychology of men and masculinity, 10, 1-12.
Riggs, D., Caulfield, M. y Street, E. (2000). Risk for domestic violence: Factors associated with perpetration and victimization. Journal of clinical psychology, 56(10), 1289-1316. doi: 10.1037/a0014794
Seoane, L. (2012). Violencia de pareja hacia las mujeres en población adolescente y juvenil y sus implicaciones en la salud. Madrid: Comunidad de Madrid. Consejería de Sanidad.
Shnabel, N., Bar, Y., Kende, A., Bareket, O. y Lazar, Y. (2016). Help to perpetuate traditional gender roles: Benevolent sexism increases engagement in dependency-oriented cross-gender helping. Journal of personality and social psychology, 110(1), 55-75. doi: 10.1037/pspi0000037
Simón, M. E. (2011). La igualdad también se aprende. Cuestión de coeducación. Madrid: Narcea.
Simon, T., Miller, S., Gorman-Smith, D., Orpinas, P. y Sullivan, T. N. (2010). Physical dating violence norms and behavior among 6th-grade students from four US sites. Journal of early adolescence, 30(3), 395-409. doi: 10.1177/0272431609333301
Storer, H. L., Casey, E.y Herrenkohl, T. (2015). Efficacy of bystander programs to prevent dating abuse among youth and young adults: a review of the literature. Trauma violence and abuse, 17(3), 256-269. doi: 10.1177/1524838015584361
Subirats,M. (2016). De los dispositivos selectivos en la educación: el caso del sexismo, Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 9(1), 22-36.
Tomé, A. y Rambla, X. (2001). Contra el sexismo. Coeducación y democracia en la escuela. Barcelona: Síntesis.
Valls, R., Puigvert, L., Melgar, P. y García-Yeste, C. (2016). Breaking the silence at spanish universities: findings from the first study of violence against women on campuses in Spain. Violence against women, 22(13), 1519-1539. doi: 10.1177/1077801215627511
Viejo, C. (2012). Un estudio sobre la violencia en las parejas sentimentales de los jóvenes andaluces (tesis doctoral). Universidad de Córdoba, Córdoba, España.
Downloads
Published
Issue
Section
License
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.