What is the rural school? Some reflections on the teaching reality in the multi-grade classroom

Autores/as

  • Roser Boix Universidad de Barcelona

Palabras clave:

Rural school, multigrade classroom, autonomy of learning, student-tutor, micro- system social, rural territory

Resumen

The rural school is a subject treated about form appellant and quite often from a little realistic
perspective; the vision of a school different from the graduated school still persists in ample
sectors of the society, but, in fact, every time it is more difficult to find pedagogical differences
between the classroom multigrade and the classroom of the ordinary school; in this article we
reflected envelope which supposedly stays as specific of the pedagogical practice of the rural
school, and we do from the point of view of which contributes the autonomy to it of learning of
the students, the paper of the tutorial student in a heterogeneus group, the social micro-system
that are developed in a space with as much diversity and the pedagogical potential that offers
the rural territory, all this within the framework of a school that of constant form must justify
the pedagogical value of its practice to confront the supremacy of the ordinary school.

Citas

Abbagnano, N., A. Visalberghi, A. (1992). Historia de la pedagogía. México: Fondo de Cultura Económica.

Baudrit, A. (2005). L’apprentissage cooperatif: origines et évolutions d’une méthode pédagogique. Bruxelles : De Boeck.

Bauman, Z. (2008). L’educació en un món de diàspores. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

Boix, R. (2007). L’école rurale en Catalogne. En Jean, Y. (Coord.). Géographies de l’école rurales.

Acteurs, réseaux, territoires. Ophrys Editions.

Boix, R. (Coord.) (2004). La escuela rural: funcionamiento y necesidades. Barcelona: Editorial Praxis.

Boix, R. (1995). Estrategias y recursos en la escuela rural. Barcelona: Graó-ICE.

Bustos, A. (2006). Los grupos multigrado de Educación Primaria en Andalucía. Tesis Doctoral (inédita).

Universidad de Granada.

Bustos, A. (2007). Enseñar en la escuela rural aprendiendo a hacerlo. La evolución de la identidad

profesional en las aulas multigrado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación y del

Profesorado, 11(3), 1-26. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev113COL5.pdf

Díaz Alvarado, A. (2008). Algunos avances y proyecciones en el campo de la pedagogía rural. Revista

Educare, Vol. XII, N° Extraordinario, 7-14.

Entelman, R. (2001). Teoría de los conflictos. Hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Gedisa.

Goffman, E. (2004). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu

Editores.

Hernández Rojas, G. (1997). Módulo Fundamentos del Desarrollo de la Tecnología Educativa. México:

ILCE-OEA.

Little, A (Eds.) (2008), Education for all and multigrade teaching: challenges and opportunities.

Compare: A Journal of Comparative and International Education, Vol. 38, 1469-3623.

Monereo, C. (Coord) (2001). Ser estratégico y autónomo aprendiendo. Barcelona. Graó.

Pérez Blanco, F.J. (2007). Escuela inclusiva: un concepto multidimensional. P@k-in-Redes, Revista

Digital, 1, 1-8.

Porcheddu, A. (2005). Zigmunt Bauman. Entrevista sobre la educación. Desafíos pedagógicos y

modernidad líquida. Roma: Editorial Anicia.

Santos, L. (2006). Didáctica multigrado: la circulación de los saberes en una propuesta diversificada.

Revista Quehacer Educativo, n. 81, FUM-TEP Montevideo.

Sinclair, B., McGrath, I, Lamb, T (eds) (2000). Learner Autonomy: Future Directions. Londres: Logman.

Stainback, S, Stainback, W. (2007). Aulas inclusivas. Un Nuevo modo de enfocar y unir el currículum.

Madrid: Narcea.

Subirats, M. (1983). L’escola rural a Catalunya. Barcelona: Edicions 62.

Tomlinson, C. (2003). El aula diversificada. México: Octaedro/SEP, Biblioteca para la Actualización del

Maestro.

Touraine, A. (2009). La mirada social: un marco de pensamiento distinto para el siglo XXI. Barcelona:

Paidós Ibérica.

Touraine, A. (1987). Actores y sistema políticos en América Latina. Programa regional de empleo para

América Latina y el caribe. (PREALC). Santiago de Chile.

Vera Batista, J.L. (2005) Fundamentos teóricos y prácticos de la autonomía de aprendizaje en la

enseñanza de las lenguas extranjeras. Revista Recre@rte, n. 3. Disponible en:

http://www.iacat.com/revista/recrearte/recrearte03/vera/autonomia.htm

Yadarola, M.E. (2006). Una mirada desde y hacia la Educación Inclusiva. Boletín Electrónico de

IntegraRed. Disponible en: http://www.integrared.org.ar/links_internos/06/notas/04/index.asp.

Descargas

Publicado

2011-09-01