Cómo citar este artículo:
Sierra-Daza, M.C., & Fernández-Sánchez,
M.R. (2022). Las tecnologías como elemento mediador de procesos de
autoinclusión digital de mujeres rurales [Technologies as a mediating element
of processes of digital self-inclusion of rural women]. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 64, 55-78. https://doi.org/10.12795/pixelbit.93288
RESUMEN
El presente artículo recoge una investigación sobre el
proceso de autoinclusión digital de mujeres de zonas rurales extremeñas. El
objetivo central es identificar los facilitadores de inclusión de las mujeres
rurales en las tecnologías digitales, abordando la autodefinición sobre el
nivel de autonomía en el manejo de estos medios, y la existencia de diferencias
en la percepción sobre estos facilitadores en función de la edad. Para ello, se
parte de un enfoque cuantitativo y una metodología descriptiva, mediante la
aplicación del Cuestionario SIRWOP a una muestra aleatoria de 400 mujeres
(entre 15 y 75 años) de entornos rurales situados en la provincia de Cáceres.
Los resultados obtenidos, revelan diferentes niveles de autonomía, donde las
mujeres jóvenes con más estudios e ingresos presentan un mejor desempeño tecnológico.
También, se observan diferencias en la valoración de los posibilitadores para
el uso de las tecnologías, así las mujeres jóvenes cuentan con un mayor apoyo
del entorno. En general, existe una percepción positiva sobre los aspectos
facilitadores de inclusión digital, destacando el apoyo de familiares, y un
mejor acceso a las tecnologías. Para concluir, se ofrecen orientaciones
dirigidas a la promoción de medidas enfocadas al desarrollo de habilidades
digitales avanzadas y usos rutinarios.
ABSTRACT
This article includes an
investigation on the process of digital self-inclusion of women from rural
areas of Extremadura. The main objective is to identify the facilitators of
inclusion of rural women in digital technologies, addressing the self-definition
of the level of autonomy in the management of these media and the existence of
differences in the perception of these facilitators based on age. To do this,
we start from a quantitative approach and a descriptive methodology by applying
the SIRWOP Questionnaire to a random sample of 400 women (between 15 and 75
years old) from rural settings located in the province of Cáceres. The results
obtained reveal different levels of autonomy where young women with more
education and income present better technological performance. Also,
differences are observed in the assessment of enablers for the use of
technologies, so young women have greater support from the environment. In
general, there is a positive perception about the facilitating aspects of
digital inclusion, highlighting the support of family members and better access
to technologies. To conclude, guidelines are offered aimed at promoting
measures focused on the development of advanced digital skills and routine
uses.
PALABRAS CLAVES · KEYWORDS
TIC, género, brecha digital, ecologías del
aprendizaje, inclusión digital, mujer rural.
ICT, gender, digital divide, ecologies of learning,
digital inclusion, rural women.
1. Introducción
Las Tecnologías de la
Información y de la Comunicación (TIC) ofrecen importantes oportunidades
sociales, laborales, económicas y educativas a las personas (Jiménez-Cortés,
2016; Lwoga & Chigona, 2019; Mivehchi, 2019; Rouhani, 2019; Sangrà et al.,
2019; Summers et al., 2020; Suwana, 2017; Yu & Cui, 2019). Al respecto,
algunos estudios destacan la contribución de las TIC al empoderamiento de
colectivos en riesgo de exclusión digital como mujeres, mejorando su
visibilidad (Chatterjee et al., 2020; Del Prete et al., 2013; Fernández, 2015;
Rodríguez-Díaz & Jiménez-Cortés, 2020; Sánchez-Oro & Fernández-Sánchez,
2017; Shamburg, 2020; Summers et al., 2020; Vico-Bosch & Rebollo-Catalán,
2018). En este sentido, la digitalización debe ir acompañada de una formación
basada en el adecuado manejo de las TIC, que garantice una inclusión digital
más igualitaria (Pirhonen et al., 2020).
No obstante, el ejercicio de
una ciudadanía digital inclusiva constituye uno de los principales retos
políticos. Así, la Agenda Digital para Europa y la Agenda Digital para España
promueven diferentes planes estratégicos destinados a lograr una participación
más democrática en la Sociedad de la Información (Rodríguez-Díaz &
Jiménez-Cortés, 2020). En concreto, la Agenda Digital para España impulsa el
Plan de inclusión digital y empleabilidad, cuya finalidad es promover una
efectiva alfabetización digital, que permita erradicar la brecha digital de
género, que posiciona en situación de desventaja a las mujeres con respecto al
acceso y manejo de las tecnologías digitales (Rodríguez-Díaz &
Jiménez-Cortés, 2020). En este sentido, los organismos públicos reconocen los
beneficios que pueden proporcionar las TIC, y conceden prioridad a las mujeres
como colectivo en riesgo de exclusión digital (Rodríguez-Díaz &
Jiménez-Cortés, 2020; Verges, 2012; Vico-Bosch & Rebollo-Catalán, 2018).
1.1 Relación TIC y género
Los desarrollos tecnológicos
proporcionan un amplio abanico de posibilidades educativas, pero también
constituyen un reflejo de las desigualdades existentes como es la brecha
digital de género (Chetty et al., 2018; Suwana, 2017; Zheng & Walsham,
2020). Al respecto, algunos autores identifican factores de riesgo de exclusión
digital como la edad, la situación geográfica (Friemel, 2016; Vernia-Carrasco,
2021; Vico-Bosch & Rebollo-Catalán, 2018; Zheng & Walsham, 2020), el
nivel educativo, el género, la disposición de ingresos, y la escasa
representación de mujeres en ámbitos tecnológicos (Friemel, 2016;
González-Ramos et al., 2017; Novo-Corti et al., 2014; Soria-Guzmán, 2021),
generándose una discriminación multifactorial contra la mujer (Vera-Viteri et
al., 2019).
A su vez, la actual situación
de pandemia derivada de la COVID-19 acentúa la brecha digital en colectivos en
riesgo, tales como: mayores (Del Prete et al., 2013; Pirhonen et al., 2020;
Vernia-Carrasco, 2021), mujeres, y personas de entornos rurales (Zheng &
Walsham, 2020). Por otro lado, durante la pandemia, las tecnologías digitales
constituyen el principal medio de comunicación y ocio (Vernia-Carrasco, 2021).
En este sentido, medios como las tecnologías móviles o las redes sociales
pueden generar aprendizajes ubicuos en diferentes contextos (formal, no formal
e informal) y momentos, facilitando la adquisición de competencias digitales
esenciales para el adecuado ejercicio de la ciudadanía (Díez-Gutiérrez &
Díaz-Nafría, 2018; Martínez-Rodríguez & Benítez-Corona, 2020; Rodrigo &
Tabuenca, 2020; Rodríguez-Zidan et al., 2019; Virtanen et al., 2018).
Es decir, las TIC generan
formas de aprendizaje continuas, abiertas, colaborativas y creativas, dando
lugar a un aprendizaje permanente, experiencial y personal (Díez-Gutiérrez
& Díaz-Nafría, 2018; Sangrà et al., 2019). Al respecto, un estudio reciente
de Rebollo-Catalán et al. (2016), demuestra que una mayor variedad de
estrategias y formas de aprender se corresponde con un mayor nivel de
competencia digital. Así, es necesaria una alfabetización digital permanente
(Díez-Gutiérrez & Díaz-Nafría, 2018; Kuo et al., 2013). Para ello, resulta
crucial conocer aquellos factores que contribuyen a la inclusión digital,
evitando situaciones de exclusión y aislamiento en colectivos en riesgo como
mujeres de entornos rurales.
1.2 Facilitadores de inclusión digital de mujeres
rurales
Los estudios sobre la
inclusión de las mujeres de zonas rurales en las tecnologías, y, en especial,
en las redes sociales, identifican la competencia tecnológica con factores de
inclusión digital vinculados con el contexto y apoyo social percibido
(Fernández, 2015; Rebollo-Catalán & Vico-Bosch, 2014). En especial, el
apoyo social aparece como un factor determinante de la inclusión de las mujeres
de zonas rurales en redes sociales como Facebook, Tuenti o Twitter
(Rebollo-Catalán & Vico-Bosch, 2014). Al respecto, Fernández (2015) señala
los siguientes posibilitadores de acceso a las tecnologías en mujeres rurales,
éstos son: necesidad de entorno animador, transversalidad de las TIC,
reconocimiento interno y externo de las propias capacidades, y contribución de
políticas públicas en este ámbito.
Así, estos aspectos recogen
una amplia variedad de facilitadores para el uso de las tecnologías. Entre
ellos, destaca el papel que asumen las políticas públicas en la dotación y
facilitación de recursos y servicios necesarios, para la promoción de la equidad
de género en el uso de las TIC. En este sentido, los facilitadores son claves
en el proceso de inclusión digital de las mujeres en las tecnologías digitales
(Verges, 2012). Este aspecto, hace necesario el desarrollo de estudios que se
interesen por los aspectos facilitadores implicados en los procesos de
inclusión digital de las mujeres (García Aguilera et al., 2021; Jiménez-Cortés
et al., 2017; Mayor-Buzón et al., 2019; Thompson & Paul, 2020; Vico-Bosch
& Rebollo-Catalán, 2018, 2019), y en especial, procedentes de entornos
rurales (Jiménez-Cortés, 2016, 2019; Jiménez-Cortés et al., 2015;
Rebollo-Catalán & Vico-Bosch, 2014; Sánchez-Muros & Jiménez-Rodrigo,
2013; Sánchez-Oro & Fernández-Sánchez, 2017). Además, la promoción de
habilidades digitales constituye una estrategia para combatir la brecha digital
de género (Chetty et al., 2018; Jiménez-Cortés et al., 2017; Sobieraj &
Krämer, 2020; Vernia-Carrasco, 2021). Así, el desarrollo de investigaciones que
aborden el impacto de las medidas políticas en materia TIC, puede constituir un
aspecto clave (Verges, 2012).
En el contexto internacional,
existen estudios mixtos que abordan la apropiación TIC por parte de mujeres
rurales, destacando el potencial de estas herramientas para la capacitación
digital de las mismas (Chatterjee et al., 2020; Lwoga & Chigona, 2019;
Mivehchi, 2019; Rouhani, 2019; Yu & Cui, 2019). A nivel nacional, se
localizan estudios cuantitativos previos que tratan la participación de mujeres
rurales en las redes sociales (Jiménez-Cortés, 2016; Jiménez-Cortés et al.,
2015; Rebollo-Catalán & Vico-Bosch, 2014). Si bien, son inferiores los
estudios que tratan la percepción sobre los aspectos facilitadores de inclusión
de las mujeres en las TIC (Rebollo-Catalán & Vico-Bosch, 2014; Sánchez-Oro
& Fernández-Sánchez, 2017; Verges, 2012), y, en específico, planteados en
la región española eminentemente rural. Dicho esto, la presente investigación,
desde un enfoque cuantitativo, pretende identificar los facilitadores de
inclusión de las mujeres rurales en las tecnologías digitales. Para ello, se
parte de las siguientes preguntas de investigación: ¿qué aspectos influyen en
la autodefinición sobre el nivel de autonomía en el manejo de las TIC de las
mujeres rurales? ¿Qué aspectos facilitan la inclusión digital de las mujeres
rurales extremeñas?
2. Metodología
Hipótesis 1. Existen diferencias en la valoración de facilitadores de
inclusión digital entre las mujeres rurales extremeñas en función de la edad.
Este estudio se plantea con
mujeres residentes en dieciséis localidades de entre 501 y 2000 habitantes de la
provincia de Cáceres. El universo del estudio se corresponde con 8271 mujeres,
contando con una muestra final de 400 participantes. Para ello, se selecciona
una muestra de mujeres (entre 15 y 75 años) de zonas rurales extremeñas
mediante muestreo aleatorio estratificado. La muestra seleccionada son mujeres
que ya usan recursos tecnológicos para diversas finalidades (mujeres
«conectadas»), para lo que se han establecido unas preguntas filtro basadas en
indicadores de competencia digital. El tamaño de la muestra parte de un margen
de error de ±4,8%, para un nivel de confianza del 95%, y del supuesto de máxima
variabilidad de la proporción (p/q=50%).
Respecto
a la edad de las participantes, la edad «de 15 a 34 años» es la más frecuente,
está formada por 147 mujeres, que supone un 36,8%. La segunda edad más común es
«de 55 a 75 años» (33,3%), que conforman 123 mujeres. Por último, la proporción
inferior de participantes se sitúan en el rango «de 35 a 54 años», siendo un
total de 120 mujeres (30%). En relación con el estado civil, la mitad de las
mujeres están casadas (48,5%), un 26,4% solteras, un 14,6% viudas, y un 10,6%
divorciadas. En cuanto al nivel académico, un 23,8% presenta estudios de
secundaria, el 23,3% cuenta con estudios de primaria, el 21,1% no disponen de
estudios, el 13,8% presenta estudios universitarios, el 9,8% dispone de
formación profesional, el 8% cuenta con bachillerato, y un 0,3% dispone de
doctorado. Por su parte, la mayoría de las mujeres se autoposiciona en la
categoría de clase media (72,6%), seguido de las que se consideran de clase
media baja (15%), y las que se perciben de clase media alta (8,4%).
2.1 Instrumentos
El principal instrumento
utilizado en esta investigación se corresponde con el SIRWOP-Questionnaire
(W&R-ICT, Women & Rural). Este cuestionario permite identificar los
motivos, facilitadores y estrategias que activan las mujeres rurales extremeñas
en el proceso de autoinclusión en las tecnologías digitales. Así, el
instrumento incluye: datos sociodemográficos; cinco ítems de escala nominal
sobre usos específicos de tecnologías digitales; noventa y cuatro ítems de
escala tipo Likert, con una valoración de 1 a 5 (donde 1 es «nada» y 5 es
«mucho»); y un ítem abierto referido a otros aspectos, que forma parte de la
escala de facilitadores TIC. En concreto, los ítems cuantitativos se integran
en diez grandes escalas, que permiten describir los motivos, facilitadores y
mecanismos TIC de las mujeres rurales. En especial, este trabajo se apoya en
las tres escalas referidas a facilitadores TIC (Tabla 1). Por su parte, el
instrumento reúne las condiciones de confiabilidad y validez, contando con un
coeficiente de Alfa de Cronbach superior a .80 en la mayoría de las escalas.
Asimismo, la versión final del cuestionario presenta una fiabilidad alta de
.989 próxima al valor 1.
Tabla 1
Número de ítems por escala del cuestionario
Escalas |
Número de ítems |
Ítems |
Alfa |
7. Facilitadores de la autoinclusión en las tecnologías
digitales. |
9 |
38,
39 y 40 (de 40.1 a 40.7) |
.896 |
8. Las TIC me han facilitado… |
9 |
41,
42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 y 49 |
.930 |
9. Dependencia de las TIC y desarrollo rural. |
9 |
50,
51, 52, 53, 54, 55, 56, 57 y 58 |
.666 |
Nota. Alfa de Cronbach de las escalas
seleccionadas.
En este estudio, se contactó
con los Ayuntamientos de las diferentes localidades, explicando los objetivos
del proyecto, y se solicitó el contacto de las representantes de las
asociaciones de mujeres. Tras contactar y concertar cita previa con las representantes
de las asociaciones, se ofreció información sobre la investigación, y se
aplicaron los cuestionarios de autocumplimentación individual (con una duración
de 30 minutos). Tras la aplicación masiva de cuestionarios, se procedió al
procesamiento de los datos, realizando una asignación de códigos, con la
finalidad de garantizar el anonimato de las mujeres.
Seguidamente, se realizó el
análisis de datos con el paquete estadístico SPSS en su versión 26. Así, se
desarrollaron análisis descriptivos y se obtuvieron frecuencias y porcentajes
de los datos sociodemográficos y de la totalidad de ítems del cuestionario. A
su vez, se aplicaron las pruebas Chi cuadrado de Pearson y Correlación de
Spearman a las variables sociodemográficas analizadas junto con la variable
predictora autodefinición en el nivel de manejo TIC, con el objetivo de
determinar la influencia de factores que puedan incidir en el nivel de
autonomía tecnológica de las mujeres rurales extremeñas. Por su parte, se
aplicó la prueba de normalidad Kolmogorov-Smirnov, con la finalidad de
identificar diferencias en la valoración de los ítems de tipo escala asociados
a los facilitadores TIC por edad. Dicha prueba, determinó la aplicación de
pruebas no paramétricas (p<.05), y en concreto, el empleo de la prueba H de
Kruskal Wallis para muestras independientes
3. Análisis y resultados
Los resultados obtenidos, relacionados con el objetivo
del estudio y las preguntas de investigación planteadas, recogen información
detallada sobre los aspectos que intervienen en el nivel de autonomía en el
manejo de las TIC de las mujeres rurales, y la valoración de las escalas de
facilitadores para el uso de las TIC en función de la edad de las
participantes.
3.1 Autodefinición en el manejo de las TIC
La variable autodefinición en
el manejo de las TIC se analizó junto con las variables sociodemográficas, que
incluye: edad, nivel de estudios y clase social, con la finalidad de conocer
los factores que influyen en el nivel de manejo de las tecnologías digitales
por parte de las mujeres rurales extremeñas. A continuación, se ofrecen los
resultados obtenidos por variable:
«Edad y nivel de autonomía en
el manejo de las TIC». Existe un nivel de autonomía TIC diferente en función de
la edad, más de la mitad de las mujeres que pertenecían al grupo de edad de 15
a 34 años, se definieron como expertas (69,2%), seguido de avanzadas (63,8%).
En cuanto al grupo de edad comprendido entre 35 y 54 años, el porcentaje más
alto lo alcanzaron las mujeres que se autodefinieron como usuarias (32,4%),
seguidas de las que se consideraron avanzadas y expertas. Al igual, las
participantes mayores se posicionaron como usuarias (41%), seguido de las que
se definieron como avanzadas (12,8%). Por el contrario, pocas mujeres de este
grupo de edad se consideraron expertas (7,7%). Por su parte, la prueba Chi
cuadrado de Pearson determinó la existencia de diferencias significativas entre
las variables rangos de edad y el auto posicionamiento en el manejo de las TIC
(v=52,461; p=.000). En general, las variables presentan una asociación baja,
dándose una correlación negativa (Rho de Spearman=-.354 y V de Cramer=.256), lo
que supone que no existe un mejor desempeño TIC a mayor edad.
«Nivel educativo y nivel de
autonomía en el manejo de las TIC». En general, las variables presentan una
correlación positiva y una asociación media (Rho de Spearman=.513 y V de
Cramer=.413). En este caso, se comprueba que la correlación es importante entre
el nivel de estudios y el nivel de manejo de las TIC. Cuantos más estudios
tenían las mujeres rurales, más consideraron su capacidad en el manejo de estas
herramientas. El porcentaje más alto en el grupo de usuarias, no disponían de
estudios (96,4%). En el grupo de mujeres avanzadas en el manejo de las TIC, un
59% realizaron estudios de formación profesional, y la mayor puntuación del
grupo de mujeres expertas con un 14,5%, disponían de estudios universitarios.
«Clase social y nivel de
autonomía en el manejo de las TIC». Existe una autodefinición en el manejo de
las TIC variada en función de la clase social. Así, el porcentaje más alto
referido a clase baja (4,5%) y clase media baja (18,6%) se obtuvo en la
autodefinición referida a un manejo de tecnologías a nivel de usuarias,
destacando la ausencia de mujeres consideradas expertas en estas dos categorías
(0%). Respecto a la categoría clase media, la mayoría de las mujeres se
consideraron avanzadas (76,1%), seguidas de usuarias (71,8%) y expertas
(63,6%). En cuanto a la categoría clase media alta, la mayor parte de las
mujeres se percibieron como expertas (36,4%), y el porcentaje más alto con 1,1%
obtenido en clase alta, se asoció con mujeres avanzadas. Por su parte, la
prueba Chi cuadrado de Pearson arrojó diferencias significativas entre las
variables clase social y autodefinición TIC (v=35,108 y p=.000). A su vez, las
variables presentan una asociación baja, dándose una correlación positiva entre
la autodefinición TIC y la clase social (Rho de Spearman=.271 y V de
Cramer=.211). Es decir, las participantes con más ingresos se consideraron con
mejor desempeño tecnológico.
3.2 Valoración de las escalas de facilitadores TIC
También, los resultados del
estudio recogen los hallazgos asociados a las tres escalas de facilitadores
para el uso de las TIC en mujeres rurales. Respecto a la valoración de la
escala correspondiente con facilitadores de autoinclusión en las tecnologías
digitales, la mayoría de las participantes afirmaron disponer de recursos
suficiente para acceder a las TIC (una media de 3,2 sobre 5): el 62% manifestó
tener bastante/muchos recursos económicos para este fin. El agente facilitador
para entrar en el mundo de las TIC fue, en primer lugar, la familia (media de
3,5), seguido de las amistades (media de 3), a bastante más distancia se sitúan
otros actores (el trabajo, cursos de formación, espacios públicos,
asociaciones, etc.). Así, la familia se muestra como el principal agente de
socialización en las TIC, de modo que el acceso a estas herramientas fue a
través de la familia en mucho/bastante para el 76,7% de las encuestadas.
En cuanto a la percepción
sobre la escala por edad, la prueba H de Kruskal Wallis arrojó los siguientes
valores (Tabla 2). En general, los datos obtenidos revelaron una valoración
similar en la mayor parte de los ítems referidos al primer contacto TIC facilitado
por: familia (χ2=0,502; p=.778); trabajo (χ2=5,151; p=.076);
formación (χ2=3,508; p=.173); asociación (χ2=1,084; p=.582); otras
personas (χ2=5,212; p=.074); y por otros aspectos, que engloba el
aprendizaje por sí misma (χ2=5,606; p=.061). Así, solo se identificaron
diferencias significativas en la valoración de estos cuatro facilitadores:
·
Ítem 38. Tengo acceso a
dispositivos (móvil, tablet, ordenador) para poder beneficiarme de las ventajas
de las TIC (χ2=68,322; p=.000), donde el rango promedio superior
perteneció al grupo de edad de 15 a 34 años (246,12), seguido del grupo de edad
de 35 a 54 años (200,35). Por el contrario, la puntuación inferior se asoció
con mujeres con edades entre 55 y 75 años (138,94).
·
Ítem 39. Tengo los recursos
económicos necesarios para adquirir tecnologías digitales (χ2=9,733;
p=.008). Como se puede observar en la tabla, la puntuación más alta se
correspondió con el grupo de edad de 15 a 34 años (216,56), seguido del grupo
de edad de 35 a 54 años, y, por último, se sitúo el rango de edad entre 55 y 75
años (176,08).
·
Ítem 40.2. Primer contacto con
las tecnologías facilitado por amistades (χ2=12,026; p=.002). Al igual que
sucede en los dos ítems anteriores, las mujeres más jóvenes fueron quienes
valoraron de forma más positiva este aspecto, alcanzando un rango promedio de
116,07.
·
Ítem 40.5. Primer contacto con
las tecnologías digitales facilitado por el espacio público (χ2=12,026;
p=.002). También, las mujeres jóvenes realizaron una valoración más positiva,
obteniendo un rango promedio de 91,91.
Valoración de la escala sobre facilitadores de
autoinclusión digital por edad
7. FACILITADORES DE LA AUTOINCLUSIÓN EN LAS TECNOLOGÍAS DIGITALES |
De
15 a 34 años Promedio |
De
35 a 54 años Promedio |
De
55 a 75 años Promedio |
χ2 |
Sig. |
38. Tengo acceso a dispositivos
(móvil, tablet, ordenador) para poder beneficiarme de las ventajas de las
TIC. |
246,12 |
200,35 |
138,94 |
68,322 |
.000 |
39. Tengo los recursos económicos
necesarios para adquirir tecnologías digitales. |
216,56 |
192,55 |
176,08 |
9,733 |
.008 |
40. Mi primer contacto con las
tecnologías fue facilitado por… |
- |
- |
- |
- |
- |
40.1. Mi familia. |
166,29 |
158,78 |
160,21 |
.502 |
.778 |
40.2. Mis amistades. |
116,07 |
94,15 |
84,06 |
12,560 |
.002 |
40.3. Mi trabajo. |
86,78 |
71,21 |
70,59 |
5,151 |
.076 |
40.4. Un curso de formación. |
91,34 |
82,76 |
75,19 |
3,508 |
.173 |
40.5. Un espacio público (escuela,
biblioteca, telecentro, etc.). |
91,91 |
68,26 |
66,59 |
12,026 |
.002 |
40.6. Una asociación. |
59,84 |
60,43 |
66,85 |
1,084 |
.582 |
40.7. Otros (autoaprendizaje). |
40,40 |
28,91 |
29,96 |
5,212 |
.074 |
Nota. Prueba H de Kruskal Wallis.
Respecto a la valoración de la escala sobre los aspectos que facilitan
las TIC, las participantes destacaron que les resultó imprescindible contar con
las tecnologías en el ámbito laboral, alcanzando un 36,3% en la opción mucho, y
también, destacaron la facilidad de uso de las herramientas tecnológicas con un
46,4% en la opción bastante. En concreto, las TIC facilitan a estas mujeres
muchas cosas en sus vidas cotidianas: ocio, tiempo libre, acceso a información
básica, y colaboración eficaz con otras personas. Las puntuaciones más bajas se
dan cuando se trata de mejorar/encontrar empleo (2,2 punto sobre 5) y realizar/ampliar
estudios (2,6 puntos sobre 5). Por ejemplo, el 62,3% de las encuestadas
consideraron que nada/poco «el uso de las TIC me ha facilitado
encontrar/mejorar empleo».
A su vez, la prueba H de Kruskal Wallis arrojó diferencias
significativas en la valoración de los ítems asociados a los beneficios que le
han ofrecido las TIC a las mujeres rurales en función de la edad, estos son:
realizar/ampliar estudios (χ2=98,973; p=.000); encontrar/mejorar empleo
(χ2=82,957; p=.000); oportunidades de ocio (χ2=79,238; p=.000);
reunir conocimientos básicos (χ2=85,500; p=.000); uso intuitivo de las
tecnologías (χ2=76,689; p=.000); experiencia previa (χ2=66,159;
p=.000); trabajo (χ2=48,969; p=.000); colaboración (χ2=48,206;
p=.000); y proceso de aprendizaje (χ2=75,046; p=.000). En concreto, el
estadístico h más alto se obtuvo en el ítem referente a que las TIC les han
facilitado realizar o ampliar estudios, repercutiendo favorablemente en su
formación. En todos los casos, las mujeres jóvenes fueron las que realizaron la
mejor valoración.
Por su parte, la escala sobre dependencia TIC y desarrollo rural muestra
que las mujeres rurales dependían de estas herramientas en una medida importante
(la media está por encima de 3 sobre 5) en las situaciones personales,
laborales y sociales. Además, se consideraron con capacidades suficientemente
para utilizarlas ahora y en el futuro. En cuanto a las implicaciones de la
administración en su promoción, se observó una contradicción: por un lado, una
parte importante (3,6 sobre 5) entiende que «las instituciones públicas están
favoreciendo el uso de las TIC». Pero, por otro lado, es menor el número de
mujeres que entienden que «gracias a las políticas públicas he podido emprender
con ayuda de las tecnologías» (2,5 sobre 5). Por ejemplo, en relación con el
ítem anterior, el 53,3% de las mujeres decían que nada/poco «con las políticas
públicas he podido emprender con ayuda de las tecnologías».
Respecto a la valoración de la escala por edad, los datos obtenidos
determinaron una valoración diferente en cinco de los nueve ítems entre los
grupos de edad. La Tabla 3 muestra un nivel de significación inferior que .05,
evidenciando diferencias significativas en los siguientes ítems:
·
Ítem 51. No puedo prescindir
de las TIC en situaciones laborales (χ2=22,560; p=.000), donde el grupo de
55 a 75 años ofreció la valoración más positiva (234,24), seguido de las edades
entre 34 y 54 años (183,46), situándose en última posición el rango de edad
entre 15 y 34 años (175,49).
·
Ítem 52. No puedo prescindir
de las TIC en situaciones sociales (χ2=7,196; p=.027). En la valoración de
este ítem, al igual que sucedió en el anterior, el grupo de edad entre 55 y 75
años obtuvo la puntuación más alta (215,66), presentando la percepción más
positiva al respecto.
·
Ítem 53. Considero que tengo
capacidades suficientes para utilizar las TIC ahora y en el futuro
(χ2=75,405; p=.000). En este caso, las mujeres más jóvenes fueron las que
mostraron la valoración más positiva (253,85).
·
Ítem 54. Percibo que es más
fácil usar hoy en día las TIC (χ2=54,053; p=.000). Al igual que en la
valoración del ítem 53, las mujeres jóvenes alcanzaron la puntuación alta
(241,30).
·
Ítem 58. Creo que mi papel como mujer se ha hecho más
importante gracias a las tecnologías (χ2=15,501; p=.000). También, en este ítem, las mujeres
entre 15 y 34 años realizaron la valoración más positiva (221,59).
En relación a los ítems con valoración similar en función de la edad
(p>.05), se encuentran: dependencia de las TIC para situaciones personales;
promoción de las TIC por parte de las instituciones; políticas TIC de
emprendimiento; y promoción de políticas TIC vinculadas con acciones
formativas. Dicho esto, se puede afirmar que los resultados obtenidos permiten
confirmar la hipótesis de trabajo, identificándose diferencias significativas
en la valoración de la mayoría de los ítems de las escalas de facilitadores TIC
en función de la edad de las participantes.
Tabla 3
Valoración de la
escala sobre dependencia de las TIC por edad
9. DEPENDENCIA DE LAS TIC Y DESARROLLO RURAL |
De 15 a 34 años Promedio |
De 35 a 54 años Promedio |
De 55 a 75 años Promedio |
χ2 |
Sig. |
50. No puedo prescindir de las TIC en situaciones personales. |
185,53 |
199,31 |
210,73 |
3,594 |
.166 |
51. No puedo prescindir de las TIC en situaciones laborales. |
175,49 |
183,46 |
234,24 |
22,560 |
.000 |
52. No puedo prescindir de las TIC en situaciones sociales. |
179,96 |
197,21 |
215,66 |
7,196 |
.027 |
53. Considero que tengo capacidades suficientes para utilizar las TIC
ahora y en el futuro. |
253,85 |
191,53 |
139,95 |
75,405 |
.000 |
54. Percibo que es más fácil usar hoy en día las TIC. |
241,30 |
194,85 |
147,67 |
54,053 |
.000 |
55. Creo que las instituciones públicas están favoreciendo el uso de las
TIC. |
199,64 |
205,82 |
186,30 |
2,074 |
.354 |
56. Gracias a las políticas públicas he podido emprender con ayuda de las
tecnologías. |
212,88 |
189,54 |
187,48 |
4,594 |
.101 |
57. He notado que, gracias a las políticas en zonas rurales que han
facilitado formaciones y proyectos, ha aumentado mi conocimiento de las
tecnologías. |
208,04 |
192,15 |
185,88 |
2,971 |
.226 |
58. Creo que mi papel como mujer se ha hecho más importante gracias a las
tecnologías. |
221,59 |
188,60 |
170,56 |
15,501 |
.000 |
Nota. Prueba H de
Kruskal Wallis.
4. Discusión y Conclusiones
Los resultados obtenidos,
permiten alcanzar el objetivo de investigación planteado, obteniendo un
conocimiento sobre los posibilitadores de inclusión digital de las mujeres
rurales extremeñas, así como de los aspectos que determinan su participación en
las tecnologías digitales. Al igual que sucede en estudios previos, las
participantes de este estudio presentan un nivel de autonomía básico en el
manejo de las TIC, seguido de aquellas con conocimientos avanzados y expertos
(García Aguilera et al., 2021; Jiménez-Cortés et al., 2015, 2017). En concreto,
las mujeres rurales mayores tienden a autodefinirse como usuarias en el manejo
de las TIC, y las jóvenes como expertas y avanzadas. De acuerdo con esto,
destaca la persistencia de una brecha digital intergeneracional señalada en
estudios previos (Del Prete et al., 2013; Vernia-Carrasco, 2021; Zheng &
Walsham, 2020).
Asimismo, este estudio permite
identificar factores que influyen en el nivel de autonomía en el manejo de las
TIC por parte de las mujeres, tales como: el nivel educativo o la clase social
(Novo-Corti et al., 2014; Sánchez-Muros & Jiménez-Rodrigo, 2013). Así,
aquellas mujeres sin estudios forman parte del grupo de usuarias en el manejo
de las TIC, y las mujeres con estudios superiores se autoposicionan como
expertas. También, las barreras económicas influyen en el uso de las
tecnologías digitales (Novo-Corti et al., 2014; Sánchez-Muros &
Jiménez-Rodrigo, 2013). Así, las mujeres de clase media alta tienden a
considerarse expertas, y las participantes de clase baja se perciben como
usuarias.
Respecto a los facilitadores
para el uso de las TIC, destaca el primer contacto con las tecnologías
facilitado por el entorno animador, y, en especial, a través del apoyo recibido
por familiares (Rebollo-Catalán & Vico-Bosch, 2014; Verges, 2012). Como
sucede en estudios previos, la familia constituye el contexto de referencia en
los conocimientos tecnológicos iniciales de las mujeres rurales (Vico-Bosch
& Rebollo-Catalán, 2018, 2019), destacando el aprendizaje informal en este
ámbito. Además, este estudio evidencia el manejo intuitivo de las TIC y un
acceso mayoritario, siendo las mujeres jóvenes quienes más perciben este
aspecto. Por otro lado, las mujeres mayores a diferencia de las jóvenes
destacaron la dependencia de las TIC en los ámbitos laboral y social.
Por su parte, la investigación
refleja una mejora del acceso a los dispositivos tecnológicos derivado de las
medidas políticas en materia de tecnología (Fernández, 2015; Sánchez-Oro &
Fernández-Sánchez, 2017). En este sentido, la evaluación y seguimiento de las
distintas actuaciones públicas promovidas desde las políticas, puede ayudar a
valorar el impacto del género y la consecución de sus objetivos marcados
(Fernández, 2015; Verges, 2012). Así, esta investigación ofrece implicaciones
orientadas a la promoción de medidas y acciones formativas en el ámbito de las
TIC destinadas al perfeccionamiento de habilidades digitales, dirigidas a
colectivos en riesgo de exclusión como son mujeres adultas y de entornos rurales,
que sean continuadas en el tiempo, y que unan la educación formal e informal.
Como principal limitación,
cabe señalar que este estudio se plantea con un grupo específico, por ello,
sería interesante desarrollar investigaciones con otros grupos y diferentes
perfiles de mujeres. Asimismo, destaca la ausencia de técnicas cualitativas
complementarias, que permita afianzar los hallazgos de investigación. Por ello,
sería de utilidad desarrollar estudios cualitativos y mixtos en este ámbito,
que aborden la transversabilidad de las TIC (Verges, 2012). En especial, es
necesario prestar atención a usos tecnológicos rutinarios y creativos por parte
de mujeres de zonas rurales. Para concluir, es destacable que las mujeres
rurales extremeñas son conscientes del papel que ejercen las tecnologías en la
sociedad actual y de los esfuerzos que realizan los organismos públicos en la
dotación de recursos tecnológicos, ofreciendo una valoración positiva de las
diferentes escalas asociadas a los facilitadores para el uso de las TIC. Si
bien, es necesario el desarrollo de medidas políticas con perspectiva de
género, que garanticen una efectiva inclusión digital.
La presente publicación ha
sido posible gracias a la financiación concedida por la Consejería de Economía,
Ciencia y Agenda Digital de la Junta de Extremadura y por el Fondo Europeo de
Desarrollo Regional de la Unión Europea a través de la ayuda de referencia
GR21137.
Technologies as
a mediating element in digital self-inclusion processes among rural women
1.
Introduction
Information and Communication Technologies (ICT) offer
important social, labor, economic and educational opportunities to people
(Jiménez-Cortés, 2016; Lwoga & Chigona, 2019; Mivehchi, 2019; Rouhani,
2019; Sangrà et al., 2019; Summers et al., 2020; Suwana, 2017; Yu & Cui,
2019). In this regard, some studies highlight the contribution of ICTs to the
empowerment of groups at risk of digital exclusion such as women, improving
their visibility (Chatterjee et al., 2020; Del Prete et al., 2013; Fernández,
2015; Rodríguez-Díaz & Jiménez-Cortés, 2020; Sánchez-Oro &
Fernández-Sánchez, 2017; Shamburg, 2020; Summers et al., 2020; Vico-Bosch &
Rebollo-Catalán, 2018). In this sense, digitization must be accompanied by
training based on the proper handling of ICTs, which guarantees more
egalitarian digital inclusion (Pirhonen et al., 2020).
However, the exercise of an inclusive digital
citizenship is one of the main political challenges. Thus, the Digital Agenda
for Europe and the Digital Agenda for Spain promote different strategic plans
aimed at achieving a more democratic participation in the Information Society
(Rodríguez-Díaz & Jiménez-Cortés, 2020). The Digital Agenda for Spain in
particular, promotes the Digital Inclusion and Employability Plan, whose
purpose is to promote effective digital literacy, allowing for the eradication
of the digital gender gap, which places women at a disadvantage with respect to
access and use of digital technologies (Rodríguez-Díaz & Jiménez-Cortés,
2020). In this sense, public agencies recognize the benefits that ICTs can
provide and give priority to women as a group at risk of digital exclusion
(Rodríguez-Díaz & Jiménez-Cortés, 2020; Verges, 2012; Vico-Bosch &
Rebollo-Catalán, 2018).
1.1. Relationship between ICT and gender
Technological developments provide a wide range of
educational possibilities but they are also a reflection of existing
inequalities such as the digital gender divide (Chetty et al., 2018; Suwana,
2017; Zheng & Walsham, 2020). Some authors identify risk factors for
digital exclusion such as age, geographical location (Friemel, 2016;
Vernia-Carrasco, 2021; Vico-Bosch & Rebollo-Catalán, 2018; Zheng &
Walsham, 2020), educational level, gender, income disposition and
underrepresentation of women in technological fields (Friemel, 2016;
González-Ramos et al., 2017; Novo-Corti et al., 2014; Soria-Guzmán, 2021),
generating multifactorial discrimination against women (Vera-Viteri et al.,
2019).
In turn, the current pandemic situation derived from
COVID-19 accentuates the digital divide in at-risk groups, such as: the elderly
(Del Prete et al., 2013; Pirhonen et al., 2020; Vernia-Carrasco, 2021), women
and people in general from rural environments (Zheng & Walsham, 2020).
During the pandemic, digital technologies constituted the main means of
communication and entertainment (Vernia-Carrasco, 2021). We see that media such
as mobile technologies or social networks can generate ubiquitous learning in
different contexts (formal, non-formal and informal) and moments, facilitating
the acquisition of essential digital competencies for the proper exercise of
citizenship (Díez-Gutiérrez & Díaz-Nafría, 2018; Martínez-Rodríguez &
Benítez-Corona, 2020; Rodrigo & Tabuenca, 2020; Rodríguez-Zidan et al.,
2019; Virtanen et al., 2018).
That is, ICTs generate continuous, open, collaborative
and creative ways of learning, leading to lifelong, experiential and personal
education (Díez-Gutiérrez & Díaz-Nafría, 2018; Sangrà et al., 2019). A
recent study by Rebollo-Catalán et al. (2016), shows that a greater variety of
strategies and learning methods corresponds to a higher level of digital
competence. Thus, permanent digital literacy is necessary (Díez-Gutiérrez &
Díaz-Nafría, 2018; Kuo et al., 2013). To this end, it is crucial to outline
those factors that contribute to digital inclusion, avoiding situations of
exclusion and isolation in at-risk groups such as women in rural environments.
1.2. Facilitators for digital
inclusion among rural women
Studies on the inclusion of rural women in
technologies and especially in social networks, identify technological
competence with digital inclusion factors linked to the context and perceived
social support (Fernández, 2015; Rebollo-Catalán & Vico-Bosch, 2014). In
particular, social support appears to be a determining factor in the inclusion
of rural women in social networks such as Facebook, Tuenti or Twitter
(Rebollo-Catalán & Vico-Bosch, 2014). Fernández (2015) points out the
following enablers for access to technologies among rural women: the need for a
supportive environment, ICT transversality, internal and external recognition
of their own capabilities and the contribution of public policies in this area.
These aspects include a wide variety of facilitators
for the use of technologies. Standing out from among them is the role that
public policies play in the provision and facilitation of the necessary
resources and services for the promotion of gender equity in the use of
ICTs. To this end, facilitators are key
in the process of digital inclusion for women in digital technologies (Verges,
2012). This makes it necessary to develop studies that are concerned with the
facilitating aspects involved in the processes of digital inclusion of women
(García Aguilera et al., 2021; Jiménez-Cortés et al., 2017; Mayor-Buzón et al.,
2019; Thompson & Paul, 2020; Vico-Bosch & Rebollo-Catalán, 2018, 2019)
and especially those in rural environments (Jiménez-Cortés, 2016, 2019; Jiménez-Cortés
et al., 2015; Rebollo-Catalán & Vico-Bosch, 2014; Sánchez-Muros &
Jiménez-Rodrigo, 2013; Sánchez-Oro & Fernández-Sánchez, 2017). Moreover,
the promotion of digital skills constitutes a strategy to combat the digital
gender divide (Chetty et al., 2018; Jiménez-Cortés et al., 2017; Sobieraj &
Krämer, 2020; Vernia-Carrasco, 2021). Thus, the development of research
examining the impact of ICT policy measures may constitute a key aspect in
digital inclusion facilitation (Verges, 2012).
In an international context, there are mixed studies
that address ICT appropriation by rural women, highlighting the potential of
these tools for their digital empowerment (Chatterjee et al., 2020; Lwoga &
Chigona, 2019; Mivehchi, 2019; Rouhani, 2019; Yu & Cui, 2019). At a
national level, previous quantitative studies can be located which address
rural women's participation in social networks (Jiménez-Cortés, 2016;
Jiménez-Cortés et al., 2015; Rebollo-Catalán & Vico-Bosch, 2014).
Meanwhile, there are fewer studies that address the perception of the
facilitating aspects of women's inclusion in ICTs (Rebollo-Catalán &
Vico-Bosch, 2014; Sánchez-Oro & Fernández-Sánchez, 2017; Verges, 2012) and
less so when speaking specifically about those women raised in eminently rural
Spanish regions. With this in mind, the present research aims to identify the
facilitators for inclusion among rural women in digital technologies from a
quantitative approach. To this end, the following research questions are posed:
What aspects influence rural women's self-definition of their level of autonomy
in the use of ICTs? What aspects facilitate the digital inclusion of rural
women in Extremadura?
2.
Method
This research is based on a quantitative approach with
a non-experimental, exploratory, cross-sectional and descriptive design. Thus,
the data obtained in the SIRWOP Questionnaire (W&R-ICT, Women & Rural),
applied to rural women in Extremadura, are analyzed through descriptive and
inferential analysis. In parallel and in relation to the objective of the study
and also with the purpose of determining possible factors that may influence
the participation of rural women from Extremadura in technologies, the
following research hypothesis is proposed:
Hypothesis 1. There are differences in the valuation
of digital inclusion facilitators among rural Extremenian women according to
age.
2.1. Participants
This study was carried out
with women living in sixteen localities of between 501 and 2000 inhabitants in
the province of Cáceres. The entirety of the study corresponds to 8271 women,
with a final sample of 400 participants. For this purpose, a sample of women
(between 15 and 75 years old) from rural areas of Extremadura was selected by
stratified random sampling. The selected sample are women who already use
technological resources for different purposes («connected» women), for which
filter questions based on digital competence indicators have been established.
The sample size is based on a margin of error of ±4,8%, for a confidence level
of 95% and the assumption of maximum variability of the proportion (p/q=50%).
Regarding the age of the
participants, «15 to 34 years of age» turned out to be the most common age
group, comprising 147 women, representing 36,8%. The second most common age
group being «55 to 75 years» (33,3%), includes 123 women. Finally, the lowest
proportion of participants are in the «35 to 54 years» range, with a total of
120 women (30%). In relation to marital
status, half of the women are married (48,5%), 26,4% are single, 14,6% are
widowed and 10,6% are divorced. In terms of academic qualifications, 23,8% have
secondary school studies, 23,3% have primary school studies, 21,1% have no
studies, 13,8% have university studies, 9,8% have vocational training, 8% have
a bachelor's degree, and 0,3% have a doctorate. The majority of women consider
themselves to be middle class (72,6%), followed by those who consider
themselves to be lower middle class (15%), and those who perceive themselves to
be upper middle class (8,4%).
2.2. Instrument
The main instrument used in
this research corresponds to the SIRWOP-Questionnaire (W&R-ICT, Women &
Rural). This questionnaire allows for the identification of motives,
facilitators and strategies that rural women from Extremadura activate in the
process of self-inclusion in digital technologies. The instrument includes:
sociodemographic data; five nominal scale items on specific uses of digital
technologies; ninety-four Likert-type scale items, with a rating from 1 to 5
(where 1 is «not at all» and 5 is «very much») and an open item referring to
other aspects, which is part of the scale of ICT facilitators. Specifically,
the quantitative items are integrated into ten major scales, which make it
possible to describe the motives, facilitators and ICT mechanisms among rural
women. In particular, this work is based on the three scales referring to ICT
enablers (Table 1). The instrument meets the conditions of reliability and
validity, with a Cronbach's Alpha coefficient above .80 for most of the scales.
Likewise, the final version of the questionnaire presents a high reliability of
.989, close to the value of 1.
Number of items per scale of
questionnaire
Scales |
Number
of Items |
Items |
Alpha |
7. Facilitators of self-inclusion in digital
technologies. |
9 |
38, 39 y 40 (de 40.1 a 40.7) |
.896 |
8. ICT has made it easier for me to... |
9 |
41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 y 49 |
.930 |
9. ICT dependence and rural development. |
9 |
50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57 y 58 |
.666 |
Note. Cronbach's alpha of the selected scales.
2.3. Procedure
In this study, the
municipalities of the different localities were contacted, explaining the objectives
of the project and contact was requested with the representatives of women's
associations. After contacting and making an appointment with the
representatives of the associations, information about the research was
provided and the individual self-completion questionnaires were applied
(lasting 30 minutes). After the mass application of questionnaires, the data
were processed by assigning codes in order to guarantee the anonymity of the
women.
Data analysis was then carried
out with the SPSS statistical package version 26. Descriptive analyses were
performed and frequencies and percentages were obtained for the
sociodemographic data and for all the items of the questionnaire. In turn,
Pearson's Chi-square and Spearman's correlation tests were applied to the
sociodemographic variables analysed together with the predictor variable
«self-definition in the level of ICT management», with the aim of determining
the influence of factors that may affect the level of technological autonomy of
rural women in Extremadura. The Kolmogorov-Smirnov normality test was applied
to identify differences in the assessment of the scale-type items associated
with ICT facilitators by age. This test determined the application of
nonparametric tests (p<.05) and specifically, the use of the Kruskal Wallis
H test for independent samples.
3. Analysis and results
3.1. Self-definition in the use of ICTs
The
variable «self-definition in the use of ICTs» was analysed together with the
sociodemographic variables, including age, level of education and social class,
in order to determine the factors that influence the level of use of digital
technologies by rural women in Extremadura. The results obtained by variable
are shown below:
«Age
and level of autonomy in the use of ICTs». There is a different level of ICT
autonomy according to age: more than half of the women belonging to the 15-34
age group defined themselves as experts (69,2%), followed by advanced (63,8%).
As for the 35-54 age group, the highest percentage was reached by women who
defined themselves as users (32,4%), followed by those who considered
themselves advanced and experts. Similarly, older participants positioned
themselves as users (41%), followed by those who defined themselves as advanced
(12,8%). In contrast, few women in this age group considered themselves experts
(7,7%). Pearson's Chi-square test determined the existence of significant
differences between the variables age range and self-positioning in the use of
ICTs (v=52,461; p=.000). In general, the variables show a low association, with
a negative correlation (Spearman's Rho=-.354 and Cramer's V=.256), which
implies that there is no better ICT performance at older ages.
«Educational
level and level of autonomy in the use of ICTs». In general, the variables show
a positive correlation and a medium association (Spearman's Rho=.513 and
Cramer's V=.413). In this case, the correlation is found to be significant
between the level of education and the level of ICT skills. The more education
the rural women had, the better they considered their ability to use these
tools. The highest percentage in the group of users had no education (96,4%).
In the group of women advanced in ICT management, 59% had vocational training
studies and the highest score in the group of expert women (14,5%) had
university studies.
«Social
class and level of autonomy in ICT management». Self-definition of ICT use
varied according to social class. The highest percentage referring to lower
class (4,5%) and lower middle class (18,6%) was obtained in the self-definition
referring to the management of technologies at the user level, highlighting the
absence of women considered experts in these two categories (0%). In the middle
class category, most women considered themselves advanced (76,1%), followed by
users (71,8%) and experts (63,6%). As for the upper middle class category, most
of the women perceived themselves as experts (36,4%), and the highest
percentage, 1,1%, obtained in the upper class, was associated with advanced
women. The Pearson Chi-square test showed significant differences between the
variables social class and ICT self-definition (v=35,108 and p=.000). In turn,
the variables showed a low association, with a positive correlation between ICT
self-definition and social class (Spearman's Rho=.271 and Cramer's V=.211). In
other words, participants with higher income were considered to have better
technological performance.
3.2. Internal consistency and discriminant validity
The
results of the study also include the findings associated with the three scales
of facilitators for the use of ICTs by rural women. With respect to the
assessment of the scale corresponding to facilitators of self-inclusion in
digital technologies, most of the participants stated that they had sufficient
resources to access ICTs (an average of 3,2 out of 5): 62% stated that they had
enough/too many economic resources for this purpose. The facilitating agent for
entering the world of ICTs was, in first place, the family (average of 3,5),
followed by friends (average of 3), with other agents (work, training courses,
public spaces, associations, etc.) at a considerably greater distance. Thus,
the family is shown to be the main agent of socialisation in ICTs, so that
access to these tools was very/somewhat through the family for 76,7% of the
respondents.
Regarding
the perception of the scale by age, the Kruskal Wallis H-test yielded the
following values (Table 2). In general, the data obtained revealed a similar
assessment in most of the items referring to the first ICT contact facilitated
by: family (χ2=0,502; p=.778); work (χ2=5,151; p=.076); training
(χ2=3,508; p=.173); association (χ2=1,084; p=.582); other people
(χ2=5,212; p=.074); and by other aspects, which encompasses learning for
its own sake (χ2=5,606; p=.061). Thus, significant differences were only
identified in the valuation of these four facilitators:
·
Item
38. I have access to devices (mobile, tablet, computer) to be able to benefit
from the advantages of ICTs (χ2=68,322; p=.000), where the highest average
rank belonged to the 15-34 age group (246,12), followed by the 35-54 age group
(200,35). In contrast, the lowest score was associated with women aged 55 to 75
years (138,94).
·
Item
39. I have the necessary economic resources to acquire digital technologies
(χ2=9,733; p=.008). As can be seen in the table, the highest score
corresponded to the 15-34 age group (216,56), followed by the 35-54 age group,
and lastly, the 55-75 age range (176,08).
·
Item
40.2. First contact with technologies facilitated by friends (χ2=12,026;
p=.002). As with the previous two items, the youngest women were the ones who
rated this aspect most positively, with an average rank of 116,07.
·
Item
40.5. First contact with digital technologies facilitated by public space
(χ2=12,026; p=.002). Also, young women made a more positive assessment,
obtaining an average rank of 91,91.
With
respect to the scale's evaluation of the aspects facilitated by ICTs, the
participants emphasised that it was essential for them to have technologies in
the workplace, with 36,3% in the «very much» option. They also highlighted the
ease of use of technological tools with 46,4% in the «quite a lot» option.
Specifically, ICTs facilitate many things for these women in their daily lives:
leisure, free time, access to basic information, and effective collaboration
with other people. The lowest scores are when it comes to improving/finding
employment (2,2 points out of 5) and undertaking/extending studies (2,6 points
out of 5). For example, 62,3% of the respondents considered that «the use of
ICTs has made it easier for me to find/improve employment».
The
Kruskal Wallis H-test yielded significant differences in the assessment of the
items associated with the benefits that ICTs have offered rural women according
to age, these being: to carry out/extend studies (χ2=98,973; p=.000); to
find/improve employment (χ2=82,957; p=.000); leisure opportunities
(χ2=79,238; p=.000); gathering basic knowledge (χ2=85,500; p=.000); intuitive
use of technologies (χ2=76,689; p=.000); previous experience
(χ2=66,159; p=.000); work (χ2=48,969; p=.000); collaboration
(χ2=48,206; p=.000); and learning process (χ2=75,046; p=.000).
Specifically, the highest h-statistic was obtained in the item referring to the
fact that ICTs have made it easier for them to carry out or further their
studies, with a favourable impact on their education. In all cases, young women
were those who gave the best evaluation.
Assessment of the scale on
facilitators for digital self-inclusion by age
7. ENABLERS OF
SELF-INCLUSION IN DIGITAL TECHNOLOGIES |
15 to 34 years Average |
From 35 to 54 years Average |
55 to 75 years Average |
χ2 |
Sig. |
38. I have
access to devices (mobile, tablet, computer) so that I can benefit from the
advantages of ICT. |
246,12 |
200,35 |
138,94 |
68,322 |
.000 |
39. I have
the financial resources to acquire digital technologies. |
216,56 |
192,55 |
176,08 |
9,733 |
.008 |
40. My
first contact with technologies was facilitated by... |
- |
- |
- |
- |
- |
40.1.
My family. |
166,29 |
158,78 |
160,21 |
.502 |
.778 |
40.2.
My friendships. |
116,07 |
94,15 |
84,06 |
12,560 |
.002 |
40.3.
My work. |
86,78 |
71,21 |
70,59 |
5,151 |
.076 |
40.4.
A training course. |
91,34 |
82,76 |
75,19 |
3,508 |
.173 |
40.5.
A public space (school, library, telecenter, etc.). |
91,91 |
68,26 |
66,59 |
12,026 |
.002 |
40.6.
An association. |
59,84 |
60,43 |
66,85 |
1,084 |
.582 |
40.7.
Others (self-learning). |
40,40 |
28,91 |
29,96 |
5,212 |
.074 |
Note. H Test de
Kruskal Wallis
The scale on ICT dependence
and rural development shows that rural women depended on these tools to a
significant extent (the average is above 3 out of 5) in personal, work and
social situations. Moreover, they considered themselves sufficiently capable to
use ICT´s now and in the future. As for the implications of the administration
in their promotion, a contradiction was observed: on the one hand, an important
portion of the sample (3,6 out of 5) understands that «public institutions are
favouring the use of ICTs». On the other hand, fewer women believe that «thanks
to public policies I have been able to start a business with the help of
technology» (2,5 out of 5). For example, in relation to the previous item,
53,3% of women said that «with public policies I have been able to start a
business with the help of technologies».
Regarding the rating of the
scale by age, the data obtained determined a different rating in five of the
nine items between the age groups. Table 3 shows a significance level lower
than .05, evidencing significant differences in the following items:
·
Item 51. I cannot do
without ICT in work situations (χ2=22,560; p=.000), where the 55 to 75
years age group offered the most positive evaluation (234,24), followed by the
34 to 54 years age group (183,46), with the 15 to 34 years age group in last
place (175,49).
·
Item 52. I cannot do without
ICTs in social situations (χ2=7,196; p=.027). In the evaluation of this
item, as in the previous one, the age group between 55 and 75 years obtained
the highest score (215,66), presenting the most positive perception in this
regard.
·
Item 53. I consider that I
have sufficient skills to use ICTs now and in the future (χ2=75,405;
p=.000). In this case, the youngest women showed the most positive assessment
(253,85).
·
Item 54. I perceive that it
is easier to use ICTs nowadays (χ2=54,053; p=.000). As in the assessment
of item 53, young women achieved the high score (241,30).
·
Item 58. I believe that my
role as a woman has become more important thanks to technologies
(χ2=15,501; p=.000). Also, in this item, women between 15 and 34 years of
age gave the most positive evaluation (221,59).
Assessment of the ICT
dependence scale by age
9. DEPENDENCE ON ICT AND
RURAL DEVELOPMENT |
15 to 34 years Average |
From 35 to 54 years Average |
55 to 75 years Average |
χ2 |
Sig. |
50. I cannot
do without ICT in personal situations. |
185,53 |
199,31 |
210,73 |
3,594 |
.166 |
51. I
cannot do without ICT in work situations. |
175,49 |
183,46 |
234,24 |
22,560 |
.000 |
52. I
cannot do without ICT in social situations. |
179,96 |
197,21 |
215,66 |
7,196 |
.027 |
53. I consider
that I have sufficient skills to use ICT now and in the future. |
253,85 |
191,53 |
139,95 |
75,405 |
.000 |
54. I
perceive that it is easier to use ICT nowadays. |
241,30 |
194,85 |
147,67 |
54,053 |
.000 |
55. I
believe that public institutions are favouring the use of ICTs. |
199,64 |
205,82 |
186,30 |
2,074 |
.354 |
56.
Thanks to public policies, I have been able to start a business with the help
of technology. |
212,88 |
189,54 |
187,48 |
4,594 |
.101 |
57. I have
noticed that, thanks to policies in rural areas that have facilitated
training and projects, my knowledge of technologies has increased. |
208,04 |
192,15 |
185,88 |
2,971 |
.226 |
58. I
believe that my role as a woman has become more important thanks to technologies. |
221,59 |
188,60 |
170,56 |
15,501 |
.000 |
Note. Test H de Kruskal Wallis
The items with similar ratings
according to age (p>.05) were: dependence on ICTs for personal situations; promotion
of ICTs by institutions; ICT policies for entrepreneurship; and promotion of
ICT policies linked to training activities. Having said this, it can be
affirmed that the results obtained allow us to confirm the working hypothesis,
identifying significant differences in the evaluation of most of the items of
the ICT facilitator scales according to the age of the participants.
.4. Discussion and
Conclusions
The results obtained allow us
to achieve the research objective, obtaining knowledge about the digital
inclusion enablers among rural women in Extremadura, as well as the aspects
that determine their participation in digital technologies. As is the case in
previous studies, the participants in this study present a basic level of
autonomy in the management of ICTs, followed by those with advanced and expert
knowledge (García Aguilera et al., 2021; Jiménez-Cortés et al., 2015, 2017).
Specifically, older rural women tend to self-define themselves as «users» in
the handling of ICTs, and younger women as «experts» and «advanced».
Accordingly, we observe the persistence of an intergenerational digital divide
noted in previous studies (Del Prete et al., 2013; Vernia-Carrasco, 2021; Zheng
& Walsham, 2020).
Likewise, this study allows us
to identify factors that influence the level of autonomy in the management of
ICTs by women, such as: educational level or social class (Novo-Corti et al.,
2014; Sánchez-Muros & Jiménez-Rodrigo, 2013). Those women with no education
are part of the group of «users» in the handling of ICTs and women with higher
education self-position themselves as «experts». Also, economic barriers
influence the use of digital technologies (Novo-Corti et al., 2014;
Sánchez-Muros & Jiménez-Rodrigo, 2013). Upper middle class women tend to
consider themselves «experts» and lower class participants perceive themselves
as «users».
Regarding the facilitators for
the use of ICTs, what stands out is the first contact with technologies
facilitated by the animating environment, in particular, through the support
received by family members (Rebollo-Catalán & Vico-Bosch, 2014; Verges,
2012). As is the case in previous studies, the family constitutes the context
of reference in the initial technological knowledge of rural women (Vico-Bosch
& Rebollo-Catalán, 2018, 2019), highlighting informal learning in this
area. In addition, this study evidences the intuitive handling of ICTs and a
majority access, with young women being the ones who perceive this aspect the
most. On the other hand, older women, unlike younger women, highlighted the
dependence on ICTs in the labour and social spheres.
For its part, research
reflects an improvement in access to technological devices derived from policy
measures on technology (Fernández, 2015; Sánchez-Oro & Fernández-Sánchez, 2017).
In this sense, the evaluation and monitoring of the different public actions
promoted from the policies, can help to assess the impact of gender and the
achievement of their set objectives (Fernández, 2015; Verges, 2012). This
research offers implications oriented to the promotion of training measures and
actions in the field of ICTs. It is aimed at improving digital skills among
groups at risk of exclusion such as adult women and rural women, that are
continuous over time and that unite formal and informal education.
As a main limitation, it
should be noted that this study was carried out with a specific group;
therefore, it would be interesting to develop research with other groups and
different profiles of women. Likewise, the absence of complementary qualitative
techniques that would allow us to consolidate the research findings is also
noteworthy. Therefore, it would be useful to develop qualitative and mixed
studies in this area that address the transversality of ICTs (Verges, 2012). In
particular, it is necessary to pay attention to routine and creative
technological uses by women in rural areas. To conclude, it is interesting that
rural women in Extremadura are aware of the role played by technologies in
today's society and of the efforts made by public agencies in the provision of
technological resources, offering a positive assessment of the different scales
associated with the facilitators for the use of ICTs. However, it is necessary to develop policy measures
with a gender perspective to ensure effective digital inclusion.
4. Financing
This publication has been made
possible thanks to funding granted by the Consejería de Economía, Ciencia y
Agenda Digital de la Junta de Extremadura and by the European Regional
Development Fund of the European Union through the reference grant GR21137.
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