El pensamiento del alumnado inactivo sobre sus experiencias negativas en educación física: los discursos del rendimiento, salutismo y masculinidad hegemónica. [Inactive student thinking on their negative experiences in physical education: discourses of performance, healthism and hegemonic masculinity].

Autores/as

  • Vicente J. Beltrán-Carrillo Universidad Miguel Hernández de Elche
  • José Devís-Devís Universitat de València

Palabras clave:

actividad física, salud, competencia motriz, forma física, obesidad//physical activity, health, physical competence, fitness, obesity

Resumen

El propósito de este estudio es el análisis del pensamiento de los estudiantes inactivos sobre sus experiencias negativas en educación física y los discursos sociales asociados a ellas. Siete estudiantes de Bachillerato, cuatro chicos y tres chicas, clasificados como inactivos en una fase de investigación cuantitativa previa, participaron en entrevistas semiestructuradas. Cuatro temas resultaron del análisis temático de las experiencias negativas contadas por el alumnado. El primero mostraba cómo los estudiantes inactivos sufren las consecuencias de unas clases y evaluación orientadas por el profesorado hacia el rendimiento físico, especialmente los chicos obesos y las chicas con baja competencia. El segundo reflejaba la penetración del discurso de la masculinidad y salutismo en las expectativas y valoraciones del profesorado hacia su alumnado, mediatizados por posibles prejuicios corporales. El tercer tema se ocupaba de los sentimientos de incomodidad y vergüenza que vivían las chicas por exponer su cuerpo y pobre habilidad o rendimiento ante las miradas de superioridad de sus profesores y compañeros chicos. El cuarto mostraba el desprecio, la marginación y la burla experimentada por el alumnado obeso y con baja competencia y rendimiento motriz por parte de sus compañeros de clase. Este conjunto de experiencias negativas de los estudiantes inactivos aumenta la desafección hacia la actividad física y la asignatura, precisamente entre aquellos que más las necesitan. Por ello es imperioso que el profesorado reflexione en profundidad y haga frente a los discursos hegemónicos que pueden aparecer en sus clases con consecuencias negativas para su alumnado.

Abstract

The purpose of this study is to analyze the thinking of inactive students about their negative experiences in physical education and the social discourses associated with them. Seven high school students, four boys and three girls, classified as inactive in a previous quantitative research phase, participated in semi-structured interviews. Four themes resulted from the thematic analysis of the negative experiences told by the students. The first showed how inactive students suffer the consequences of some classes and teacher-oriented assessment towards physical performance, especially obese boys and girls with low competence. The second one reflected the penetration of masculinity and healthism discourses in the teachers’ expectations and valuations towards their students, mediated by possible body prejudices. The third topic dealt with the feelings of discomfort and shame experienced by the girls to expose their body and poor ability or performance under the gaze of their teachers and fellow boys. The fourth showed the contempt, the marginalization and the mockery experienced by the obese and low competence students on the part of their classmates. This set of negative experiences of inactive students, increases the disaffection towards physical activity and the subject, precisely among those who need them most. It is, therefore, imperative a depth reflection on the part of teachers in order to face the hegemonic discourses that may appear in their classes with negative consequences for their students.

https://doi.org/10.5232/ricyde2019.05502

Referencias/references

Adelman, M., & Ruggi, L. (2008). The beautiful and the abject. Gender, identity and constructions of the body in contemporary Brazilian culture. Current Sociology, 56(4), 555–586.
https://doi.org/10.1177/0011392108090942

Aguareles, I.; Domingo, J.; López, S.; Marrón, D., y Julián, J.A. (2015). Desarrollo y evaluación de identidades activas y cívicas. Un modelo pedagógico relacionado con la salud. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 50, 32-38.

Albarracín-Pérez, A.; Moreno-Murcia, J.A., y Beltrán-Carrillo, V.J. (2014). La situación actual de la educación física según su profesorado: un estudio cualitativo con profesores de la Región de Murcia. Cultura, Ciencia y Deporte, 9(27), 225-234.
https://doi.org/10.12800/ccd.v9i27.469

Atienza, R.; Valencia-Peris, A.; Martos-García, D.; López-Pastor, V. M., y Devís-Devís, J. (2016) La percepción del alumnado universitario de educación física sobre la evaluación formativa: ventajas, dificultades y satisfacción. Movimento, 22(4), 1033-1048.
https://doi.org/10.22456/1982-8918.59732

Avery, M., & Lumpkin, A. (1987). Student´s perception of Physical Education objectives. Journal of Teaching in Physical Education, 7, 5-11.
https://doi.org/10.1123/jtpe.7.1.5

Ball, S.J. (2003). The teacher's soul and the terrors of performativity. Journal of Education Policy, 18, 215-228.
https://doi.org/10.1080/0268093022000043065

Bazeley, P., & Jackson, K. (2013). Qualitative data analysis with NVivo. London: Sage.

Beltrán-Carrillo, V.J.; Devís-Devís, J., y Peiró-Velert, C. (2012b). Actividad física y sedentarismo en adolescentes de la Comunidad Valenciana. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(45), 122–137.

Beltrán-Carrillo, V.J.; Devís-Devís, J.; Peiró-Velert, C., & Brown, D.H.K. (2012a). When physical activity participation promotes inactivity: Negative experiences of Spanish adolescents in physical education and sport. Youth and Society, 44(1), 3-27.https://doi.org/10.1177/0044118X10388262

Beltrán-Carrillo, V.J.; Devís-Devís, J., & Peiró-Velert, C. (2018). The influence of body discourses on adolescents' (non)participation in physical activity. Sport, Education and Society, 23(3), 257-269.https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1178109

Bramham, P. (2003). Boys, masculinities and PE. Sport, Education and Society, 8(1), 57-71.
https://doi.org/10.1080/1357332032000050060

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Brooks, F., & Magnusson, J. (2006). Taking part counts: Adolescents' experiences of the transition from inactivity to active participation in school-based physical education. Health Education Research, 21, 872-883.
https://doi.org/10.1093/her/cyl006

Campos, P.; Saguy, A.; Emsberger, P.; Oliver, E., & Gaesser, G. (2006). The epidemiology of overweight and obesity: public health crisis or moral panic? International Journal of Epidemiology, 35, 55-60.
https://doi.org/10.1093/ije/dyi254

Carlson, T. B. (1995). We hate gym: Student alienation from physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 14(4), 467-477.
https://doi.org/10.1123/jtpe.14.4.467

Cockburn, C. (2000). Las opiniones de chicas de 13 y 14 a-os sobre la educación física en las escuelas públicas británicas. Estudio realizado en los condados de Hampshire y Cambridgeshire. Apunts: Educación Física y Deportes, 62, 91-101.

Connell, R.W. (2005). Masculinities. Cambridge, MA: Polity.

Crawford, R. (1980). Healthism and the medicalization of everyday life. International Journal of Health Sciences, 10, 365-388.
https://doi.org/10.2190/3H2H-3XJN-3KAY-G9NY

Denison, J., y Scott-Thomas, D. (2011). Michael Foucault: Power and discourse. The 'loaded' language of coaching. En R.L. Jones, P. Potrac, C. Cushion, y LT. Ronglan (Eds.), The sociology of sports coaching (pp.27-39). Abingdon: Routledge.

Devís-Devís, J. (2014). Salutismo. En F.J. González y P.E. Fensterseifer (orgs.) Dicionário crítico de educaçao física (3ª ediçao) (pp.590-593). Ijuí: Unijuí.

Devís-Devís, J.; Beltrán-Carrillo, V.J., & Peiró-Velert, C. (2015). Exploring socio-ecological factors influencing active and inactive Spanish students in years 12 and 13. Sport, Education and Society, 20(3), 361–380.
https://doi.org/10.1080/13573322.2012.754753

Devís-Devís, J., y Peiró-Velert, C. (2004). Los materiales curriculares en educación física. En A. Fraile (Ed.) Didáctica de la educación física. Una perspectiva crítica y transversal (pp.63-94). Madrid: Biblioteca Nueva.

Devís-Devís, J.; Pereira-García, S.; López-Cañada, E.; Fuentes-Miguel, J., & Pérez-Samaniego, V. (2018). Looking back into trans persons' experiences in heteronormative secondary physical education contexts. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(1), 103-116.
https://doi.org/10.1080/17408989.2017.1341477

Durán, J. (2016). Acoso y violencia escolar: El papel del profesor de Educación Física y Deportes. Revista Pedagógica Adal, 19(33), 26-31.

Ennis, C. D. (1996). Students' experiences in sport-based physical education: [more than] Apologies are necessary. Quest, 48, 453-456.
https://doi.org/10.1080/00336297.1996.10484211

Fisette, J. L. (2013). 'Are you listening?': adolescent girls voice how they negotiate self-identified barriers to their success and survival in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 18, 184-203.
https://doi.org/10.1080/17408989.2011.649724

Flintoff, A., & Scraton, S. (2001). Stepping into active leisure? Young women's perceptions of active lifestyles and their experiences of school physical education. Sport, Education and Society, 6(1), 5-21.
https://doi.org/10.1080/713696043

Garrett, R. (2004a). Gendered bodies and physical identities. En J. Evans, B. Davies, & J. Wright (Eds.), Body knowledge and control. Studies in the sociology of physical education and health (pp.140–156). London: Routledge.

Garrett, R. (2004b). Negotiating a physical identity: Girls, bodies and physical education. Sport, Education and Society, 9(2), 223–237.
https://doi.org/10.1080/1357332042000233958

Gómez, I. y Prat, M. (2009). Hacia una educación física crítica y transformadora (monográfico). Cultura y Educación, 21(1), 9-17.
https://doi.org/10.1174/113564009787531190

Graham, G. (2008). Children's and adults' perceptions of elementary school physical education. The Elementary School Journal, 108, 241-249.
https://doi.org/10.1086/529106

Hare, M.K., & Graber, K.C. (2001). Student misconceptions during two invasion game units in physical education: a qualitative investigation of student thought processing. Journal of Teaching in Physical Education, 20(1), 55–77.
https://doi.org/10.1123/jtpe.20.1.55

Hopple, C., & Graham, G. (1995). What children think, feel, and know about physical fitness testing. Journal of Teaching in Physical Education, 14(4), 408-417.
https://doi.org/10.1123/jtpe.14.4.408

Jachyra, P. (2016). Boys, bodies, and bullying in health and physical education class: Implications for participation and well-being. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, 7(2), 121-138.
https://doi.org/10.1080/18377122.2016.1196112

Johnson, S.; Gray, S., & Horrell, A. (2013). 'I want to look like that': Healthism, the ideal body and physical education in a Scottish secondary school. Discourse, 34(3), 457–473.
https://doi.org/10.1080/01596306.2012.717196

Kenway, J., & Fitzclarence, L. (1997). Masculinity, violence and schooling: Challenging "poisonous pedagogies." Gender and Education, 9, 117-133.
https://doi.org/10.1080/09540259721493

Kirk, D., & Colquhoun, D. (1989). Healthism and physical education. British Journal of Sociology of Education, 10(4), 417-434.
https://doi.org/10.1080/0142569890100403

Lake, J. (2001). Young people's conceptions of sport, physical education and exercise: Implications for physical education and the promotion of health-related exercise. European Physical Education Review, 7, 80-91.
https://doi.org/10.1177/1356336X010071003

Lee, A. M. (1997). Contributions of research on student thinking in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 16, 262-277.
https://doi.org/10.1123/jtpe.16.3.262

Lee, A.M.; Carter, J.A., & Xiang, P. (1995). Children's conceptions of ability in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 14(4), 384-393.
https://doi.org/10.1123/jtpe.14.4.384

Li, W., & Rukavina, P. (2012). The nature, occurring contexts, and psychological implications of weight-related teasing in urban physical education programs. Research Quarterly for Exercise and Sport, 83(2), 308–317.
https://doi.org/10.5641/027013612800745130

López-Pastor; V.M., Kirk, D.; Lorente-Catalán, E.; MacPhail, A., & Macdonald, D. (2013). Alternative assessment in physical education: a review of international literature. Sport, Education and Society, 18(1), 57-76.
https://doi.org/10.1080/13573322.2012.713860

López-Pastor, V.M.; Monjas, R.; Gómez, J.; López, E.; Martín, J.; González, J., … Marugán, L. (2006). La evaluación en educación física. Revisión de modelos tradicionales y planteamiento de una alternativa. La evaluación formativa y compartida. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 10, 31-41.

Mansfield, L., & Rich, E. (2013). Public health pedagogy, border crossings and physical activity at every size. Critical Public Health, 23(3), 356–370. https://doi.org/10.1080/09581596.2013.783685

Marsi, L. (2007). El pensamiento "economicista", base ideológica del modelo neoliberal. Historia Actual Online, 14, 175-190.

Monforte, J., y Pérez-Samaniego, V. (2017). El miedo en educación física: una historia reconocible. Movimento, 23(1), 85-100.
https://doi.org/10.22456/1982-8918.71272

Moreno-Murcia, J. A.; Rodríguez, P. L. y Gutiérrez, M. (2003). Intereses y actitudes hacia la Educación Física. Revista Española de Educación Física, 9(2), 14-28.

O'Connor, J. A., & Graber, K.C. (2014). Sixth-grade physical education: An acculturation of bullying and fear. Research Quarterly for Exercise and Sport, 85(3), 398-408.
https://doi.org/10.1080/02701367.2014.930403

Olssen, M., & Peters, M.A. (2005). Neoliberalism, higher education and the knowledge economy: From the free market to knowledge capitalism. Journal of Education Policy, 20, 313-345.
https://doi.org/10.1080/02680930500108718

O'Sullivan, M., & MacPhail, A. (eds.) (2010). Young people's voices in physical education and sport. London: Routledge.

Peiró-Velert, C.; Valenciano-Valcárcel, J.; Beltrán-Carrillo, V.J., y Devís-Devís, J. (2014). Variabilidad de la actividad física en adolescentes espa-oles de 17-18 a-os en función del tipo de jornada y época del año. Revista de Psicología del Deporte, 23(2), 347-354.

Peterson, J.L.; Puhl, R.M., & Luedicke, J. (2012). An experimental assessment of physical educators' expectations and attitudes: The importance of student weight and gender. Journal of School Health, 82(9), 432–440.https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2012.00719.x

Piedra, J.; Rodríguez-Sánchez, A.R.; Ries, F., y Ramírez-Macías, G. (2017). Homofobia, heterosexismo y Educación física: Percepciones del alumnado. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 17(1), 325-338.

Portman, P. (1995). Who is having fun in physical education classes? Experiences of sixth-grade students in elementary and middle schools. Journal of Teaching in Physical Education, 14(4), 445-453.
https://doi.org/10.1123/jtpe.14.4.445

Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 3 enero 2015, núm. 3, pp.169-546.

Rich, E.; De Pian, L., & Francombe-Webb, J. (2015). Physical cultures of stigmatisation: Health policy and social class. Sociological Research Online, 20(2). https://doi.org/10.5153/sro.3613

Scraton, S., & Flintoff, A. (2002). Gender and sport: A reader. London: Routledge.

Shilling, C. (2012). The body and social theory. London: Sage.
https://doi.org/10.4135/9781473914810

Sicilia, A. (2003). La investigación sobre el pensamiento del alumnado. Una revisión desde la educación física. Revista de Educación, 331, 577-613.

Smith, B., & McGannon, K.R. (2017). Developing rigor in qualitative research: Problems and opportunities within sport and exercise psychology. International Review of Sport and Exercise Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/1750984X.2017.1317357

Solmon, M. (2006). Learner cognition. En D. Kirk, M. O'Sullivan, y D. Macdonald (Eds.), The handbook of physical education (pp.226-241). London: Sage.
https://doi.org/10.4135/9781848608009.n13

Sparkes, A. C., & Smith, B. (2014). Qualitative research methods in sport, exercise and health. From process to product. London: Routledge.

Spencer-Cavaliere, N., & Rintoul, M.A. (2012). Alienation in physical education from the perspectives of children. Journal of Teaching in Physical Education, 31, 344-361.
https://doi.org/10.1123/jtpe.31.4.344

Úbeda-Colomer, J.; Monforte, J., y Devís-Devís, J. (2017). Percepción del alumnado sobre una Unidad Didáctica de enseñanza comprensiva de los juegos deportivos de invasión en Educación Física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 31, 275-281.

Van Daalen, C. (2005). Girls' experiences in physical education: Competition, evaluation, and degradation. The Journal of School Nursing, 21(2), 115-121.

https://doi.org/10.1177/10598405050210020901

Walling, M.D., & Martinek, T.J. (1995). Learned helplessness. Journal of Teaching in Physical Education, 14, 454-466.
https://doi.org/10.1123/jtpe.14.4.454

Wittrock, M.C. (1989). Procesos de pensamiento de los alumnos. En M.C. Wittrock (Ed.), La investigación de la enseñanza, III. Profesores y alumnos (pp.544-626). Barcelona: Paidós/MEC.

 

Descargas

Archivos adicionales

Publicado

2018-06-11

Número

Sección

Especial-Monográfico/Special monographic issue