Sport commitment and adherence: A social-cognitive analysis. (Compromiso deportivo y adherencia: Un análisis cognitivo social).

Authors

  • Rogério M. Lukwu Universidad de Valencia
  • José Francisco Guzmán Luján Universidad de Valencia

Keywords:

motivation, self-determination, mastery climate, commitment, dropout, motivación, autodeterminación, clima de maestría, compromiso, adolescencia, abandono.

Abstract

Abstract

Statement of problem: This study aimed to analyse the ability of a model based on achievement motivation and self-determination theories to predict adherence to competitive sport. This model incorporated commitment as predictor of adherence. A prospective study was performed with a sample of 302 handball players aged between 14 and 18 years. Structural equation modelling gave support to the model proposed. It was verified the sequence of relationships between perceptions of coach-created mastery climate, psychological needs, self-determined motivation, commitment, and adherence. The major contribution of the study was to confirm a motivational model of adherence based on social-cognitive theories, considering commitment as a predictor of adherence. 

Key words: motivation; self-determination; mastery climate; commitment; dropout.

Resumen

Este trabajo analizó la capacidad de un modelo basado en las teorías de la motivación d logro y de la autodeterminación para predecir la adherencia al deporte competitivo. Este modelo incorporó el compromiso como un predictor de la adherencia. La muestra estuvo compuesta por 302 jugadores de balomnano, con edades comprendidas entre los 14 y 18 años. El análisis mediante ecuaciones estructurales (Structural Equation Modelling) confirmó el modelo propuesto. Se verificó la secuencia de relaciones entre la percepción de clima de maestría creado por el entrenador, necesidades psicológicas, motivación autodeterminada, compromiso y adherencia. La principal aportación del estudio fue confirmar un modelo motivacional de la adherencia basado en teorías cognitivo-sociales, considerando el compromiso como un predictor de ésta.

Palabras clave: motivación; autodeterminación; clima de maestría; compromiso; adolescencia, abandono. http://dx.doi.org/10.5232/ricyde2011.02503

Published

2011-04-14

Issue

Section

Artículos/articles