Treatment with women: action socio educational and for the employment in prisons
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2013.22.05Keywords:
Social education, women, prison, insertion, programsAbstract
This article aims to study and analyze the set of programs that make up the landscape of Spanish prison environment. Here we will prioritize and classify programs that, with emphasis socio-educational and socio-labor,may have a greater impact on social integration or reintegration work, in contrast to the perception ofwomenwho participate in these programs. From a multi-method research methodology (538 questionnaires and 61 in-depth interviews of women prisoners throughout the country), this article discusses the categories and data used for intervention in prisons state of art,with powerful reflections for the specialized field of SocialEducation Penitentiary (ESP).The conclusions drawn in this area are based on some small successes of the prison systemas access and proliferation of software, or the presence of certain gender and socio-cultural programs. However, there remainmajor challengeswithin the recovering constitutional purposes awarded to custodial sentences, within our democratic framework. The results show a role for recreational programs with leisure and recreational focus, to the detriment of socio-educational programs focus on emancipation and freedom. Similarly, there is an overwhelming failure of the itineraries that allowsocial and labormarket participation in active employment in the period of release (perpetuating also traditional gender roles). This reality, therefore, shows that the Correctional Institution continues to exert multiple violence and exclusion toward people punished, that undermine the dignity and potential re-education and rehabilitation.
Downloads
References
Añaños-Bedriñana, F. (2010). Mujeres presas y su relación con las drogas. Implicaciones desde la Educación Social. En F. A-a-os (Coord.). La Educación Social en contextos de riesgo y conflicto: Las Mujeres en las prisiones, (pp. 77-100). Barcelona: Gedisa.
Añaños-Bedriñana, F. (2013). Formación educativa previa ante las discriminaciones: las mujeres reclusas en Espa-a. Revista de Educación, 360, pp. 91-118.
ADHEX. Asociación de derechos humanos de Extremadura (2011). El trabajo de Adhex en la prisión. Adhex prisiones. Recuperado de http://centroderechoshumanos.com/areas-de-trabajo/reclusos/
Caride, J. A. y Gradaille, R. (2013). Educar en las cárceles: nuevos desafíos para la educación social en las instituciones penitenciarias. Revista de Educación, 360, pp. 36-47.
Combessie, P. (2005). Femmes, intégration et prison: analyse des processus d'intégration socioprofessionnelle des femmes sortant de prison en Europe. Paris: Faire.
Circular I-1/12. (2012) Permisos y salidas programadas. Recuperado de http://www.institucionpenitenciaria.es/web/export/sites/default/datos/descargables/instruccionesCirculares/CIRCULAR_1-2012.pdf
CSP. Consejo Social Penitenciario. (2011). Informe de la Comisión Laboral del Consejo Social Penitenciario. Recuperado de http://www.institucionpenitenciaria.es/web/export/sites/default/Noticias/Carpeta/Informe_Comisixn_Labora_2009-2011.pdf
Del Pozo, F. J. (2008a). Los programas individualizados socioeducativos de tratamiento en las Unidades dependientes de madres. En F. A-a-os-Bedri-ana; F.J. Del Pozo Serrano e I. Mavrou (Coords.). Educación Social en el Ámbito Penitenciario: Mujeres, Infancia y Familia, (pp. 488-503). Granada: Natívola.
Del Pozo, F.J. (2008b). Las Unidades dependientes de madres reclusas: una propuestas socioeducativa de desarrollo comunitario. Sociedad educadora, sociedad lectora XXII Seminario Interuniversitario de Pedagogía social (p.103). Cuenca: CEPLI, Universidad de Castilla la Mancha.
Del Pozo, F.J. (2010). La evolución histórica y proyección de los contextos penitenciarios materno-filiares como espacios socioeducativos. En F.J. Del Pozo Serrano; F. A-a-os, I. Mavrou, I. y D. Sevilla (Coords.). Educación, Salud y Drogodependencias: Enfoques, programas y experiencias en ámbitos de exclusión (pp. 245-260). Madrid: Drugfarma.
Del Pozo, F.J. (2011). La Metamorfosis de lo creado. La educación como herramienta de empoderamiento. En M. Jiménez; V. Robles Sanjuán; F. A-a-os-Bedri-ana y F.J. Del Pozo Serrano (Coords.). Educación para la Igualdad: Reflexiones y Propuestas (pp. 50-65). Granada: Natívola.
Del Pozo, F.J. (2012). Acción Socioeducativa en el Medio Penitenciario con mujeres y madres reclusas: Realidades y desafíos desde un enfoque de Género. En E. López Barajas (Dir.). Mujeres y educación social: Teoría y praxis para la intervención socio-educativa (pp. 53-69). Madrid: UNED.
Del Pozo, F.J. y Mavrou, I. (2010). Experiencias y Programas Socioeducativos en el Medio Penitenciario cerrado y abierto con Mujeres e Infancia. En F. A-a-os-Bedri-ana, (Coord.). Las mujeres en las prisiones. Educación social en contextos de riesgo y de conflicto (pp. 235-260). Barcelona: Gedisa.
Del Pozo, F.J. y Gil, F. (2012). Profesionalización educativa de la Reinserción en los Centros Penitenciarios. En S. Morales, J. Lirio y Ro. Marí. La Pedagogía Social en la Universidad. Investigación, formación y compromiso social. (pp. 286-299). Valencia: Nau LLibres.
Del Pozo, F.J. y Añaños-Bedriñana, F. (2013). La Educación Social Penitenciaria, ¿De dónde venimos? y ¿hacia dónde vamos? Revista Complutense de Educación. 24 (1) pp. 47-68.
Garland, D. (1999). Castigo y sociedad moderna. México: Siglo XXI.
Glaser, D. (1964). The Effectiveness of a Prison and Parole System. Indianápolis: BobbsMerrill.
PMCid:1898263
Gómez, M. (2003). Aproximación conceptual a los sectores y ámbitos de intervención de la Educación Social. Pedagogía social. Revista Interuniversitaria, 10, pp. 233-251.
Flick, U. (2004). Introducción a la Investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Foucault, M. (2005). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. México: Siglo XXI.
Heidensohn, F. (2009). Women and social control. En T. Newburn, Key Readings in criminology (pp. 779-795). London: Willian Publishing.
Instituto de la Mujer (2005). Realidad social de las mujeres in techo, prostitutas, ex reclusas y drogodependientes de Espa-a. Madrid: Instituto de la Mujer.
Instituto Nacional de Estadística (2013). Encuesta de Población Activa (EPA). Cuarto trimestre de 2012. Madrid.
IIPP (2012a). Entidades colaboradoras. Recuperado de http://www.institucionpenitenciaria.es/web/portal/Reeducacion/entidadesColaboradoras.html.
IIPP (2012b). Instituciones Penitenciarias espera superar este a-o los 1.273 presos que cursaron estudios en la UNED en 2012. Recuperado de http://www.institucionpenitenciaria.es/web/portal/Noticias/Noticias/noticia_0288.html.
IIPP (2012c). Noticias. El Ministerio del Interior y la Obra Social "la Caixa" suscriben un convenio para la inserción socio laboral de reclusos. Recuperado de http://www.institucionpenitenciaria.es/web/portal/Noticias/Noticias/noticia_0249.html.
IIPP (2013). Programas de Intervención con Drogodependientes. Recuperado de http://www.institucionpenitenciaria.es/web/portal/Reeducacion/ProgramasEspecificos/drogodependencia.html.
Jiménez Bautista, F. (2012a). Antropología de las decisiones empresariales: el caso de Espa-a. Dimensiones Empresariales, 1 (10), enero-junio, pp. 59-69.
Jiménez Bautista, F. (2012b). Conocer para comprender la violencia: origen, causas y realidad. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 58, (19), pp. 13-52.
Jiménez Bautista, F. y Jiménez Aguilar, F. (2013). Foucault, cárcel y mujer: el conflicto de la reincidencia. Revista Humanidades, 20, [en prensa].
Ley Orgánica (1979). Ley Orgánica 1/1979, de 26 de septiembre, General Penitenciaria. Boletín Oficial del Estado, 239: 23180-23186, 5 de octubre de 1979. Recuperado de: http://www.boe.es/boe/dias/1979/10/05/pdfs/A23180-23186.pdf
Parlamento Europeo. (2008). Sobre la situación especial de las mujeres en los centros penitenciarios y las repercusiones de la encarcelación de los padres sobre la vida social y familiar. Comisión de los Derechos de la Mujer e Igualdad de Género del Parlamento Europeo. Recuperado de: http://www.europarl.europa.
Plan Nacional sobre Drogas (2006). Actuar es Posible. Intervención sobre Drogas en Centros Penitenciarios. Madrid, Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas, Ministerio de Sanidad y Consumo.
Plan Nacional sobre Drogas (2009). Estrategia Nacional sobre Drogas 2009-2016. Madrid: Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas, Ministerio de Sanidad y Consumo.
QUNO. Quaker United Nationes Office (2006). Mujeres en la cárcel e hijos de madres encarceladas: Desarrollos recientes en el sistema de derechos humanos de las Naciones Unidas. Ginebra: Quaker United Nations Office.
Redondo, S. (1993). Evaluar e Intervenir en las Prisiones. Análisis de conducta aplicado. Barcelona: PPU.
Reglamento Penitenciario (1996). Real Decreto 190/1996, de 9 de febrero, por el que se aprueba el Reglamento penitenciario. Boletín Oficial del Estado, 40: 5380-5435, de 15 de febrero de 1996. Recuperado de http://www.boe.es/boe/dias/1996/02/15/pdfs/A05380-05435.pdf
Scarfó, F. J. (2002). El derecho a la educación en las cárceles como garantía de la educación en derechos humanos. Revista del Instituto Interamericano de Derechos Humanos, 36, julio-diciembre, pp. 291-324.
Yagüe, C. (2011). Proyecto de Mediación familiar entre mujeres internas e Instituciones Penitenciarias y sus familias. Instituciones Penitenciarias. Recuperado de
Ward, T. y Maruna, S. (2007). Rehabilitation: Beyond the risk paradigm. London: Routledge.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


