Comunicación política y Covid-19. Estrategias del Gobierno de España

Palabras clave: Covid-19, Coronavirus, Comunicación institucional, Comunicación de crisis, Gobierno de España, Ruedas de prensa, Prensa escrita, Pandemias, Comunicación política, Diarios, Medios sociales, Twitter, Facebook, Infodemias, Relaciones públicas, Marca España

Resumen

The Covid-19 pandemic has disrupted societies, having health, economic, political, and communication implications. Governments have had to plan and implement immediate communication strategies to explain the actions that have been taken and to manage public health campaigns. This research analyzes the Spanish Government’s communication strategy at national and international level since the announcement of the state of alert on 13 March until 9 May 2020. To this end, the 71 press conferences held by the Government have been analyzed, with the participation of 414 media outlets that have asked 1,069 questions, in addition to 1,080 publications on the official accounts of La Moncloa on Facebook and Twitter and information about Spain in the two main newspapers in six countries (Belgium, France, Germany, Italy, USA, and UK). The results show a permanent presence of the Government, offering information via up to three press conferences on some days, revealing a strategy to control the subjects of discussion and their framing with warlike language associated with national unity. On social networks, the content related to administrative or service information prevails over image communication, with a clear dominance of press conferences and divergence between the communication interests of citizens versus the Government, preventing a true interaction between them. Regarding foreign press reports, 778 news items on Covid-19 in Spain were identified, with a prevalence in the US press and on economic rather than health issues.

Citas

ABC (2020). “Cientos de periodistas rechazan el control de las preguntas en las ruedas de prensa en La Moncloa”. ABC, 6 abril. https://www.abc.es/espana/abci-medio-centenar-periodistas-rechazan-control-preguntas-ruedas-prensa-moncloa-202003312101_noticia.html

Almansa-Martínez, Ana (2008). “Estudio sobre el uso de las nuevas tecnologías en comunicación institucional”. Icono 14, v. 6, n. 2, pp. 1-14. https://doi.org/10.7195/ri14.v6i2.349

Almansa-Martínez, Ana; Fernández-Torres, María-Jesús (2011). “Estudios sobre la comunicación digital de las organizaciones sociales en España”. Vivat academia. Revista de comunicación, n. 117, pp. 337-252. https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.337-352

Borge-Bravo, Rosa; Esteve-del-Valle, Marc (2020). “Twitter como espacio de transformación y debate político”. El país, 16 enero. http://agendapublica.elpais.com/twitter-como-espacio-de-transformacion-y-debate-politico

Borrat, Héctor (1989). El periódico, actor político. Barcelona: Gustavo Gili. ISBN: 978 84 25213953

Casero-Ripollés, Andreu (2020). “Impact of Covid-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak”. El profesional de la información, v. 29, n. 2, e290223. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23

Cinelli, Matteo; Quattrociocchi, Walter; Galeazzi, Alessandro; Valensise, Carlo-Michele; Brugnoli, Emanuele; Schmidt, Ana-Lucia; Zola, Paola; Zollo, Fabiana; Scala, Antonio (2020). “The covid-19 social media infodemic”. arXiv preprint arXiv:2003.05004. https://arxiv.org/pdf/2003.05004.pdf

España (2020). “Real decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el Covid-19”. BOE, n. 67, 14 marzo. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-3692

Fernández-Souto, Ana-Belén; Vázquez-Gestal, Montse; Corbacho-Valencia, Juan-Manuel (2016). “La reputación de España en Europa como eje central en la planificación de la imagen de marca país: el caso de Alemania, Francia y Gran Bretaña”. Punto cero, v. 21, n. 33, pp. 25-34. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=421849365003

Fontrodona, Joan; Muller, Philip (2020). “Reforzar la integridad empresarial ante la crisis del Covid-19”. SSRN, 8 abril. https://doi.org/10.2139/ssrn.3571706

Galán-Galán, Alfredo (2000). “La comunicación pública”. En: Tornos-Mas, Joaquín; Galán-Galán, Alfredo. Comunicación pública: La información administrativa al ciudadano. Madrid: Marcial Pons Ediciones Jurídicas y Sociales, pp. 21-145. ISBN: 84 7248 824 1

Gil-Ramírez, Marta; Gómez-De-Travesedo-Rojas, Ruth; Almansa-Martínez, Ana (2019). “Politainment y personalización política. ¿De la televisión a YouTube?”. Revista latina de comunicación social, n. 74, pp. 1542-1564. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1398

Huynh, Toan-Luu-Duc (2020). “The Covid-19 risk perception: A survey on socioeconomics and media attention”. Economics bulletin, v. 40, n. 1, pp. 758-764. https://ideas.repec.org/a/ebl/ecbull/eb-20-00175.html

IAB Spain (2019). Estudio anual de redes sociales 2019. https://iabspain.es/estudio/estudio-anual-de-redes-sociales-2019

Krippendorff, Klaus (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós Ibérica. ISBN: 84 7509 627 1

Mancero, Julio-Bravo; Larrea-Naranjo, Carlos; Ruales-Parreño, Ramiro (2020). “Tratamiento del Covid-19, Ecuador mediante el humor periodístico”. Brazilian journal of health review, v. 3, n. 2, pp. 3523-3541. https://doi.org/10.34119/bjhrv3n2-183

Más-Manchón, Lluís; Guerrero-Solé, Frederic (2019). “The use of hashtags as a political branding strategy”. Revista internacional de relaciones públicas, v. 9, n. 17, pp. 5-24. https://doi.org/10.5783/RIRP-17-2019-02-05-24

Mejía, Christian R.; Rodríguez-Alarcón, J. Franco; Garay-Ríos, Lizet; Enríquez-Anco, María-de-Guadalupe; Moreno, Alfrando; Huaytan-Rojas, Kennedy; Huancahuari-Ñañacc-Huari, Nory; Julca-Gonzales, Ángel; Álvarez, Christian H.; Choque-Vargas, José; Curioso, Walter H. (2020). “Percepción de miedo o exageración que transmiten los medios de comunicación en la población peruana durante la pandemia de la Covid-19”. Revista cubana de investigaciones biomédicas, v. 39, n. 2, pp. 1-20. http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/698

Názaro, Andrea; Crozzoli, Fabrizio; Álvarez-Nobell, Alejandro (2019). “Comunicación política digital en Instagram. Los casos de Cristina Fernández de Kirchner y Mauricio Macri en Argentina”. Revista internacional de relaciones públicas, v. 9, n. 18, pp. 5-28. https://doi.org/10.5783/RIRP-18-2019-02-05-28

Nielsen, Rasmus-Kleis; Fletcher, Richard; Newman, Nic; Brennen, J. Scott; Howard, Philip (2020). Navigating the ‘infodemic’: How people in six countries access and rate news and information about coronavirus. Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/navegando-la-infodemia-asi-consume-noticias-e-informacion-sobre-coronavirus-espana-argentina-otros-paises

OMS (2020). Novel coronavirus (2019-nCoV) Situation report - 13. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200202-sitrep-13-ncov-v3.pdf

RTVE (2020). “Más de trescientos periodistas reclaman a La Moncloa poder preguntar con libertad y sin filtro previo”. RTVE.es, 1 abril. https://www.rtve.es/noticias/20200401/mas-trescientos-periodistas-reclaman-moncloa-poder-preguntar-libertad-sin-filtro-previo/2011216.shtml

Salerno, Antonella (2000). “La comunicación institucional o comunicación imagen”. En: Tornos-Mas, Joaquín; Galán-Galán, Alfredo. Comunicación pública: La información administrativa al ciudadano. Madrid: Marcial Pons Ediciones Jurídicas y Sociales, pp. 173-211. ISBN: 84 7248 824 1

Sartori, Giovanni (1998). Homo videns. La sociedad teledirigida. Madrid: Taurus. ISBN: 950511429X

Soengas-Pérez, Xosé; Elías-Pérez, Carlos; López-Cepeda, Ana-María (2018): “El tratamiento de la información política e institucional en TVE”. Revista latina de comunicación social, n. 73, pp. 1072-1089. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1297

Ubillos-Landa, Silvia; González-Castro, José-Luis; Puente-Martínez, Alicia; Gracia-Leiva, Marcela (2020). Afrontando el impacto del Covid-19: resultados preliminares I. Universidad de Burgos. https://riubu.ubu.es/bitstream/handle/10259/5279/Afrontando_el_impacto_del_COVID19-1.pdf

Wimmer, Roger D.; Dominick, Joseph R. (2006). Mass media research: An introduction. Wadsworth: Thomson. ISBN: 0534647189

Wilcox, Dennis L.; Ault, Phillip H.; Agee, Warren K.; Cameron, Glen T. (2001). Relaciones públicas. Estrategias y tácticas. Madrid: Addison Wesley. ISBN: 84 7829 041 9

Xifra, Jordi (2020). “Comunicación corporativa, relaciones públicas y gestión del riesgo reputacional en tiempos del Covid-19”. El profesional de la información, v. 29, n. 2, e290220. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.20

Publicado
2020-07-24
Sección
Artículos de investigación Covid-19 / Covid-19 research articles