Risk factors of early school leaving: Andalusia middle school teachers’ perspective

Autores/as

  • Sebastián González Losada University of Huelva
  • Mª del Pilar García Rodríguez University of Huelva
  • Francisco Ruíz Muñoz University of Huelva
  • Juan Manuel Muñoz Pichardo University of Sevilla

Palabras clave:

Students at risk, early school leavers, Compulsory Secondary Education, teachers, risk factors

Resumen

High school dropout represents an important social issue, which governments and social institutions should face up. European Union countries have committed to reducing the average share of early school leavers to less than 10% by 2020 (European Union Commission, 2009).
Spain has one of the highest dropouts’ rates of EU, being worse in some of Spain’s regions. This is the case of Andalusia community, which has around a 28% of early school leavers (INE, 2015) In the present work we describe some results of the research project “Students at risk for school dropout” which has been developed in Andalusia Community Spain. We used mixed methods, although in this work we only present quantitative results obtained through questionnaires, administered to 283 teachers (which is a representative sample). The value of this study lies in the fact that we have mapped the reality of secondary students in Andalusia (Spain), identifying
risk factors. This research has also provided us with a range of aspects that could help us tackle and prevent early dropout. We analyzed risk factors identified by Middle School Teachers in several areas: academic performance, degree of commitment, attitudes and interest in school, and classroom behavior. Our main goal has been to study in depth, which are the most important risk factors, to establish new lines of action to decrease these data and prevent new cases. We conclude that the main risk factors are: difficulties in critical subjects (mathematics, language,…), dislike studying, low engagement and inappropriate classroom behavior.

Citas

Adame, M.T. y Salvà, F. (2009). Abandono escolar prematuro y transición a la vida activa en una economía turística: el caso de Baleares. Revista de Educación, 351, 185-210.

Álvarez, C.S., & Vidal, R.G. (2013). Diseño y validación de un cuestionario sobre fracaso escolar en alumnado de educación secundaria de un centro de formación de personas adultas. Revista Electrónica" Actualidades Investigativas en Educación", 13(1), 1-24.

Antón, J. I., Braña, F. J., Fernández-Macías, E. y Muñoz-de-Bustillo, R. (2010). Los Jóvenes con desventajas en España: resultados, perspectivas, políticas y recomendaciones. Investigaciones de Economía de la Educación, 4, 17-31.

Aramendi, P., Vega, A. y Santiago, K. (2011). Los programas de atención a la diversidad en la Educación Secundaria desde la perspectiva de los estudiantes: estudio comparado. Revista de Educación, 356, 185-209.

Archambault, I., Janosz, M., Fulli, J. & Pagani, L. (2009). Student Engagement and Its Relationship with Early High School Dropout. Journal of School Health, 3(32), 651-670.

Bolívar-Botía, A. y López-Calvo, L. (2009). Las grandes cifras del fracaso y los riesgos de exclusión educativa [versión electrónica]. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(3), 51-78. Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev133ART2.pdf

Buckner, J. & Fivush, R. (2000). Gendered themes in family reminiscing. Memory, 8(6), 401-412.

Cano, A.B. (2014). Juventud, trabajo y desempleo en los prolegómenos de la crisis económica en España. Reflexiones críticas. Acta Sociológica, 64, 99-120.

Commission of the European Communities (2009). Progress toward the Lisbon objectives in education and training. Analysis of implementation at the European and national levels. Brussels, COM (2009) 640. Recuperado de: http://eur- lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=SEC:2009:1598:FIN:EN:PDF (Consulta el 21/07/2015)

Consejo de la Unión Europea (2009). Marco estratégico para la cooperación europea en el ámbito de la educación y la formación. Diario Oficial de la Unión Europea -Conc. nº 2009/C119/UE del Consejo, de 28 de mayo de 2009-. Recuperado de: http://eur-lex.europa.eu/legal- content/es/TXT/PDF/?uri=CELEX:52009XG0528%2801%29&from=EN (Consulta el 16/12/2015)

Consejo Económico y Social (2009). Sistema educativo y capital humano. Informe 2009. Madrid: Autor.

Coria, C., Freixas A. y Cova, S. (2005). Los cambios en la vida de las mujeres: temores, mitos y estrategias. Barcelona: Paidós.

Escudero-Muñoz, J.M. (2005) Fracaso escolar, exclusión social: ¿De qué se excluye y cómo? Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 1(1), 1-24. Recuperado en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev91ART1.pdf (Consulta el 19/07/2015)

Escudero-Muñoz, J.M. (2009) Buenas prácticas y programas extraordinarios de atención al alumnado en riesgo de exclusión educativa. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(3), 107-141. Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev133ART4.pdf

Eurostat (2015). The EU is moving closer to its Europe 2020 goals on education. Recuperado de http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/6787423/3-20042015-BP-EN.pdf/b2f295ba- 2e15-409c-bec9-91c4e49c5d32 (Consulta el 19/07/2015)

Fortin, L., Marcotte, D., Potvin, P., Poyer, E. & Joly, J. (2006). Typology of Students at Risk of Dropping Out of School: Description by Personal, Family and School Factors. European Journal of Psychology of Education, 4(21), 363-383.

Fortin, L., Royer, E., Potvin, P., Marcotte, D., & Yergeau, E. (2004). La prédiction du risque de décrochage scolaire au secondaire: Facteurs personnels, familiaux et scolaires. Revue canadienne des sciences du comportement, 36(3), 219–231.

García, M., Bataller, J.C., Pareja, R.M., & Gelabert, A.S. (2013). Itinerarios de abandono escolar y transiciones tras la Educación Secundaria Obligatoria. Revista de educación, 361, 65-94.

Gázquez, J.J., Pérez, M.C., Ruiz, M. I., Miras, F. y Vicente, F. (2006). Estrategias de aprendizaje en estudiantes de enseñanza secundaria obligatoria y su relación con la autoestima. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 6(1), 51-62.

Gázquez, J.J., Pérez, M.C. y Carrión, J.J. (2011). Clima escolar y resolución de conflictos según el alumnado: un estudio europeo. Revista de Psicodidáctica, 16(1), 39-58.

González, M.T. (2006). Absentismo y abandono escolar: una situación singular de la exclusión educativa. Revista electrónica iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio Educativo, 4(1), 1-15. Recuperado de http://www.rinace.net/arts/vol4num1/art1.pdf

INE (2015). Abandono temprano de la educaión-formación. Recuperado de http://www.ine.es/ss/Satellite?L=es_ES&c=INESeccion_C&cid=1259925480602&p=125473511067 2&pagename=ProductosYServicios%2FPYSLayout&param3=1259926137287 (Consulta el 19/12/2015)

INE (2015). Las cifras de la educación en España. Curso 2012-2013 (Edición 2015). Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dms/mecd/servicios-al-ciudadano- mecd/estadisticas/educacion/indicadores-publicaciones-sintesis/cifras-educacion- espana/2015/PrincipRes2015.pdf (Consulta el 16/12/2015)

Janosz, M. Archambault, I., Morizot, J. & Pagani, L. (2008). School Engagement Trajectories and Their Differential Predictive Relations to Dropout. Journal of Social Issues, 1(64) 21-40.

Lessard, A., Buttler-Kisber, L., Fortin, L., Marcotte, D., Potvin, P. & Royer, E. (2008). Shades of disengagement: high school dropouts speak out. Social Psychology of Education 11, 25– 42.Lessard, A., Poirier, M. & Fortin, L. (2010). Student-teacher relationship: A protective factor against school dropout?. Procedia Social and Behavioral Sciences 2, 1636-1643.

Marchesi, A. (2003). El fracaso escolar en España. Madrid: Fundación Alternativas.

Margiotta, U., Vitale, G., & Santos, J. S. (2014). The early school leaving phenomenon in the new millennium Europe: data, policies, interventions and perspectives. Cadernos CEDES, 34(94), 349-366.

Martínez-González, R. A., & Álvarez-Blanco, L. (2005). Fracaso y abandono escolar en Educación Secundaria Obligatoria: implicación de la familia y los centros escolares. Aula Abierta, 85, 127- 146.

Ministerio de Educación (2010). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2010. Informe Español. Madrid, Autor; Secretaría de Estado de Educación y Formación Profesional. Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial. Instituto de Evaluación.

Ministerio de Educación y Consejo Escolar del Estado (2010). Informe sobre el estado y situación del sistema educativo. Curso 2008-2009. Madrid: Secretaría General Técnica.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2012). Los resultados españoles en la competencia de resolución de problemas en PISA. Boletín educainee. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/boletines/educainee-31cba-3- 3.pdf?documentId=0901e72b8190c336 (Consulta: 21/07/2015)

Miñaca, M. I., y Hervás, M. (2013). Intervenciones dirigidas a la prevención del fracaso y abandono escolar: un estudio de revisión. Revista Española de Educación Comparada, 21, 203-220.

Muñoz, J.M., Carreras, M.R. y Braza, P. (2004). Aproximación al estudio de las actitudes y estrategias de pensamiento social y su relación con los comportamientos disruptivos en el aula en la educación secundaria. Anales de Psicología 20(1), 81-91.

OCDE (2013). PISA 2012 Informe Español. Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/pisa2012/pisa2012lineavolumeni.pdf?docu mentId=0901e72b81786310 (Consulta: 19/12/2015)

OCDE. INEE BLOG. 4 de Abril de 2014. Recuperado de http://blog.educalab.es/inee/2014/04/04/combatir-las-faltas-a-clase-mejoraria-los-

resultados-en-pisa/ (Consulta: 21 de Julio de 2015).

OECD. (2014). Who are the truants? PISA in focus, 35. Recuperado de: http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/PISA-in-Focus-n35-%28eng%29-FINAL.pdf (Consulta: 17/07/2015)

Pineda-Alfonso, J.A., y García-Pérez, F.F. (2014). Convivencia y disciplina en el espacio escolar:Discursos y realidades. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias sociales, 494(05), 1-21. Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-496/496-05.pdf

Rodríguez-Sanz, R. (2015). Análisis de programas de prevención del abandono escolar temprano. (TFG). Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/9813/1/TFG-G%201064.pdf (Consulta: 03/06/2015)

Román, A.F. y Garay, S. (2012). Factores y razones asociadas con el abandono de high school de los jóvenes de origen mexicano y blancos no hispanos en Estados Unidos. Perspectivas Sociales, 11. Recuperado de

http://www.academia.edu/2253154/Factores_y_razones_asociadas_con_el_abandono_de_high

_school_de_los_j%C3%B3venes_de_origen_mexicano_y_blancos_no_hispanos_en_Estados_Unidos (Consulta el 01/10/2014)

Ros, I. (2009). La implicación del estudiante con la escuela. Revista de Psicodidáctica 14(1), 79-92. Rubio, A. (2009). El abandono y la falta de éxito de los chicos en la escuela, unproblema de género. CEE

Participación Educativa, 11, 23-29. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/revista-

cee/pdf/n11-rubio-castro.pdf

Rué, J. (Coord.) (2006). Disfrutar o sufrir la escolaridad obligatoria. ¿Quién es quién ante las oportunidades escolares? Barcelona: Octaedro.

Serna, C., Yubero, S. y Larrañaga, E. (2008). Exclusión educativa y social: el contexto social como escenario del fracaso escolar. Bits: Boletín informativo de trabajo social, 13, 12-23.

Serrano, L., Soler, S., & Hérnández, L. (2013). El abandono educativo temprano: análisis del caso español. Informe para el INEE, 1-47.

Tarabini, A., & Curran, M. (2015). El efecto de la clase social en las decisiones educativas: un análisis de las oportunidades, creencias y deseos educativos de los jóvenes. Revista de Investigación en Educación, 13(1), 7-26.

Yazzie-Mintz, E. (2007). Voices of students on engagement: A report on the 2006 High School Survey of Student Engagement. Bloomington, IN: Center for Evaluation & Education Policy, Indiana University. Recuperado de http://ceep.indiana.edu/hssse/pdf/HSSSE_2006_Report.pdf

Descargas

Publicado

2015-12-01